promenad från Mora till kebnekaise.

Hej!

jag tog studenten i våras och har känt hur jag inte riktigt än vill börja plugga. jag vill uppleva saker och njuta av det som finns runt om kring mig. på min skola där jag gick har vi varit på flera fantastiska vandringar och det är just då har jag kännt att jag är apsolut som mest lugn och värkligen kan njuta. så jag har bestämt mig för att gå från mora till kebnekaise våren 2011 och njuta av vårat vackra land i vildmarken.

jag är apsolut ingen expert på vildmark men jag kan en del grundlägande saker. men för att detta ska gå att genomföra så behöver jag tips och råd hur man bäst lägger upp en resa som denna.

jag undrar tex vilken månad som är bäst att börja vandra i och vad man kan vänta sig för svårigheter dår ute för det är jag fullt medveten om att det finns. sen kommer det nog att komma många fler frågor. =)

kom gärna med funderingar komentarer och tips till min resa.

Harald Born

A) Vilken färdväg skall du gå? Skall du följa E45 så är det väl bara att börja gå ca 1150 km. 4 km/h i 10 timmar/dag ==> ca 30 dagar ==> framme 10 september ==> då har fjällstationen fortfarande öppet (stänger 19 Sept öppnar Feb)

B) Vad menar du med Kebnekaise? Toppen eller fjällstationen...
C) Skall du gå Västra eller Östra leden på Kebnekaise
D) Skall du upp med eller utan Guide?

08.08.2010-10.02.19.png

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tror nog att tanken var att gå " i vildmarken". Är ett äventyr på ca 3 månader skulle jag tro. Stora utmaningen är att få kropp och tanke att hålla ihop under så lång tid.
Sök på gröna bandet, är ungefär vad du tänkt dig (grövelsjön till treriksröset) om du vill göra ngt som andra har gjort / tänker göra.

/Peter

Spännande! viste inte att vita och gröna bandet fanns. det är något jag ska forska vidare i. tackar!
:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips