Råd om underställ Devold/Woolpower

Tänker skaffa mig ett underställ. Ska användas främst till Fiske och lättare vandringar vår/höst. Funderar främst på Woolpower Lite och Devold Hiking. Finns det någon som har erfarenhet av dessa? Devold Expedition verkar vara ett grymt stall som fått en massa utmärkelser men jag gissar att detta kan vara fär vamt för mina ändamål?

Jag har ingen erfarenhet av de två fabrikat och modeller du nämner, förutom av strumpor och sockor från Woolpower.

Jag använder Icebreakers motsvarigheter och är mycket nöjd med detta fabrikat, möjligen med undantag av kortkalsongerna som tyvärr är lite fladdriga och sladdriga i benen.

/Birger

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag blir lätt för varm så jag hade satsat på 150 gram (istället för 190-200 som dina förslag). Går ju att förstärka med buff, en t-shirt ovanpå eller liknande om det känns kallt - enklare att ta av sig.

Jag har en tunn långärmad Devold.tröja som jag är nöjd med, har ingen aning om vad modellen heter.

Icebreaker-kalsingarna som nämns förresten - jag har ett par Icebreaker som är väldigt lösa i formen som jag inte gillar, däremot har jag skaffat två par Icebreaker Anatomica som jag har under vandringar. Jätteskön "sportig" passform - innehåller lite syntet men inte så det märks.

De kalsonger från Icebreaker jag syftade på i mitt tidigare inlägg ovan heter Oasis. Jag gillar tröjorna och långkalsongerna i den serien. Men inte kortkalsongerna. När det blir aktuellt att byta ut och/eller komplettera skall jag prova Anatomica.

/Birger

Om fiske och lättare vandring under vår och höst är dina aktiviteter så låter det som att du skulle behöva något ganska varmt? Stor risk för snålblåst och fukt under de årstiderna, och låg aktivitetsnivå.
Underställ är en djungel och det finns mycket som är bra. Själv använder jag Aclimas ullbrynjeställ för kalla årstider/aktiviteter, det är grymt! Förstärker man det med en ulltröja utanpå och sedan skaljacka så är det fenomenalt.

Jag använder Devold Expedition på mina vinterturer och har bara bra att säga om det, framförallt så tycker jag att det håller sig väldigt fräscht länge. Ska jag ut och fiska vår eller höst åker det också på. Svårt att vara för varmt klädd då tycker jag.

Tack för tipsen!

Devold Expedition, upp till vilken temperatur ute är detta set bekvämt att ha på sig? Hittade en nätbutik som skrev att det är lämpligt för temperaturer mellan +5 till -50. Jag blir lätt varm om jag rör mig så jag misstänker att detta blir för varmt om man skulle vilja tänja på tempgränserna uppåt en bit.

Gillar att Woolpower har tillverkningen i Sverige!

Svårt att säga, jag kan bara utgå från mig själv. Jag har bara haft det från kanske-10 och kallare. Och jag vet att vid ca -12 och vindstilla så kan jag endast ha understället på mig, men det är vid hårt arbete dragandes på tung pulka på fjället. Men rastar jag då så åker såklart rastkläderna på.

Expedition

Tänker skaffa mig ett underställ. Ska användas främst till Fiske och lättare vandringar vår/höst. Funderar främst på Woolpower Lite och Devold Hiking. Finns det någon som har erfarenhet av dessa? Devold Expedition verkar vara ett grymt stall som fått en massa utmärkelser men jag gissar att detta kan vara fär vamt för mina ändamål?

Jag har nyss kommit hem från en tur i Jämtland och Norge. Jag hade Devold Expedition med kort dragkedja varje dag. Temp: mellan 3-4° och ca. 15°. När det var som kallas (och blåste storm) hade jag skaljackan över, annars antingen inget alls eller en tunn fleece. Det kändes perfekt, bortsett från den varmaste dagen där vi gick en lätt sträcka i hög fart. Jag får lägga till att vi nästan alltid var i rörelse. /K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips