Projektarbete Överlevnadsvecka

Tja, jag har precis gjort ett liknade projektarbete och har en tråd här på utsidan. har dock inte blivit av att jag har rapporterat hur det gick efteråt, vilket jag skäms för hehe. men det kommer!

Jag måste säga att det är svårt att mäta hur man mår, det problemet hade jag i alla fall. Ena stunden mådde man skit och ville avbryta experimentet sen en timme senare var man glad och hade tron om att klara det lätt.
jag talade in min dagbok i en diktafon och det var en kul grej som jag tipsar om. man hörde hur rösten förändrades efter hur man mådde.

annars kan du kolla min tråd för tips som folk gav till mig, tråden spårade dock ur fram mot slutet men det finns många bra funderingar.
 
Förlåt om jag snor din tråd lite

Det jag undrar över är hur många av er som ger råd här på utsidan som verkligen kan sin sak.
Skulle vara coolt om alla som skrivit i den här tråden berättade vilka erfarenheter de har.
Vissa av verkar ha full koll medan andra mer eller mindre önskar att var experter men ungefär samma erfaren het som trådskrivan.

Själv har jag inte provat en längre tid utan mat utan endast fokuserat och så att säga övat på att hålla mig varm och torr(eld och skydd) skaffa vatten på olika sätt.
Byggt några fällor för att se om du funkar. Helt enkelt samlat kunskap.
Ska du nu göra detta tycker jag att det du ska tänka mest på är säkerhet.
Scenariot att paddlat och att du fick med dig en packpåse är ju bra, men det finns inte mycket mat på en skärgårds ö.(möjligen fisk och groddjur)

Hur kommer du till ön och hur tar du dig där ifrån, klarar du det när du är utmattad och trög ihuvudet?
Har du koll på första hjälpen på dig själv(funkar ju bara om du är vid medvetande)
Kanske du överlever i två veckor utan mat förut satt att du hittar vatten, men du förbränner din kropp fett (kanske bra) och dina muskler(mindre bra)
Tycker som vissa andra att du fokuserar på fel grejjor. Ska du svälta för att se hur trög du blir så kan du göra det i ditt vardagsrum eller hur.
 
Nä kanske inte, men det underlättar ju om kan det man pratar och skriver om.
Läsa texter lär ju han kunna göra på egen hand eller hur !?
Han söker hjälp med saker att förbereda och böcker att läsa.

Hur ska han kunna veta att du sitter och förmedlar från en bok eller sitter på kammaren tro dig vara expert.

Det roliga är att på ett forum som detta är alla experter och kan allt ... frågan blir ju då hur mycket kunskap finns det som är riktig och var kommer din sk. forskning ifrån osv Ge killen din forskning så får han ju vad han vill.
 
Själv har jag inte provat en längre tid utan mat ...... Ska du svälta för att se hur trög du blir så kan du göra det i ditt vardagsrum eller hur.

Visst kan det vara ett problem att folk uttalar sig om saker de aldrig testat själv. Jag som testat att vara utan mat både i civiliserade trakter och under militära övningar i skogen hävdar fortfarande, som jag gjort i andra trådar, att det ÄR skillnad på att vara hungrig hemma i soffan framför TVn och ute i den kalla skogen.
 
Några intressanta filmer finns ju på tex www.bushcraft.se
Nu är han ju bara ute en helg eller så, men ändå.
Apropå kunskaper: I boken "Överleva på naturens villkor" berättas om en fiskare som av någon anledning hamnade på en ö bara 75 meter hemifrån men blev kvar där i dagar. Naturligtvis räknade han ju inte med att ramla ur sin båt så nära land, men numera har han tändare mm på sig hela tiden när han är ute, om det skulle hända igen.
Innebär detta att alla andra på sjön också måste göra en Robinson Crusoe för att få ha elddon i fickan, eller får man ha det redan nu, ifall att?

Visst, jag går inte runt med eldstål, nödmat, tarps och vass kniv (det gör jag ju) ifall något skulle hända mellan jobbet och hemma. Däremot har jag ju allt det så fort jag går ut i skogen.
Visselpipa, eldstål, lampa (Petzl E+lite) och en bra kniv (Fällkniven U2) så klarar man sig långt och det går att bära runt på hela tiden.

Alla skojsiga nödaskar är ju bra, men de glöms oftast hemma.
Skaffa en bra fällkniv eller multitång och sätt den i bältet.
Skaffa eldstål, och vissel och sätt det i nyckelknippan.
Klart.
 
Hejsan alla friluftsmänniskor därute.
Jag ska genomföra ett projektarbete som sista uppgift i gymnasiet. Min planerade uppgift är att i mars, bosätta mig på en ö, av det mindre slaget och försöka överleva på det jag kan finna, och det jag kan fånga.

Själva scenariot i det hela är att jag har trillat av min kanot som flöt iväg. Det enda jag lyckades rädda var min väska. I den fanns kniv, yxa, tändstål, trangiakök, sovsäck och lite extra kläder.

Jag har valt att det så, med utrustning då årstiden kan vara enormt påfrestande.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med saker att förbereda, olika böcker som kan vara bra att läsa, som anknytning med svensk överlevnad.

Den röda tråden genom hela arbetet är att se hur kroppen bryts ner fysiskt och psykiskt under veckan, Jag ska skriva en journal där jag beskriver mitt tillstånd dag för dag.

Tidigare erfarenhet av utomhusaktiviteter är hajker med scouterna.

Värt att nämna är att jag kommer ha med telefon, mat och förband om något skulle gå snett

Alla tips uppskattas
//Christian

Jag tycker nog det är lite overkill att som du (som tydligen aldrig gjort nogot liknande) dra ut till en ö (jag hoppas du har tillgång till båt) och köra överlevnad i en hel vecka och dessutom i mars. Inte ensingång organiserade grundkurser i överlevnad är man ute i en vecka, där snackar vi ca 3 dagar under översyn av de som håller i kursen och då finns det ändå personer som inte pallar med och måste bryta.

Nu vet jag inte var i landet du tänkt utföra detta men i mars månad kan det både snöa, regna, vara fint, kallt eller varmt. Växter finns att äta men är färre och betydligt svårare att hitta. Hur man mår och reagerar är mycket individuell vaför det är rekommenerat att först prova något liknande under uppsyn av andra. Dock blir man förr eller senare väldigt slö och kommer inte att klara göra så mycket som man tror. Dina tankar på att avbryta kommer defenitivt att komma upp. Det är svårt att tänka sig hur det kommer att bli om man aldrig gjort det förut. Min erfarenhet är att första gången blir det aldrig som man tänkt sig utan oftast jobbigare och på någotvis tråkigare än man tror och då har jag ändå plöjt igenom ca 9 sådana här övningar allt från 4-10 dagar!

Som du märker är jag ganska skeptisk men det beror på att jag tycker säkerheten brister och att det är lång tid och du är oerfaren. Hade vi snackat 3 dagar i skogen nära hemmet hade det kännts betydligt bättre samtidigt som jag tror att du hade fått ut väldigt mycket av det också.

Men förmodligen kör du väl på ändå skulle jag tro;)
Lycka till

/mattias
 
Visst kan det vara ett problem att folk uttalar sig om saker de aldrig testat själv. Jag som testat att vara utan mat både i civiliserade trakter och under militära övningar i skogen hävdar fortfarande, som jag gjort i andra trådar, att det ÄR skillnad på att vara hungrig hemma i soffan framför TVn och ute i den kalla skogen.

Ja det är klart det är skillnad, i lumpen så hade du kamrater med dig och handledare inom räkhåll.
Men vad är syftet med och svälta, Så fort en tråd handlar om överlevnadsövningar så är det att käka taggtråd som gäller. Många utav dem som skriver har inte ens gjort lumpen, och de ska ut själva. Och du som gammal krigare bör väl veta hur jävla trög man kunde bli under lumpen övningarna och vilka risker det med för...
Så då är det bättre att svälta hemma i vardagsrummet!
 
En ödmjuk fråga bara:

Varifrån har du fått inspiration till just en sådan här typ av övning/undersökning?

Är det "trenden" med "överlevnads"-program på TV etc. som ligger till grund?
 
Varför skicka ut soldater i terränglådan när man kan öva på kasern. Det skulle inte vara frsta gången soldater fick vara eldvakt vid elementen eller ställa upp ett par soldater som får agera träd när de andra framrycker i korridoren. Verkliga övningar ger bra erfarenhet men kräver handledning och planering det enligt min erfarenhet av ett knippe överlevnadsövningar en massa militära övningar.
 
Varför skicka ut soldater i terränglådan när man kan öva på kasern. Det skulle inte vara frsta gången soldater fick vara eldvakt vid elementen eller ställa upp ett par soldater som får agera träd när de andra framrycker i korridoren. Verkliga övningar ger bra erfarenhet men kräver handledning och planering det enligt min erfarenhet av ett knippe överlevnadsövningar en massa militära övningar.

Soldater??
Vem snackar om soldater....

Trodde att trådskaparen ville ut och öva överlevnad, och ville ha råd. Så mitt råd är ut och lek överlevnad öva alla olika moment men ta med mat. Framför allt om han nu ska ge sig ut till någon ö ensam. Allt kan hända när hjärnan trögar ut. Och då blir hans övning skarp.
 
Om du övat på att tända med eldstålet kan en justering av medförda prylar vara att du skippar Trangiaköket (vilket är skitenkelt att tända med eldstål) och istället tar med en matlåda med handtag ( http://www.trangia.se/2881.komplement.html ). En fantastisk produkt som jag konstigt nog aldrig sett någon mer än mig själv använda i Sverige. Fungerar som en storkåsa, plus att den fungerar över öppen eld. Kostar troligen bara under hundringen, men räkna inte med att någon har den i lager.

Nog om detta. Mat klarar man sig utan riktigt länge, jag fixar utan problem en vecka, trodde jag. Mina handledare på överlevnadskurs, vilka gjorde dagliga intervjuver kunde enkelt se hur jag påverkades - trots att jag inte märkte ett skit själv.
Jag skulle rekommendera att du har en daglig kontakt med någon som kan känna av hur du mår.

Vatten hoppas jag du löst. Hemmagjort filter med kol och vitmossa har visat sig inte fungera så bra, så du får nog koka en massa, vilket inte blir några större problem när du är på samma plats hela tiden. Se till att alltid koka med gran- eller tallskot.

Sovsäck - varför det? Lek med tanken att den blir dyngsur av kanotvältringen.
Testa en överlevnadsfilt istället (ser ut som aluminiumfolie). Det kommer bli en spännande erfarenhet!

Fiske, det antar jag redan ligger i planeringen. All fisk går att äta, även huvud. Drick upp buljongen, men skippa inälvorna (vissa inälvor går att äta, men jag har dålig koll här). Långrev kan vara kul att lägga ut utan båt, men det är riskabelt (lätt att fastna i reven).

Kärleksört - Finns det sjukt mycket av på bergsknallar i Sverige (bladen smakar inte mycket och går att äta, jag är lite osäker på stjälken). Skapligt lätt att plocka stor volym av. Att plocka vassrötter är väl ok, men inte så lätt som det ser ut, och svinkallt på våren. Se till att dricka det vatten du behöver varmt, gärna med granskott i, eller som fiskbuljong etc.

Ormar, fåglar, ekorrar etc är inte ok att fånga, men i en överlevnadssituation måste det ju vara ok. Du kan hitta exempel på fällor på webben eller i Arméns överlevnadshandbok (jag antar att du fått länken till den?).

Sprängsticka. Gillar du te eller kaffe ska du lära dig hitta sprängsticka. Finns på björkar. Kolla här: http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/flora/sprangticka.htm
Corander säger att det fungerar som te, men har du varit utan kaffe en vecka, överdoserar kraftigt, och sjuder/kokar i en timme så får det kaffestuk.
Skrapa bort det svarta med din kniv.

Tänkte tipsa om nyckelhålseld, men när jag sökte på webben kunde jag bara hitta sidan om där jag ska lära mina patrullare/seniorer om hur det fungerar - och där finns ingen bild :-(
En bra eld som tydligen fallit i glömska, enkel och bra. Jag ska göra en skiss på den efter det här inlägget.

Ha det så grymt trevligt därute!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.