Råd kring Fjällbacka paddling

Hallå på er!

Jag och ett par kompisar tänkte att vi skulle ta en tur i mitten på september i Fjällbackas skärgård. Till saken hör att vi alla är riktiga gröngölingar. Eftersom det är jag som är initiativtagare till denna tur tänkte jag söka råd här bland alla er rutinerade paddlare!
Jag skulle behöva tips om vart man hyr kajakerna och även gärna lite tur tips! Vi har planerat för en övernattning. Alla tips emottages tacksamt och ödmjukast! :)

Du hyr på: http://www.kajakcenter.com/

Med bara en övernattning och nybörjare så hade jag paddlat till Långeskär och övernattat där. Även om det inte går så fort hinner ni dit på en dag och det är en fint ställe att tälta på med utsikt mot Väderöarna. Märker ni att paddlingen flyter på så kan ni snurra dit genom att runda Valö och Dyngön eller liknande.

-Palle

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Vi lånade parkeringsplats vid Sälviks Camping och lade i kajakerna 40m nedanför. Första natten tältade vi på Gluppö. Trevlig ö att promenera runt på med torrdass och liten sandstrand på sydöstra sidan.

ang septemberpaddling fjällbacka

Jo, kajakcenter i Grebbestad är ett bra ställe att hyra på. Jag vet inte hur gröna ni är, men om ni är helt nybörjare håller jag inte med Palle om att Långeskär är det bästa alternativet. Vid hårt väder är det nog inte så kul att paddla kring dessa ytterskär som nybörjare. Är ni helt nybörjare bör ni åtminstone ha en "plan b" som innebär paddling inomskärs. Personalen på kajakcenter är kunniga. Ring och prata med dem. Lycka till! /kalle

Tycker att tipset var perfekt!
Är ganska ovan paddlare, kom tillbaka efter en övernattning där igår. Tar ca 4 timmar från grebbestad inkl lite omvägar. Långeskär litgger nästan längst ut i skärgården, har många perfekta tältplatser. Om det är ruffigt väder märker man och känner på sig om det känns bra på vägen ut, be om alternativa mer inomskärsalternativ ifall att.
Var inte sista gången!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips