Råd kring Fjällbacka paddling

Hallå på er!

Jag och ett par kompisar tänkte att vi skulle ta en tur i mitten på september i Fjällbackas skärgård. Till saken hör att vi alla är riktiga gröngölingar. Eftersom det är jag som är initiativtagare till denna tur tänkte jag söka råd här bland alla er rutinerade paddlare!
Jag skulle behöva tips om vart man hyr kajakerna och även gärna lite tur tips! Vi har planerat för en övernattning. Alla tips emottages tacksamt och ödmjukast! :)

Du hyr på: http://www.kajakcenter.com/

Med bara en övernattning och nybörjare så hade jag paddlat till Långeskär och övernattat där. Även om det inte går så fort hinner ni dit på en dag och det är en fint ställe att tälta på med utsikt mot Väderöarna. Märker ni att paddlingen flyter på så kan ni snurra dit genom att runda Valö och Dyngön eller liknande.

-Palle

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi lånade parkeringsplats vid Sälviks Camping och lade i kajakerna 40m nedanför. Första natten tältade vi på Gluppö. Trevlig ö att promenera runt på med torrdass och liten sandstrand på sydöstra sidan.

ang septemberpaddling fjällbacka

Jo, kajakcenter i Grebbestad är ett bra ställe att hyra på. Jag vet inte hur gröna ni är, men om ni är helt nybörjare håller jag inte med Palle om att Långeskär är det bästa alternativet. Vid hårt väder är det nog inte så kul att paddla kring dessa ytterskär som nybörjare. Är ni helt nybörjare bör ni åtminstone ha en "plan b" som innebär paddling inomskärs. Personalen på kajakcenter är kunniga. Ring och prata med dem. Lycka till! /kalle

Tycker att tipset var perfekt!
Är ganska ovan paddlare, kom tillbaka efter en övernattning där igår. Tar ca 4 timmar från grebbestad inkl lite omvägar. Långeskär litgger nästan längst ut i skärgården, har många perfekta tältplatser. Om det är ruffigt väder märker man och känner på sig om det känns bra på vägen ut, be om alternativa mer inomskärsalternativ ifall att.
Var inte sista gången!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips