Pumpar kapabla till 200 psi - för vems behov?

argento; sa:
Mountainbikedäck ska väl som regel ha 60 psi och racerdäck 100 psi. Vem behöver då 200 psi - bilar??
Definitivt inte bilar! I princip så gäller det att "ju smalare däck desto högre tryck". Det innebär att det är motiverat med högt tryck, dock kanske inte 13,79 bar (200psi), om man har mycket smala däck. Med däck på 18-19mm så kan det vara motiverat med ganska högt tryck och ju tyngre man är desto högre tryck behövs.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
argento; sa:
Mountainbikedäck ska väl som regel ha 60 psi och racerdäck 100 psi. Vem behöver då 200 psi - bilar??

100 psi i racerdäck? Blir inte det lite svampigt?
Jag körde 150 i 26x1 slicksen när jag budade, så det har blivit samma på racern av gammal vana. (bakdäcket)

Och då är det ju kanttråd, skulle nog våga klämma i betydligt mer om dom var fräscha och framför allt om jag hade tubisar.
 
argento; sa:
Mountainbikedäck ska väl som regel ha 60 psi och racerdäck 100 psi. Vem behöver då 200 psi - bilar??

Bilar har sällan höga tryck i däcken, racerhojar pumpas normalt till ca 9 bar (132 psi), och kan på vissa hjul vara högre, däremot kan bilar ha enorma tryck för vissa motorfunktioner.

I cykelsammanhang förekommer tryck på 200 psi främst i dämpningssystemen, i gafflar och bakfjädringen. Jag har, 62 kg tung, 180 psi i min bakdämpare. En tyngre person skulle sannolikt klämma i upp mot 200 psi för att få motsvarande "sag".

Per
 
Jag har för mig att 6 kg brukar vara rätt hårt i tubdäck, fast jag har i många år pumpat utan manometer.

Det gamla minnet är dock att jag som väger bortåt 90 pannor på en räser med tubisar kan ha mindre än 6 för att få lite komfort, men bör ha minst 4 för att inte få punka. Om jag minns detta rätt så är det ju så att allt över 100 PSI är sk@thårt.

Minns jag fel?

("kg" är väl närmast kp/cm2 eller samma som bar om g är 10; Pa=N/m2 dvs 0,1 MPa=kp/cm2)

http://allchin.net/files/pressure_converter.html
 
Har aldrig haft tubdäck, men på min racer pumpar jag däcken före varje tur till 9 bar el 9,5 bar, det är det normala på en racer, men de finns som pumpar till 10 eller 11 bar. Restriktionen är hjulen. Mina hjul tål ej mer än 9,5 bar.

På MTB har jag 4 bar eller strax under, typ 3,8, aldrig över 4, det är vad som krävs för att helt undvika snakebites (klämpunkor), och är hårt på MTB. Många kör med lägre tryck, men riskerar snakebites.

På bilen har jag 2.1 fram och 2.4 bak, med kalla däck.

Per
 
Såg att t.ex. Vittorias tubdäck klarar 200 psi, dvs 14 bar. De rekomenderar dock 115 psi.
Tycker att 150 psi låter mycket, men det är väl lite utveckling på prylar och vad som räknas som standard. Nog kan det alltid vara bra att ha lite marginal i pumpkapacitet och de flesta fotpumpar klarar ca över 14 bar.
 
Över 10 bar blir extremt obekvämt. Man blir beroende av perfekt asfalt. Redan med 9 bar undviker jag cykelbanor till efter midsommar, tills vintergruset är helt borta.

Extrema tryck är främst aktuella i tävlingssammanhang.

Per
 
Den största anledningen till att löra med så högt tryck, 9-10 bar, som jag gjorde när jag budade är att man minskar antalet punkteringar...
I gengäld skrämmer man slag på omgivningen när man får smäll-punka!

Men som sagt, det blir lite obekvämt, framför allt med liten, styv ram och tvär-stum gaffel.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips