Råd&Röns tälttest

Nordesjö; sa:
.../ så har väl nettonyttan för friluftsprylar ökat de senaste årtionden.
Men nu finns de som tycker att nyttan var tillräcklig redan förr, och vill använda de nya materialen och lösningarna för att istället öka rörligheten och friheten/...
Här är det reklamen retorik som talar 'nettonytta' 'öka rörligheten' 'frihet'

nettonyttan Vad avses med 'nettonytt' för en friluftpryl. I denna tråd kan vi definiera 'nettonytta' för ett tält. Vad är skillnaden i 'nettonytta' mellan tälten på länken och motsvarande tält i dag?

öka rörlighet Vad innerbär att öka rörligheten. Är det att kunna röra sig snabbare en viss sträcka eller att röra sig in i områden man tidigare inte kunnat nå eller uppehålla sig i p.g.a utrustning.

frihet Känner man större frihet med nya material? Eller mer demokrati? Är det bara känslan av syntetisk frihet? Jag ser friheten som begränsad. Det blir många timmars arbete för att skaffa sig dessa nya material och prylar som ökar min 'rörlighet och frihet'

Kanske en ny tråd? :)
 
Rungá; sa:


jag har nu noggrant analyserat dessa tvâ bilder, vilka av fotografen publicerats utan förklarande text. Resultatet är häpnadsväckande:

1 - Sedan mannen pà bilden övergick fràn billiga, gröna byxor till dyra KM Megin, har livslángden de facto ökat dramatiskt! Gröna byxor: 1987-1991 KM Megin 1992 -->
Vi antar att vad fotografen försöker sága ár: Billigt blir dyrt; dyrt blir billigt!

2- Vi har ocksà med förfáran kunnat konstatera att under den senaste tidsperioden har förekomsten av smà ettriga UFOS ökat markant i den svenska fjállvárlden.
En kollega vill mena att det inte bara ár förekomsten i sig som ókat, utan även att UFOs har en benágenhet att dra sig till vissa fárger, exempelvis rött
spaceship.gif
 

avslutad210712

Gäst
Malindo; sa:
Rungá; sa:


jag har nu noggrant analyserat dessa tvâ bilder, vilka av fotografen publicerats utan förklarande text. Resultatet är häpnadsväckande:

1 - Sedan mannen pà bilden övergick fràn billiga, gröna byxor till dyra KM Megin, har livslángden de facto ökat dramatiskt! Gröna byxor: 1987-1991 KM Megin 1992 -->
Vi antar att vad fotografen försöker sága ár: Billigt blir dyrt; dyrt blir billigt!

2- Vi har ocksà med förfáran kunnat konstatera att under den senaste tidsperioden har förekomsten av smà ettriga UFOS ökat markant i den svenska fjállvárlden.
En kollega vill mena att det inte bara ár förekomsten i sig som ókat, utan även att UFOs har en benágenhet att dra sig till vissa fárger, exempelvis rött
spaceship.gif

I fjällvärlden går UFO'n under en annan benämning nämligen MIFFO'n.

Har inte varit med om tälthaveri själv men vid tältning ute på Haparanda-Sandskär för drygt 20 år sedan hade vi en tältgranne som i alla fall knäckte en av tältstängerna till sitt ryggåstält av okänt fabrikat. Blåste rätt bra om man säger så och mitt Fjällräven Expidition pallades fas med stockar i nederkanten. Så det var rätt skönt för då fick vi hela norränden av ön för oss själva.
 
NUI; sa:
Almgren; sa:
Nått år senare. Tarfala. Samma tält (nu lagat), bågbrott. Denna gång bytte tillveraren ut tältet, som nu utgått ur sortimentet (det fanns inte länge där, ett av de högsta tunneltält jag sett), mot det nya Akka-tältet som de kommit med precis.

Christian, som inte var ägare till tältet, men sov i det ändå.

Vad gjorde ni när detta hänt?
Jörgen

Jag var ute med en grupp, som ledare. Med lite omflyttning i de kvarvarande tälten kunde vi fortsätta vandringen.

Christian
 
hobbes; sa:
Annars kan man ju lika gärna säga att när jag bytte min fotbeklädnad mot en annan fotbeklädnad så tjänade jag 3,6 Kg. Sedan att jag använder pjäxorna till slalom och flipflop sandalerna till att gå på stranden dvs inte samma saker spelar ingen roll när du jämför.
Det finns ingen relevans eftersom det inte handlar om samma sak.

Om du skall säga att du har tappat X i vikt måste du ju jämföra samma variabler, då kan folk ha nytta av jämförelserna. Innan dess säger det ju absolut ingenting.

så vad klarar din nya sovsäck för temperaturer ? och vad använder du istället för din gamla tangerine dream när du skall ut och det är lite kallare ?
för jag har svårt att se att en 700grams sovsäck klarar några större minusgrader.

/Torbjörn

Du har naturligtvis rätt om jag hade uttalat mig i generella ordalag. Då blir det ju bedrägligt att säga att jag kan tjäna si och så mycket i vikt genom att byta från det tyngsga (oanvändbara) på marknaden, till det lättaste (oanvändbara) på marknaden.

Men om jag beskriver vilken utrustning jag personligen faktiskt hade innan och vilken utrustning jag har nu och vad de väger så kan man möjligen anklaga mig för ett mindre begåvat val av utrustning tidigare, men knappast för något annat.

Min Tangerine Dream köptes för att jag i slutet av 80-talet ville ha en sovsäck som klarade vintertältning och som var syntetfylld. Jag hade då bara en sovsäck, hade bara råd att ha en sovsäck. Min tidigare säck, en Ajungilak, var utsliten. Så denna sovsäck använde jag på alla fjällturer, sommar som vinter.

Numera är intresset och tiden att göra vinterturer klart begränsad. Och eftersom jag sytt min lätta quilt själv så passar det bra att den ungefär klarar nollan utan att nämvärt störa sömnen.

Jag har just inköpt en Marmot Hydrogen till min son. Den tänker jag använda i kombination med min quilt. Räknar då med att dessa 1300 g skall klara en 10-15 minus.

Jörgen
 
Rungá; sa:
öka rörlighet Vad innerbär att öka rörligheten. Är det att kunna röra sig snabbare en viss sträcka eller att röra sig in i områden man tidigare inte kunnat nå eller uppehålla sig i p.g.a utrustning.

frihet Känner man större frihet med nya material?

Ett försök att sammanfatta hur jag menar:
Om man minskar sin packvikt från 25 till 15 kilo utan att förlora ett dugg i komfort och säkerhet har man nyttjat tekniken till att öka sin rörlighet och frihet. Skillnaden är stor.

Det jag egentligen pratar om är ökad handlingsfrihet. Man kan själv välja vad man vill göra av den minskade vikten, men valmöjligheterna ökar med minskad vikt.

Och när det gäller det där med att friheten minskar för att man måste jobba häcken av sig för att ha råd med lätta prylar så är det ju ingen som säger att lätt måste vara dyrt. I många fall är det tvärtom.
 
Efter att ha läst om en del tälthaverier nu:

Jag känner mig fortfarande ganska övertygad om att tälthaverier är ovanliga. Jag känner mig fortfarande övertygad om att när de inträffar så får de mycket sällan några riktigt livshotande följder.

Risken finns att vi diskuterar olika nivåer av overkill. Man känner sig tryggare i ett tält som klarar 200 m/s än i ett som klarar 100 m/s. Men det är lika osannolikt att någotdera någonsin kommer att inträffa.

Hilleberg är en tillverkare av kvalitetstält. Man vill göra tält som klarar det mesta. Man vill göra tält som vid normalt bruk håller 20-30 år. Man är mycket rädd för att försvaga varumärket med lättare och klenare produkter, eftersom dessa ställer större krav på användaren. Men klantiga användare inser inte eller erkänner aldrig att de är detta. Det enda de säger till vänner och bekanta och Utsidan är att deras Hillebergstält blåste sönder.

Silnylonets rivstyrka och vattentäthet minskar med tiden, men kommer fortfarande att klara det mesta efter 20 år. Så naturligtvis har de våldsamma marginaler när de är nya.

Själv är jag fullt villig att börja med ett lättare material och sy mig ett nytt tält för 500 kr om 4-5 år. Och jag kan aldrig skylla på någon annan tillverkare än mig själv.

Jag skulle agera precis som Hilleberg och alla andra kvalitetetstillverkare om jag var i deras kläder. Men den oundvikliga konskevensen blir utrustning som är tyngre än den behöver vara.

Jörgen
 
@Nordesjö (Martin Nordesjö) Den geografiska rörligheten och vår frihetskänsla har ökat genom att vi har resurser att ta snabba transporter dit vi vill komma för att uppleva vår frihetskänsla. Upplevelsen skall helst vara intensiv och inte alltför långt utdragen. Sedan skall den varieras så det blir nya upplevelser varje år.

Om den geografiska rörligheten och frihetskänslan ökar i relation till minskad vikt beror nog mest på att man nått ett mål man eftersträvat. Att minska vikten, få en lättare utrustning och man sytt sitt eget tält som fungerar. Naturligtvis är det mätbart att man med samma energimängd kan flytta en en 15 kg en längre sträcka än en 25 kg.

Vi har givetvis större valfrihet beroende på att vi tjänar pengar och som goda konsumenter så konsumerar vi fritidsprodukter så tillverkarna kan skapa nya produkter. Några av oss köper färdiga overkilltält för att det är enklast och vi har ju frihet att välja i förhållande till hur mycket som blir över av lönen.

Men tälttillverkarna kan naturligtvis inte skapa produkter som blåser bort eller slits ut på några år. Detta innebär att den tunnaste och lättaste frihetsväven aldrig blir kommersiell. Nu har Nallo med kerlon 1200-väven. Vattenpelare: 20 kPa ISO-811 (BS EN 20811) inte pallat för R&R testet ...och?...

För inuiterna på bilden var den geografiska rörligheten begränsad. Inte beroende på deras enkla tunga utrustning, den berodde mer på deras muskeldrivna kommunikationsmedel. De flyttade enorma sträckor med det tog år, decennier eller sekler men de hade en annan tids och rumsuppfattning.

Deras frihet var obefintlig. De var fångar i den natur där de levde. Fruktade jordens, vattnets och luftens andar som styrde över djur och inuit och angakok som var deras förbindelse med andarna.

De levde i en natur som vi kan besöka en kortare tid men inte klarar av att leva i år ut och år in. I dag kanske inte ens Inuiterna klara av det?

Rörlighet och frihet är relativa begrepp ...
 
NUI; sa:
../ Själv är jag fullt villig att börja med ett lättare material och sy mig ett nytt tält för 500 kr om 4-5 år. Och jag kan aldrig skylla på någon annan tillverkare än mig själv./..
Tältet i ditt fotoalbum, är det ditt fjälltält? ...*rassel, laddar om*....
 
Malindo; sa:
1 - Sedan mannen pà bilden övergick fràn billiga, gröna byxor till dyra KM Megin, har livslángden de facto ökat dramatiskt! Gröna byxor: 1987-1991 KM Megin 1992 -->
Vi antar att vad fotografen försöker sága ár: Billigt blir dyrt; dyrt blir billigt!

2- Vi har ocksà med förfáran kunnat konstatera att under den senaste tidsperioden har förekomsten av smà ettriga UFOS ökat markant i den svenska fjállvárlden/...

1. Byxorna inköptes 2005 och har alltså inget med dess livslängd att göra. Men jag kommer att rapprtera när jag krypit omkring tills kevlaren är utsliten, om jag inte hinner göra en cyklisk resa före det.

2. They do exist ...

För övrigt ber jag publiken att notera att den på den vänstra bilden håller tältet bara för en droppe emedan det högra - röda tältet - håller för fyra droppar.
 
NUI; sa:
Du har naturligtvis rätt om jag hade uttalat mig i generella ordalag. Då blir det ju bedrägligt att säga att jag kan tjäna si och så mycket i vikt genom att byta från det tyngsga (oanvändbara) på marknaden, till det lättaste (oanvändbara) på marknaden.

Men om jag beskriver vilken utrustning jag personligen faktiskt hade innan och vilken utrustning jag har nu och vad de väger så kan man möjligen anklaga mig för ett mindre begåvat val av utrustning tidigare, men knappast för något annat.

Min Tangerine Dream köptes för att jag i slutet av 80-talet ville ha en sovsäck som klarade vintertältning och som var syntetfylld. Jag hade då bara en sovsäck, hade bara råd att ha en sovsäck. Min tidigare säck, en Ajungilak, var utsliten. Så denna sovsäck använde jag på alla fjällturer, sommar som vinter.

Numera är intresset och tiden att göra vinterturer klart begränsad. Och eftersom jag sytt min lätta quilt själv så passar det bra att den ungefär klarar nollan utan att nämvärt störa sömnen.

Jag har just inköpt en Marmot Hydrogen till min son. Den tänker jag använda i kombination med min quilt. Räknar då med att dessa 1300 g skall klara en 10-15 minus.

Jörgen

Då hade du från början en utrustning som klarade vintertältning, och när du skalat av lite så klarade den visserligen bara sommartältning, men eftersom du inte längre har vintertältning som intresse så spelar det inte någon roll.
om jag fattar dig rätt.

När jag läste ditt första mail uppfattade jag det som att du bytt utrustning till något som var likvärdig i användnings området med din gamla men så mycket lättare. uppenbarligen var det inte så. lägger in texten nedan så vi slipper fler missförstånd.

NUI; sa:
Men om man tittar på de tre stora; skydd, sov- och ryggsäck, har jag sedan mitt gamla liv snålat in drygt 1 kg på skyddet/tältet, ca 2,5 kg på sovsäcken (min gamla TNF Tangerine Dream vägde 3,2 kg(!)) och drygt 3 kg på ryggsäcken (från en Bora 95 till en hemsydd).


/Torbjörn
 
NUI; sa:
Efter att ha läst om en del tälthaverier nu:

Jag känner mig fortfarande ganska övertygad om att tälthaverier är ovanliga.
.....
Jörgen
Ja, folk använder ju i hög utsträckning "tunga" kvalitetstält med starka vävar;-)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.