Råd&Röns tälttest

avslutad210712

Gäst
Rungá; sa:
Om det händer att vinden ändrar riktning så går jag ut och vänder tältet så de står rätt. Det är ju ganska lätt med ett Hillebantält. Släpp alla pinnar utom de som står i vinden. Vänd och pinna upp igen. Snabbt gjort i kalsonger :)

Och medans du gör det sover jag lugnt vidare i mitt kupoltält :)
 
avslutad210712; sa:
Och medans du gör det sover jag lugnt vidare i mitt kupoltält :)
Eftersom jag har liten blåsa går jag alltid upp om nätterna så det gör ingenting. Dessutom är vindvändningar ytterst sällsynta eftersom vindriktningen brukar vara stabil. Har bara vänt två gånger.

Sov gott i ditt kupoltält! Väger vad :)
 
Rungá; sa:
Jag sätter fotändan i vindriktningen om jag kan, annars blir det huvudändan (Namatj)

Nu är vi inne på finlir... men hilleberg rekommenderar huvudänden mot vinden eftersom den är smalare och har mindre lös duk som vinden kan få tag i. Jag satte tidigare, precis som du, fotänden mot vinden men kör nu tvärtom efter att få detta rekommenderat av snubbarna på Frösön. Tror vi diskuterar detta i någon av de länkade trådarna...

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25985&pagenumber=1

/A
 
Rungá; sa:
Det krävs inga större meteoroligska kunskaper för att räkna ut den förhärskande vindriktningen när man är på fjället. Jag sätter fotändan i vindriktningen om jag kan, annars blir det huvudändan (Namatj)

Om det händer att vinden ändrar riktning så går jag ut och vänder tältet så de står rätt. Det är ju ganska lätt med ett Hillebantält. Släpp alla pinnar utom de som står i vinden. Vänd och pinna upp igen. Snabbt gjort i kalsonger :)
Normalt är det inga problem, det håller jag med om. Ibland kan det dock vara lite knepigt, t.ex. om man vill tälta där dalgångar möts.

Det var just det jag ville få fram, att det under väldigt få omständigheter är nödvändigt att vända tältet. På sommarfjället tror jag knappast man behöver ha ett kupoltält för att slippa gå upp och vända på tältet om vinden kantrar under natten. Ett bra tunneltält, ordentligt uppsatt, kan man gott sova vidare i(ev. med öronproppar á 20 gram, för den som vill :)).
 
ala; sa:
../ Jag satte tidigare, precis som du, fotänden mot vinden men kör nu tvärtom efter att få detta rekommenderat av snubbarna på Frösön. Tror vi diskuterar detta i någon av de länkade trådarna...
Jag bryr mig inte om vad snubbarna på Frösön säger. Är det varmt å gött då kan jag vända huvudet mot vinden för att få in mer luft genom den stora ventilen. Är det skitväder med kalla vindar vänder jag foten mot vinden för att få in mindre vind i tältet.

Sedan beror det på lutningen. Jag vänder inte tältet så huvudet är neråt och då spelar det ingen roll vilken ände som står mot vinden. Sedan hoppas jag duken håller för regn ...
 
Rungá; sa:
Det är just detta jag gillar med tunneltält. Tryck i bågarna, pinna upp i vinden, dra upp tältet och pinna upp resten. Kan göra det i sömnen och jag vet att den håller, jag vet att jag har lä och skydd för regnet, jag vet att det skall var 200% av gudvetvad innan den blåser åt helvete och jag vet att jag inte gör några misstag.
Yepp, och man klarar det nästan lika bra själv som om man är flera. Fort som attan går det också. Vårt rekord med ett Nallo2 var 1:19 min på två personer i fjällterräng med alla stormlinor. Ingen svår vind dock. Har aldrig varit i närheten av detta med de Vaude- och Fjällräven Foxlite-tunnlar jag satt upp, för att inte tala om det s*tans åbäket TNF Mountain Marathon!

Har någon förresten sett det där humorprogrammet (Henrik Schyffert åkte runt världen och sökte olika sorters humor) när Robert Gustavsson fullständigt slaktar ett TNF Mountain Marathon inifrån under sina försök att sätta upp det? Tror att det var på temat "fysisk humor".
 
Diskussionens kärna

Jag skulle vilja återgå till diskussionens kärna om råd & röns test.

Hilleberg har nyligen gått ut med att det testade tältet faktiskt var ett så kallat måndagsexemplar. Det tidigare uttalandet att det inte skulle röra sig om ett måndagsexemplar bygger på ett missförstånd. Efter att ha tagit del av hur testet utfördes och vilka riktvärden man gick efter så har det framkommit att det var något fel på duken.

Sånt händer ju ibland, synd att det var just det exemplaret bara.....

Mvh,
Per Nyberg.
http://www.pangeaexploration.net
 
Re: Diskussionens kärna

zeromaker; sa:
../ Hilleberg har nyligen gått ut med att det testade tältet faktiskt var ett så kallat måndagsexemplar. Det tidigare uttalandet att det inte skulle röra sig om ett måndagsexemplar bygger på ett missförstånd. Efter att ha tagit del av hur testet utfördes och vilka riktvärden man gick efter så har det framkommit att det var något fel på duken.

Sånt händer ju ibland, synd att det var just det exemplaret bara..... /...
Var har det gått ut med det? När har det gått ut med det? Kan du ge referenser?
Jag fattar inte? Skall man inte göra tält på måndagar då?
 
De har gått ut med ett pm internt i branschen. Branschen=tältförsäljare.

Nej..... Måndagar verkar sannerligen inte vara en bra dag att tillverka tält på.
 
Re: Re: Diskussionens kärna

Rungá; sa:
Var har det gått ut med det? När har det gått ut med det? Kan du ge referenser?
Jag fattar inte? Skall man inte göra tält på måndagar då?

Gick de inte ut med det redan på sidan tio i denna tråd?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37444&pagenumber=10
(ett lustigt nog ganska okommenterat inlägg, med tanke på trådens syfte ;))

Det viktiga för kvaliteten är inte att undvika att göra tält på måndagar, utan att undvika barnarbete.
Barn är så slarviga.
 
Det inlägget har jag ju läst! Men det var för långt, invecklade förklaringar och det lät som om det var ett företags bortförklaringar varför deras skitdyra tält inte håller för lite regn.

Hur många förklaringar Hillebanerna än kommer med så är det bestående minnet att Nallo läckte som ett såll i R&R tältestet 2006 :) Men det är ju bara min hemvävda förklaringsmodell ;-)
 
Det är viktigt att göra tält på måndagar. Dessa tält bör dock kasseras*, men tisdagstältens höga kvalitet bygger helt på att måndagarna är produktionsdagar.

Det var egentligen det som Hilleberg gick ut med till internerna i tältbranschen.


*Alternativt kan de användas av söndagscampare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.