Råd&Röns tälttest

nermander; sa:
.....
Sannolikheten att ett billigare tält går sönder är INTE 100%. Jag skulle gissa att om vi tittar på tält generellt så kanske Hilleberg går sönder i 1% av fallen och billigare tält i 10% av fallen. Är dessa fjuttiga nio procentenheter värda så så mycket extra pengar?
De flesta människor sprider ut sina inkomster på alla möjliga saker. De fördelas mellan bil, båt, ny cd, dvd, cykel, motorcykel, ens barn, husdjur, kläder, böcker, friluftsgrejor etc etc etc. Viss tyngdpunkt av inkomsten läggs där man har ett extra stort intresse och vill lägga tyngdpunkten.

T.ex jag har valt att avstå från bil, nöjer mig med min gamla tv, gammal cd-spelare osv, för att istället lägga krutet på mina friluftsgrejer och resor till och från mina vandringar. För mig är de "ynka" 9 procentenheterna klart värt det. Tycker heller inte det är en "ynka" skillnad mellan att förvänta sig 10 trasiga tält av 100 fall framför att förvänta sig det 1 gång. Ganska stor skillnad.

Jag har skrivit det förut; sådana här diskussioner leder sällan någon vart eftersom vi alla har olika preferanser och nyttofunktioner. Även om två personer har samma inkomst och lägger samma vikt av inkomsten vid friluftsgrejor så blir det olika grejer som väljs, med olika egenskaper. Inte ens enäggstvillingar har identiska preferanser.

Raskesven
 
Rungá; sa:
@NUI (Jörgen Johansson) Naturligtvis är det skillnad på fabrikstillverkade tält som skall användas av inkompetenta idioter i alla väder och de tält som eliten syr själv. Är det ditt fjälltält som är i ditt fotoalbum?

Det verkar inte självklart för alla.
Ja, det är mitt tält, men det är ännu inte använt till fjälls, utan nyligen sytt. Lägger in en bild på mitt enmans som är använt ca 35 nätter till fjälls.

Jörgen
 
nermander; sa:
Sannolikheten att ett billigare tält går sönder är INTE 100%. Jag skulle gissa att om vi tittar på tält generellt så kanske Hilleberg går sönder i 1% av fallen och billigare tält i 10% av fallen. Är dessa fjuttiga nio procentenheter värda så så mycket extra pengar?
Jag gissar inte. Har upplevt tillräckligt många "blåsiga" tältnätter för att prisa mitt val av riktigt-dyrt-tält.
På en campingplats i Australien blåste ett tjugotal tält sönder/bort en natt. BackPackarna/camparna samlades i det stora grillskjulet och en del av dem hade förlorat mer än bara tältet. Även klädpåsar, liggunderlag och annat hade flugit sin kos. Tårar flöto :-/
Kvar på plats stod två tält. Vårat tunnel-HB, något slokat, samt ett välmående kupoltält av märket Vaude (om jag inte minns fel). Grejen var att jag och min sambo inte visste något om tragedin förrän vi gluttade ut genom tältduken på morgonen och såg slagfältet.
Blåsten var heller inte värre än vad jag upplevt i fjällen, eller annorstädes, vid ett par tillfällen.
/Tord
 
nermander; sa:
hobbes; sa:
Om jag byter ett par fotbeklädnader på 4 kg mot ett par som väger 100 gram och säger att jag sparat 3,9 kg på att byta skor.
så kan det vara ganska missledande när man inte specifierar en sådan för förhållandet mellan de två enheterna viktig detalj att den ena skall användas för att spänna fast skidor på fötterna på vintern, och den andra skall användas på stranden på sommaren för att inte trampa i glas mm.

Men Jörgen skriver ju om de saker han ANVÄNDE för samma ändamål. Att de GICK att anvädna till annat är ju irrelevant?

Det han gjort för att minska vikten är alltså bland annat att minska all "overkill". För sommarvandring skippar han sovsäck som klarar -25. Och för sommarvandring skippar han tält som klarar orkanvindar på vintern.

Ska man nu ha ett Hilleberg för att ha marginal för eventuella orkanvindar så måste man väl också ha en sovsäck som klarar -25 och massor med mat i reserv för att kunna hantera såna situationer? Eller varför är det just när det gäller TÄLTET som man måste ha sån marginal?

Tack, Nermander, det är exakt det jag menar!

Jörgen
 
nermander; sa:
Men om vi nu nyanserar debatten lite och inte jämför ett tält som har 99% chans att hålla med ett som har 99% chans att gå sönder?

Sannolikheten att ett billigare tält går sönder är INTE 100%. Jag skulle gissa att om vi tittar på tält generellt så kanske Hilleberg går sönder i 1% av fallen och billigare tält i 10% av fallen. Är dessa fjuttiga nio procentenheter värda så så mycket extra pengar?

Just hållbarheten är ju bara en del av skillnaden mellan ett lågpristält och ett tält som kostar mer.

Konstruktion, detaljlösningar, ventilation är andra saker som skiljer..

När det gäller just hb, så tycker inte jag att det är hållbarheten som är det mest attraktiva..utan snarare att det är så genomtänkt.

Det märks att den som konstuerat tältet har tänkt hela kedjan. Från det att man sliter upp tältet ur ryggan, till att man ligger i sovsäcken.

När det gäller tälthaverier är min uppfattning att det till 90% handlar om handhavandefel(bara att se hur det ser ut uppe i tältgettot vid keb. fs.).

lågpris/högpris/dyrt/billigt tält?? Att bo på hotell ett par nätter kostar betydligt mer...men det kanske det är värt just då ;)
 
gwaihir; sa:
När det gäller tälthaverier är min uppfattning att det till 90% handlar om handhavandefel

Är böjd att hålla med.
Och vad är det för mening med att skaffa ett tält med tvåhundraprocentiga marginaler om man förstör alltihopa genom felaktigt handhavande?

Eller... vi kanske har löst gåtan. Vi är så dåliga på att hantera våra tält att vi faktiskt måste ha feta marginaler :)
 
Nordesjö; sa:
gwaihir; sa:
När det gäller tälthaverier är min uppfattning att det till 90% handlar om handhavandefel

Är böjd att hålla med.
Och vad är det för mening med att skaffa ett tält med tvåhundraprocentiga marginaler om man förstör alltihopa genom felaktigt handhavande?

Eller... vi kanske har löst gåtan. Vi är så dåliga på att hantera våra tält att vi faktiskt måste ha feta marginaler :)

Här är en tråd med två fina exempel på handhavandefel med dyra hillebergtält!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490

Där ser man att ett dyrt tält inte hjälper om uppsättningen är dålig.

/A
 
gwaihir; sa:
När det gäller tälthaverier är min uppfattning att det till 90% handlar om handhavandefel(bara att se hur det ser ut uppe i tältgettot vid keb. fs.).

Ja att köpa ett undermåligt tält är helt klart handhavandefel:)

Nä jag är nöjd med mitt tält. Har sett andra som inte klarat samma dalgång i samma väder som jag klarat det. Så Jag vet inte om det beror på att jag har ett HB (ett stalon, det mest vindkänsliga av dem) eller om jag bara vet att man ställer det i vindriktningen, drar i linorna lagom hårt och sen är lite lagom försiktig med det.

Men det kan ju också vara att jag gjort ett bra tältval.
 
ala; sa:
Nordesjö; sa:
gwaihir; sa:
När det gäller tälthaverier är min uppfattning att det till 90% handlar om handhavandefel

Är böjd att hålla med.
Och vad är det för mening med att skaffa ett tält med tvåhundraprocentiga marginaler om man förstör alltihopa genom felaktigt handhavande?

Eller... vi kanske har löst gåtan. Vi är så dåliga på att hantera våra tält att vi faktiskt måste ha feta marginaler :)

Här är en tråd med två fina exempel på handhavandefel med dyra hillebergtält!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490

Där ser man att ett dyrt tält inte hjälper om uppsättningen är dålig.

/A

Tråden du länkar till är intressant. Jag tycker dock att betydelsen av att alltid ha kortsidan på tunneltältet vänd mot vinden överdrivs. Självklart sätter man ju alltid upp ett tunneltält med kortsidan mot vinden, om det är blåsigt när man sätter upp det. Är det vindstilla när man sätter upp det kan det ju emellertid vara svårt att veta vilket håll vinden kommer komma ifrån om det börjar blåsa, men min erfarenhet är att det under de flesta förhållanden inte spelar så stor roll. Spänner man tält och staglinor riktigt ordentligt samt sätter pinnar i ändarna av stångkanalerna, tål tunneltält ordentlig sidvind också. Det lägger ju sig ner lite grann och viker undan för vinden, varför påfrestningarna inte blir så stora. Jag har i alla fall aldrig varit med om att brott (i väv, sömmar, bågar eller vad som) varit nära, även när kraftig vind kommit mot långsidan av mitt Keron. Självklart tål ett tunneltält klart mer vind mot kortsidan, men jag vill bara påpeka att så länge det är korrekt uppsatt ska det mycket till innan det går sönder, oavsett vilket håll vinden kommer ifrån. Nedtagning av tunneltält vid hård sidvind kan däremot vara ganska besvärligt.

Jag är övertygad om att det i en överväldigande majoritet av alla fall med brott på moderna, högkvalitativa fjälltält rör sig om handhavandefel. NUI jag tror du slår huvudet rätt på spiken när du skriver:
"Man (=Hilleberg) är mycket rädd för att försvaga varumärket med lättare och klenare produkter, eftersom dessa ställer större krav på användaren. Men klantiga användare inser inte eller erkänner aldrig att de är detta. Det enda de säger till vänner och bekanta och Utsidan är att deras Hillebergstält blåste sönder."
Vintertid är det väl emellertid en annan femma, då är de extra marginalerna ganska bra att ha även för mindre klantiga användare.

Endast vid mycket få tillfällen har jag sett ordentligt uppsatta tält i fjällen. Inte heller på bilden i tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25985&pagenumber=1 har de satt upp Kerontältet riktigt ordentligt i min mening; med staglinorna så långa som möjligt blir stagningen klart bättre. Jag undrar också om de inte kunnat spänna markpinnarna i kortsidorna mer. Nåväl.

Ditt tält ala har jag aldrig sett uppsatt i verkligheten, men av dina bilder att döma verkar du vara ett av de mycket få undantagen. Jag skulle därför också bli mycket förvånad om du skulle rapportera om ett tillfälle då ditt Nammatj havererat. Det torde kräva ett synnerligen rejält blåsväder.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-08 kl 18:41]
 
NUI; sa:
Det som skrivs nu handlar mycket om vad som händer och inte händer när tältet blåser sönder. Hur många har faktiskt varit med om att detta inträffar? Vad var det för tält, vilka var omständigheterna och vad hände?

Jörgen

Gammalt ryggåstält vid Kirkenes i -22C och ~15m/s? Sauefeller og ulltepper men ingen sovsäck eller riktigt liggunderlag. Yttertältet revnet från ena stången. Det her nylon/polyester (?) tyget er fruktansvärt dåligt mht rivstyrka. Ryggås samlar också mycket tension vid två punkt som inte er flexibel (stängen). Gick ner til sentrum och tog inn på hotell med sauna :) Sen dess har jag nogot bettre utrustning hoppast jag.
 
NUI; sa:
Det verkar inte självklart för alla.
Ja, det är mitt tält, men det är ännu inte använt till fjälls, utan nyligen sytt. Lägger in en bild på mitt enmans som är använt ca 35 nätter till fjälls.
35 nätter i fjällen med den flugvingen. Detta visar att människan är i stånd att göra allt bara man har bestämt sig för att göra det.

Låg i tält vid Keb - björken på kullen efter att man gått över bron - förra sommaren. Tältet var uppsatt med fotändan mot vinden, ventilen var stängd men det blåste in kalluft så in i helvete. Jag frös i min RAB Quantum topbag.

Hoppas alla dina dagar blir lika soliga som på bilden. Jag skulle inte ens sova i närheten av flugvingen.

Fast jag har ju en tarp i spinnackerväv eller är det fallskärmsväv som har med mig på fjället. Men jag har bara sovit under den i skogen och det slutade med att jag rullade den runt sovsäcken för att hålla värmen. Den har måtten 1.7 x 2 m med vikten 170 gram, sug på den du!
 
Det krävs inga större meteoroligska kunskaper för att räkna ut den förhärskande vindriktningen när man är på fjället. Jag sätter fotändan i vindriktningen om jag kan, annars blir det huvudändan (Namatj)

Om det händer att vinden ändrar riktning så går jag ut och vänder tältet så de står rätt. Det är ju ganska lätt med ett Hillebantält. Släpp alla pinnar utom de som står i vinden. Vänd och pinna upp igen. Snabbt gjort i kalsonger :)

En gång var vädret så uselt med regn och kall vind att vi satte upp tältet för att laga lunch. Upp med allt. Koppla bort innertältet och man har ett vind och regnskydd att mysa under medan man lagar mat och kokar thé.

Det är just detta jag gillar med tunneltält. Tryck i bågarna, pinna upp i vinden, dra upp tältet och pinna upp resten. Kan göra det i sömnen och jag vet att den håller, jag vet att jag har lä och skydd för regnet, jag vet att det skall var 200% av gudvetvad innan den blåser åt helvete och jag vet att jag inte gör några misstag.

Tält 1924
Tältbågar 856
Tältpinnar 180
2 960 gram kan jag stå ut med ... om väven håller för vatten? ...

I just love those Hilletents ....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.