Racer eller Cyclo Cross

ger bredare fälgar bättre aerodynamik? Men du kanske menar fälgens höjd?

Däremot kan rullmotståndet minska med något bredare däck.

Thure

Nej, jag menar bredden men självklart ger även höjden en aerodynamisk fördel. Eller bredden i sig är kanske inte så relevant utan fälgens totala form, och i förhållande till bredden på däcket. Utvecklingen har gått från V-form till en utbuktad U-form hos de flesta märken. Och eftersom fler och fler använder 25mm (jag med) så ger en bredare fälg bättre aerodynamik och bättre åkegenskaper i de flesta vindvinklar.

En bild från FLO förklarar utvecklingen rätt bra.
 

Bilagor

  • FLO_Fairing_History_aero.png
    FLO_Fairing_History_aero.png
    27.9 KB · Visningar: 3,355
Förstår

lite hur du tänker men egentligen är det väl så att kortare ekrar och högre fälg ger mindre luftmotstånd och ett rundare tvärsnitt på hela däcket / fälgen ger mindre luftmotstånd.

Men om du hade 21 eller 23 mm däck skulle fälgen idealt vara smalare än om du har ett 25 mm däck?

Thure
 

Lästips

Stilla bergsglädje

Montafon, en av Vorarlbergs mest populära dalar, lockar många besökare både sommar och vinter. Men under försäsongen visar den sig från sin lugna ...

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, det mesta pekar mot en renodlad räcer.

Ska väl ganska mycket till om jag ska bromsa sönder ett par fälgar på en säsong också.
Jag är flugviktare, 187cm och knappt 65kg.

Vilka komponentgrupper bör jag spana efter? 105 och Ultegra? Något jag ska akta mig för?
Finns det billigare komponenter som är ett bra budgetval?

Som vanligt kan man säkert få bättre tips på happymtb, men jag kan delge mina erfarenheter.

Jag har inte så mycket att jämföra med, men har kört i många år på 105 och tycker det systemet "levererar" som det heter, om man inte kör tävlingslika lopp och måste kunna växla fort. Det som kom några år senare är shimanos "kompakt", dvs ganska stort steg mellan stora och lilla klingan fram, och det har krånglat ganka mycket på en cykel jag har mekansvar för... Så mitt tips är: 105 duger fint, men undvik kompakt. Dessutom tycker jag den lilla kompaktklingan är meningslös om man inte cyklar i berg.
 
Landsvägscykling inclusive grusväg

Hej, har upptäckt en "racer" som skall vara utmärkt även på t.ex. grusväg Trek Domane 2.3. Den har en speciell ram med viss fjädring, utvecklad för lopp på kullersten på kontinenten. Team Sportia har den för 12900 här i Jönköping.
 
Hej, har upptäckt en "racer" som skall vara utmärkt även på t.ex. grusväg Trek Domane 2.3. Den har en speciell ram med viss fjädring, utvecklad för lopp på kullersten på kontinenten. Team Sportia har den för 12900 här i Jönköping.
Hmm... undra om det inte var den jag dreglade över förra sommaren hos Team Sportia i Norrköping då jag fick ett ryck och blev sugen på en räcer. Den skulle ha någon for av fjädrade ram baktill.

Svårt att säga vad jag vill ha eller bör ha. Jag är ju inte den som har 30k på kontot och kan hämta upp valfri cykel efter jobbet imorgon. Sen vet jag inte hur de billigare instegsmodellerna är som kostar under 10k. Det är ju fortfarande klart dyrare än vad min Nishiki 501 kostade som jag inte tycker är helt kattskit. Kanske är så att om jag inte hittar en begagnad kanske ska köpa mig en billig instegsmodell och ge det 2 säsonger och testa på och samtidigt spara till en finare cykel om jag får blodad tand?

Finns det några bra budgetköp på nätet som jag kan spana in? Utländska nätbutiker är inget hinder.
 
Canyon (http://www.canyon.com) brukar nämnas som prisvärda nätcyklar. Deras roadlite AL skulle jag tro är helt OK. Sen tillkommer förstås pedaler och kanske en del annat, men det är ett exempel på att det går att få en juste hoj för långturer för din budget.
 
Det går utmärkt att köra med 23mm däck på en grusväg, kanske sliter mer på fäljar och extra kevlar rekommenderas,, men det är ingen ursäkt att köpa en cyclo-cross.. Men jag hade bara använt pendlarfäljarna på grus, aldrig tävlingsfäljarna.
 
Om du är nöjd med din nuvarande cykel som en pendlings/utflykts cykel så tycker jag du kan satsta på en Canyon Roadlite 6.0.

En jätte fin hoj jag sålde precis min på blocket för jag skaffat en Rose Pro DX 2000 cross från rosebikes då den täcker alla mina behov.

Men vill du köpa en cyclocross med grymma stänkskärmar och pakethållare som nya allt i allo cykel så är ovanämnda CX riktigt fin. Lite över din budget typ 12k för skärmar och pakethållare.
 
Jag köpte mig en Nishiki AllRoad förra året. Mycket bra hoj och den rekommenderar jag gärna!! Om du vill köpa en räcer brukar dagarna efter Vätternrundan vara bra att kolla på Blocket efter begagnat.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips