promenad från Mora till kebnekaise.

Hej!

jag tog studenten i våras och har känt hur jag inte riktigt än vill börja plugga. jag vill uppleva saker och njuta av det som finns runt om kring mig. på min skola där jag gick har vi varit på flera fantastiska vandringar och det är just då har jag kännt att jag är apsolut som mest lugn och värkligen kan njuta. så jag har bestämt mig för att gå från mora till kebnekaise våren 2011 och njuta av vårat vackra land i vildmarken.

jag är apsolut ingen expert på vildmark men jag kan en del grundlägande saker. men för att detta ska gå att genomföra så behöver jag tips och råd hur man bäst lägger upp en resa som denna.

jag undrar tex vilken månad som är bäst att börja vandra i och vad man kan vänta sig för svårigheter dår ute för det är jag fullt medveten om att det finns. sen kommer det nog att komma många fler frågor. =)

kom gärna med funderingar komentarer och tips till min resa.

Harald Born

A) Vilken färdväg skall du gå? Skall du följa E45 så är det väl bara att börja gå ca 1150 km. 4 km/h i 10 timmar/dag ==> ca 30 dagar ==> framme 10 september ==> då har fjällstationen fortfarande öppet (stänger 19 Sept öppnar Feb)

B) Vad menar du med Kebnekaise? Toppen eller fjällstationen...
C) Skall du gå Västra eller Östra leden på Kebnekaise
D) Skall du upp med eller utan Guide?

08.08.2010-10.02.19.png

Tror nog att tanken var att gå " i vildmarken". Är ett äventyr på ca 3 månader skulle jag tro. Stora utmaningen är att få kropp och tanke att hålla ihop under så lång tid.
Sök på gröna bandet, är ungefär vad du tänkt dig (grövelsjön till treriksröset) om du vill göra ngt som andra har gjort / tänker göra.

/Peter

Spännande! viste inte att vita och gröna bandet fanns. det är något jag ska forska vidare i. tackar!
:)

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips