Fyra grabbar i skogen

Hej allihopa!

Vi är fyra killar från en småstad i mellersta Sverige som läser Naturvetenskap på gymnasiet.
Då vår tid på gymnasiet börjar dra mot sitt slut så har vi fått i uppgift att sammanställa ett projektarbete som har någonting med naturen att göra.

Jag och mina tre gruppmedlemmar har då bestämt oss för att göra en hel del efterforskningar om hur det är att överleva en tid i naturen. Vi planerar att samla fakta, göra en mindre handbok för ungdomar om just överlevnad, undersökningar på om hur kunnig allmänheten är när det gäller överlevnadsstrategi.

Som pricken över i så hade vi tänkt bege oss ut i skogen och leva där i sisådär en vecka. Vi kommer enbart ha med oss en kniv, lite snöre, rikligt med kläder samt en "emergency backpack" där diverse överlevnadssaker kommer att finnas.

Vi planerar att dra oss ut i skogen (förmodligen en ö) någon gång i sommar, och nu undrar vi helt enkelt om ni på det här forumet kan ge oss några tips och kanske hänvisa till några bra hemsidor som rör ämnet.

Kom gärna med utförliga råd och förklaringar, säg inte bara "Koka vattnet så att ni kan dricka"

Tack på förhand!
 
Nu hjälper jag ju oftast till utan att ställa krav men, har du läst de 106 trådar som handlar om överlevnad?

Inte för att verka tråkig men det verkar ju onödigt att upprepa det som redan skrivits:)
 
Nu hjälper jag ju oftast till utan att ställa krav men, har du läst de 106 trådar som handlar om överlevnad?

Inte för att verka tråkig men det verkar ju onödigt att upprepa det som redan skrivits:)

Jag håller absolut med dig, men jag hoppades på en liten samling tips, plus att många av de länkar som postats i tidigare inlägg är döda.

Och så är jag en lat j*vel :)
 
Kurs

Ta en kurs i Overlevnad Barmark med SOS (svenskaovelevnadsallskapet) Det brukar reda ut en del oklarheter...
 
okej då!

Lite praktiska detaljer.
Beroende på vilken nivå ni skall överleva, '
Jakt = tillstånd från markägaren,
Fiske=är väl mest en fråga om i vilka vatten fisken står vid den tid ni skall ut.
Frukt, bär och odlade växter = tillstånd från markägaren,

Vad ni borde göra är en handbok om överlevnad inte i naturen utan i staden.
Bakgrunden:
Säg att det är vinter 10 minus det har varit strömlöst en vecka och alla färska matvaror är så att säga ofärska. Inga tåg går och alla större vägar är oframkommliga.

Frågor:
Var hittar jag vatten, mat, värme, hur kommer jag i kontakt med mina vänner?

Fan nu spårade jag ur igen
 
Hört tals om allemansrätten?

Vad har allemansrätten att göra med odlade växter?
Om nu fyra grabbar som aldrig gått överlevnadsutbildning ska ut och överleva en vecka i skogen bör de nog snegla på odlad föda inte bara rötter o tallbarrste.

För i en överlevnadssituation gäller ju inga regler, eller?
 
Senast ändrad:
Vad har allemansrätten att göra med odlade växter?
Om nu fyra grabbar som aldrig gått överlevnadsutbildning ska ut och överleva en vecka i skogen bör de nog snegla på odlad föda inte bara rötter o tallbarrste.

För i en överlevnadssituation gäller ju inga regler, eller?

Odlad föda innebär civilisation och då är räddningen nära. Med tanke på att vi har runt 250 växter om är ätbara i sverige så finns det en hel del att välja på. Att man sedan inte kan äta sig mätt på det är en annan sak. Men man kan med allemansrätten plocka en hel del växter och bär med gott samvete. Varför man ska ge sig på odlade växter kan jag inte förstå, då kan man lika gärna knalla in på närmsta stormarknad och handla och kalla det urban överlevnad.
 
Allemansrätten

gäller för individer. 4 ute på verksamhet är en grupp och kräver tillstånd......
Jakt knappast sommartid, jaksäsonerna börjar längre fram....

Men överlevnad i stad finns det en del om Sepp och Co gav ut en med ICA-förlaget överleva i bebyggelsen, en massa från forna Jugoslavien samlat med vad man själva med CFF kommit fram till, riktigt vettig. Utnyttja överflödssamhället...

Det finns en engelsk lätt makabert humoristisk bok om ett överviktigt par som just överlevt 20 nya solar över Old Brittain.... De stannar i seriens form kvar och ger en hel del praktiska råd och dåd om att praktiskt överleva, när det blivit glest med grannhus, el, telefon och grannar...bl a.

När det gäller överlevnadsträning är det oftast vildmark, jakt och fiske som tänks. Hur många som läser kan jaga och fiska. D v s gå ut och komma hem med byte var gång? Inte jag...Detta är väl en av orsakerna till att vi jagar i ICA och på Willys...chansen till träff är större där.

Om 4 grabbar i skogen kontaktar Överlevnadscentrum vid FM kan de säkert få namnet på närmaste ÖverlevnadsExpert som är bra på den specialitet de söker...efterhand finns det en del fd lärare ute i landet. Lokala CFF har oxså experter. Talar man med traktens Scoutkår kommer ni säkert att få några namn. Sammanslaget blir det här en rätt bred expertpanel....

STOP är en bra regel speciellt vid planering av olika slag. Lycka till!

//J
 
Senast ändrad:
Hej allihopa!

Vi är fyra killar från en småstad i mellersta Sverige som läser Naturvetenskap på gymnasiet.
Då vår tid på gymnasiet börjar dra mot sitt slut så har vi fått i uppgift att sammanställa ett projektarbete som har någonting med naturen att göra.

Jag och mina tre gruppmedlemmar har då bestämt oss för att göra en hel del efterforskningar om hur det är att överleva en tid i naturen. Vi planerar att samla fakta, göra en mindre handbok för ungdomar om just överlevnad, undersökningar på om hur kunnig allmänheten är när det gäller överlevnadsstrategi.

Som pricken över i så hade vi tänkt bege oss ut i skogen och leva där i sisådär en vecka. Vi kommer enbart ha med oss en kniv, lite snöre, rikligt med kläder samt en "emergency backpack" där diverse överlevnadssaker kommer att finnas.

Vi planerar att dra oss ut i skogen (förmodligen en ö) någon gång i sommar, och nu undrar vi helt enkelt om ni på det här forumet kan ge oss några tips och kanske hänvisa till några bra hemsidor som rör ämnet.

Kom gärna med utförliga råd och förklaringar, säg inte bara "Koka vattnet så att ni kan dricka"

Tack på förhand!

Nu vet jag inte exakt var ni bor men Svenska Överlevnadssällskapet har instruktörer spridda över stor del av Sverige, kanske i närheten av er. Isf kanske ni kan kontakta den personen.
http://www.overleva.se/

Sen finns det en hel del litteratur:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153419774
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426398
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146216510

/mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.