Råd&Röns tälttest

hobbes; sa:
NUI; sa:
Men om man tittar på de tre stora; skydd, sov- och ryggsäck, har jag sedan mitt gamla liv snålat in drygt 1 kg på skyddet/tältet, ca 2,5 kg på sovsäcken (min gamla TNF Tangerine Dream vägde 3,2 kg(!)) och drygt 3 kg på ryggsäcken (från en Bora 95 till en hemsydd).


/Torbjörn

Jag tycker jag har försökt förklara vad jag menat. Det är exakt så som står i citatet ovan. Jag har ersatt dessa prylar, som jag använde för både sommar- och vinterturer, och vunnit exakt det jag beskriver. Jag uttalar mig bara om mina prylar och mina erfarenheter. Vad finns det att missförstå?

Jörgen
 
Raskesven; sa:
NUI; sa:
Efter att ha läst om en del tälthaverier nu:

Jag känner mig fortfarande ganska övertygad om att tälthaverier är ovanliga.
.....
Jörgen
Ja, folk använder ju i hög utsträckning "tunga" kvalitetstält med starka vävar;-)

Raskesven

Um, som sagt, det kanske räcker om de klarar 100 m/s istället för 200 m/s. Problemet är att ingen av oss vet riktigt säkert hur stora marginalerna är eftersom tillverkarna måste bygga efter de mest extrema sammanhangen på vintern även för sommartält och för de minst kompetenta användarna.

Jörgen
 
@NUI (Jörgen Johansson) Naturligtvis är det skillnad på fabrikstillverkade tält som skall användas av inkompetenta idioter i alla väder och de tält som eliten syr själv. Är det ditt fjälltält som är i ditt fotoalbum?
 
NUI; sa:
Jag tycker jag har försökt förklara vad jag menat. Det är exakt så som står i citatet ovan. Jag har ersatt dessa prylar, som jag använde för både sommar- och vinterturer, och vunnit exakt det jag beskriver. Jag uttalar mig bara om mina prylar och mina erfarenheter. Vad finns det att missförstå?

Jörgen

Att de har samma användningsområde.

Du jämför en utrustning med vintermöjlighet med en utrustning som endast fungerar till sommaren.
men inte påpekar att det inte ens är i närheten av samma användningsområde är det som jag reagerar på.
om du har sparat något så bygger ju det på att du skall kunna använda dem under samma premisser.
annars är det ju ointressant att ens diskutera hur mycket man sparat genom att byta. för det finns ingen gemensam nämnare.

Om det sedan är din eller någon annans utrustning du diskuterar är i sammanhanget ointressant.
Det är jämförelserna vi pratar om.

skall vi ta det en runda till ?

Om jag byter ett par fotbeklädnader på 4 kg mot ett par som väger 100 gram och säger att jag sparat 3,9 kg på att byta skor.
så kan det vara ganska missledande när man inte specifierar en sådan för förhållandet mellan de två enheterna viktig detalj att den ena skall användas för att spänna fast skidor på fötterna på vintern, och den andra skall användas på stranden på sommaren för att inte trampa i glas mm.

/Torbjörn
 
Jag tolkar NUI som sà (om vi nu tar exempelvis just skodonen som belysande exempel) att visserligen är ett par sladdriga skodon som váger just ingenting inte gjorda för att vandra i, men för NUI sà duger de gott att vandra i. Alltsà är det OK att jámföra ápplen med päron.

Vidare, de skodon som traditionellt tillverkas och sáljs för vandring ár onödigt tunga, speciellt med tanke pà att det rácker med ett par sladdriga och látta skodon (vars egentliga anvándningsomràde ár nâr helt annat, t.ex joggingskor) i de allra flesta fall.

Vidare, kanske man skulle behöva tunga vandringskángors egenskaper nàgon enstaka gàng, men det ár inte mödan värt att stándigt slápa omkring pà dessa extra gram för de fàtal gânger de kan komma till anvándning.

Dett var min tolkning. Kan vara OK vad gáller vissa typer av produkter, men mer riskabelt/obekvämt vad gáller andra, enligt min mening.

För min del sparar jag gárna ned pà vikten, men dock vill jag nog behàlla vissa komfort- och/eller sákerhetsaspekter, varför min ribba ligger en bit över NUIs.
 
Rungá; sa:
Om den geografiska rörligheten och frihetskänslan ökar i relation till minskad vikt beror nog mest på att man nått ett mål man eftersträvat.

Du krånglar till det som värsta rödvinsakademikern. Och när jag reagerar på sånt har det gått ganska långt. ;)

Jag pratar om hur mycket trevligare jag tycker att det är med lättare ryggsäck. Och jag har svårt att se något bättre sätt att använda teknik till än just trevligheter. Svårare än så är det inte.
 
Nordesjö; sa:
Jag pratar om hur mycket trevligare jag tycker att det är med lättare ryggsäck. Och jag har svårt att se något bättre sätt att använda teknik till än just trevligheter. Svårare än så är det inte.
Jaså, varför sade du inte det direkt. Jag tycker åxå att det är trevligt att i dag kunna gå med 20kg. Innnan syntetvävarna och torrfodrets tid var man tvungen att bära på 30kg. Men vi kan i alla fall inte använda tält där tälduken släpper igenom vatten, det är ju som vitsen med ett tält. Detta betyder inte att jag vill gå tillbaka till skinntält?
 
Malindo; sa:
Det vara bara ett exempel tagit ur luften för att illustrera att jag föredrar ett tált med större sannolikhet att stà pall för vádrets makter án ett som garanterar kommer att gà sónder.

Men om vi nu nyanserar debatten lite och inte jämför ett tält som har 99% chans att hålla med ett som har 99% chans att gå sönder?

Sannolikheten att ett billigare tält går sönder är INTE 100%. Jag skulle gissa att om vi tittar på tält generellt så kanske Hilleberg går sönder i 1% av fallen och billigare tält i 10% av fallen. Är dessa fjuttiga nio procentenheter värda så så mycket extra pengar?
 
nermander; sa:
Men om vi nu nyanserar debatten lite och inte jämför ett tält som har 99% chans att hålla med ett som har 99% chans att gå sönder?

Ja låt oss sluta med det...

nermander; sa:
Sannolikheten att ett billigare tält går sönder är INTE 100%. Jag skulle gissa att om vi tittar på tält generellt så kanske Hilleberg går sönder i 1% av fallen och billigare tält i 10% av fallen. Är dessa fjuttiga nio procentenheter värda så så mycket extra pengar?

Som sagt, skulle vi inte sluta med de jämförelserna? ;)
 
hobbes; sa:
Om jag byter ett par fotbeklädnader på 4 kg mot ett par som väger 100 gram och säger att jag sparat 3,9 kg på att byta skor.
så kan det vara ganska missledande när man inte specifierar en sådan för förhållandet mellan de två enheterna viktig detalj att den ena skall användas för att spänna fast skidor på fötterna på vintern, och den andra skall användas på stranden på sommaren för att inte trampa i glas mm.

Men Jörgen skriver ju om de saker han ANVÄNDE för samma ändamål. Att de GICK att anvädna till annat är ju irrelevant?

Det han gjort för att minska vikten är alltså bland annat att minska all "overkill". För sommarvandring skippar han sovsäck som klarar -25. Och för sommarvandring skippar han tält som klarar orkanvindar på vintern.

Ska man nu ha ett Hilleberg för att ha marginal för eventuella orkanvindar så måste man väl också ha en sovsäck som klarar -25 och massor med mat i reserv för att kunna hantera såna situationer? Eller varför är det just när det gäller TÄLTET som man måste ha sån marginal?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.