prova ryggsäckar

Tja om du vill släpa en massa dövikt

Lundhags motion väger ju som min fd alaska(!), ca 3.6 kg el nåt sånt utan att för den skull vara nåt bättre enligt mig. Är man uppe och tittar på säckar i 4000+ klassen kan man lika gärna titta på en klättermusen, garanterat inga onödiga remmar. Dom har även så man kan låna en över helgen och prova hemma, ganska bra om man är velig av sig.
 
Jag har en Norröna Storen 90+ som jag är mycket nöjd med. Jag har tidigare burit både Haglöfs- och Berganssäckar, och Norrönan är överlägset skönast. Styva remmar som avlastar även tunga vikter mycket bra.
Dessutom är den ganska lätt, 2,8 kg.
Finns också i en mindre variant på 75 l, men då utan höjbart lock.
Prova Norröna!!!
 
det var den som killen på Sportkompaniet, tillsammans med bora, rekomenderade starkt. den var jätteskön, men så läste jag om den i Naturkompaniets katalog. där stod det att den passade till människor över 177 cm - den är ju inställbar!
man blir verkligen mer och mer förbryllad ju mer insatt man blir. man får springa runt och testa...
 
På Naturkompaniet Sveavägen finns exempelvis Karrimorsäckar med justerbar rygglängd. Annars kan du ju alltid kolla in säckar på Fliesbergs, Stadium (Everest mm) etc och be att få lasta dem med några kilo.

För övrigt är jag benägen att hålla med om kebaben, missa den inte!!!

/G
 
Lasta upp? nej låna ut!

Här i Göteborg går det utmärkt att låna en ryggsäck en dag eller två och provgå. Butiken med denna fina service heter Femmans sport och ligger i nordstan. Eftersom det verkar som om diskssionen gäller Stockholm så är väll det inget alternativ i sig, men du kan ju alltid påtala att så bra service finns på andra ställen om de inte vill låna ut en säck. Många säckar känns ju rätt bra första fem minuterna, men det är ju frammåt kvällen man känner hur de verkligen var.
 
den tjänsten skulle verkligen tilltala mig eftersom jag alltid brukar ångra mina inköp och får byta dem några dagar senare. såna här inköp måste verkligen utvärderas under en längre tid än när man står i affären tillsammans med en säljande försäljare.
tack för tipset!!!
 
Re: Lasta upp? nej låna ut!

skrinnare; sa:
Här i Göteborg går det utmärkt att låna en ryggsäck en dag eller två och provgå. Butiken med denna fina service heter Femmans sport och ligger i nordstan. Eftersom det verkar som om diskssionen gäller Stockholm så är väll det inget alternativ i sig, men du kan ju alltid påtala att så bra service finns på andra ställen om de inte vill låna ut en säck. Många säckar känns ju rätt bra första fem minuterna, men det är ju frammåt kvällen man känner hur de verkligen var.

Bra påpekande Per!

Den typen av kundservice ska en seriös butik ha och det borde faktiskt personalen informera om, inget kunden ska behöva fråga efter.

/mats
 
Ryggsekk

Hei!! Jeg,som er 175 cm høy,bruker en Berghaus
Cyclops II Vulcan. Den er bedre enn alle mine
andre sekker (3 stk, Fjellreven, Norrøna og
Bergans) spesielt fordi den har en
godt polstret og myk hofterem som også sitter
fast som den skal hele tiden under marsjen uten
å gå opp. Dette er meget viktig for å holde
vekten på hoftene hele tiden.
Altså: Hofteremmen er det viktigste etter min
mening !Remmen må ha en meget god spenne og
det har Berghaus.
Hvordan sekken forøvrig bør/må se ut vil
selvfølgelig være avhengig av hva du skal bruke
den til. Kortere sommerturer eller vinterekspedisjoner ?? Jeg vil tro at en 70 l.
sekk er OK for deg til det meste. Men! Sekken
bør heller være litt for stor enn for liten
slik at du bl.a.relativt lett kan åpne den
underveis og ta ut ting.
 
Jag har en Norröna storen 90 och jag tror garanterat att den skulle passa dina mått. Det fiffiga snäppet som ställer in rygglängden är väl egentligen bara ett riktvärde. Jag har t.ex min inställd på 10 cm längre än min egentliga längd. Jag är ochså ganska kort och tycker storen passar mig utmärkt.
Om man lastar den riktigt tungt (typ 35 kg +)kan dock nederdelen av axelremmarna skava lite eftersom de är det enda som ligger an mot ryggen. Men så tungt behöver man ju sällan bära...

mvh/samme
 
sandwichman; sa:
Finns också i en mindre variant på 75 l, men då utan höjbart lock.
Prova Norröna!!!

Jepp, Norröna är värt att testas.

Den mindre varianten heter Stetind och är på 75 l. Jag har precis köpt en och håller på och testar om den passar mig (jag har 10 dagars öppet köp). Hittils verkar det riktigt lovande. Bärsystemet "Synkron II" är helt underbart. Höftbältet är ledat på samma sätt som en del säckar från Arcteryx. Det enda jag har att invända är att det ibland känns som om säcken inte sitter riktigt lika tätt emot ryggen som min förra säck.
 
tjo

Jag har en Haglöfs victor 6070 som jag lyckats komma över av ett misstag. Jag köpta massa klättergrejra av en snubbe och fick en sprillns ny rygga på köpet. Jag har en Steting 75L från Norröna sedan innan och är supernöjd med denna så om du vill köpa min haglöfs säck så kan du ju skicka ett mail...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
freka586 Var prova TNF Prophet 65? Transportera 15
hansthomas Nån som prova nya Alpinist? Transportera 5
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
magni Prova ryggsäck i gbg? Transportera 2
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
FruNalleman Tensons ryggsäckar - nån som testat? Transportera 17
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.