Pulka och ryggsäck i gruppen

Är det någon som har erfarenhet av att en grupp med 5-6 deltagare har blandat pulka och ryggsäck? Dvs. någon eller några har packningen i pulka medan flertalet har packningen i ryggsäck. Kan det bli så olika belastning beroende på snöförhållanden eller terräng så man sinkar varandra om man vill åka i samlad grupp?

Min erfarenhet

är mest från kortare turer med 1-3 barn i en 170 cm mansdragen träpulka och från hunddragen kortare pulka. I bra före dvs inte alltför löst kan man dra större vikter än man kan bära. Den individuella skidförmågan kan betyda väl så mycket för ojämnhet i gruppen som olika utrustning.

I brant terräng kan det var knepigt med pulka.

Om man fördelar lastuppgifterna i gruppen bra så kan man åstadkomma en jämnare grupp än om alla har samma last.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
ja, det är klart det går, och man kan hålla ihop gruppen. när jag har varit med så har vi haft ryggsäck med personlig utrustning, och gemensam utrustningen i pulkan, som vi växlat mellan oss, men då har ju den som dragit pulka haft tyngst packning.

är det bra före, dvs vindpackat/skare, så är det nog ingen större skillnad, då spelar nog skidteknik större roll, men vid djupsnö är det tungt att dra pulka. då är det som redan nämnts, bäst att dom med ryggsäck åker före och spårar, gärna en först å sen två som breddar åt varsitt håll.

Grupper blir ju alltid ojämna av en mängd individuella skäl, så jag instämmer med en del föregående talare, att det nog mest handlar om att gruppledaren hittar en lämplig metod för att hålla ihop just denna grupp.
Man kan ju också köra med rulka och bära på ryggen respektive släpa efter sig beroende på vad som är bäst beroende på terräng och snöförhållanden. Kommer just från en tur i Sarek där jag använde en sådan med stor framgång. Skriver en drapa om detta på Fjäderlätt inom kort.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips