Leva i skogen!

Jag och min bror tänkte oss ut i skogen några dagar. Vi kommer inte ta med tält utan själva bygga oss en koja.
Som planen ser ut nu kommer vi bygga den på en sjö nära land, fyra väggar av snö och sedan ett tak av småträd, grenar och kvistar. Sedan klär vi in den med granris.
Det kommer bli 3 dagar och 2 nätter som vi är ute. Hur mycket ombyte kan man räkna med att behöva? Och kan det vara en idé att själv ta med vattendunkar? Visserligen tar dom plats och är tunga, dom kommer även att frysa. Men man slipper att smälta en massa snö för att få vatten.
Alternativet är att ta med en borr och ta vatten ur sjön. Är osäker på att borren är nog lång och om jag överhuvudtaget vill dricka så mycket vatten från den sjön.
 
Jag förstår inte varför ni skall bygga på isen?

Sedan är det nog lättare med runda former istället för fyrkantigt . Man kan ju t o m skotta upp en stor hög med lössnö, låta det frysa ihop några timmar och sedan gräva ut en grotta där (ev armera väggarna med grenar innan man låter det frysa). Lössnö som skottas ihop till en hög blir kompakt pga snökristallerna smälter när man skottar ihop dem och sedan fryser samman.

Vatten från sjön går bra att dricka bara det får ett uppkok.
 
Varför bygga på isen? Slätare underlag helt enkelt. Marken runt omkring sjön är väldigt kuperad, det är svårt att hitta slätt underlag.
Eftersom vi är två ganska stora grabbar så kommer vi vara tvungna att skotta upp en väldigt stor snögrotta. Det går snabbast att göra som vi planerat tror jag, men vi har även övervägt göra som du föreslog.
Visst kan vi dricka vattnet från sjön, frågan är hur gott det är. Och som jag skrev tidigare tror jag inte borren når genom isen.
 
skall man bygga en snögrotta så är bästa sättet att skyffla ohop en jättehög och sedan packa, packa och packa efter det så packa lite till.... Nu kommer jägartipset, bestäm hur tjocka väggarna skall vara och stoppa sedan in så långa pinnar rakt in i högen på det sättet så vet ni när ni urholkar att när man når en pinne så gräver man inte längre, vi pratar MÅNGA pinnar... Grymt bra sätt att få rätt tjocklek på väggarna.
 
Glöm bara inte att göra ventilhål om ni ska bo där en längre tid, 2 dygn är ju en stund ändå.
För att vara på den säkra sidan, och för övningens skull..
 
bash; sa:
Glöm bara inte att göra ventilhål om ni ska bo där en längre tid, 2 dygn är ju en stund ändå.
För att vara på den säkra sidan, och för övningens skull..

helt rätt.. sätt en stav i lufthålet med handtaget nedåt för att snabbt kunna rensa lufthålet vid snöfall..
 
Ventilationshål är inte nödvändigt, bara att skrapa av ishinnan som bildas så andas snön igen. Men herregud, varför ska ni bo i snöka på en sjö? Snön på marken är ju bara att trampa på och vänta nån timme så blir det ju stenhårt.

Ett livsviktigt tips emellertid om ni hade tänkt er att elda med köket etc inne i snökan: GÖR INTE DET!. Många duktiga utemänniskor har fått sätta livet till av kolmonoxid från utekök.

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Ventilationshål är inte nödvändigt, bara att skrapa av ishinnan som bildas så andas snön igen. Men herregud, varför ska ni bo i snöka på en sjö? Snön på marken är ju bara att trampa på och vänta nån timme så blir det ju stenhårt.

Ett livsviktigt tips emellertid om ni hade tänkt er att elda med köket etc inne i snökan: GÖR INTE DET!. Många duktiga utemänniskor har fått sätta livet till av kolmonoxid från utekök.

/ G

Klart som f*n att det är nödvändigt med ventilhål!!!
"våren" 99 håll den missen på att kosta mig och tre kamrater livet uppe i björkliden.

Det räcker inte med att bara skrapa av ishinnan!

Den av killarna i gänget som fått uppdraget att göra ventilhål (se FJS's beskrivning ovan) gjorde ett par sådan, dock med handtaget upp och inte kransen. Detta resulterade i att ventilen korkades igen och det som räddade oss undan syrebristdöden var en väckarklocka. Vi skulle som tur var bara ligga i bivack i 5 timmar
 
Mats_J; sa:
Varför bygga på isen? Slätare underlag helt enkelt. Marken runt omkring sjön är väldigt kuperad, det är svårt att hitta slätt underlag.
Tjena.
Ni behöver inte finna en stor platt yta i skogen. Räcker med två legor, sen kan det vara stock och sten och hur kuperat och tuvigt som helst runt omkring. Dessutom behöver ni inte bygga från "scratch" om ni tar på landbacken istället för på sjön. Trädstammar står ju redan där. Tips: sök upp en stor tät gran. Under den är det bara att förbättra utrymmet och göra det bekvämt med granris och bygga på sidorna lite med granris. Eld strax utanför med reflektorstenar riktade mot boningen.

Raskesven
 
bash; sa:
Klart som f*n att det är nödvändigt med ventilhål!!!
"våren" 99 håll den missen på att kosta mig och tre kamrater livet uppe i björkliden.

Det räcker inte med att bara skrapa av ishinnan!

Den av killarna i gänget som fått uppdraget att göra ventilhål (se FJS's beskrivning ovan) gjorde ett par sådan, dock med handtaget upp och inte kransen. Detta resulterade i att ventilen korkades igen och det som räddade oss undan syrebristdöden var en väckarklocka. Vi skulle som tur var bara ligga i bivack i 5 timmar

Okej, pressar man ihop en hel massa människor i en trång snöka, och skottar igen ingången så kan det vara på sin plats med ett ventilationshål, men här pratar vi om 2 personer i en snöka med tillräcklig plats för att sova liggande i (glöm inte kupolformen), och med renskrapad ishinna. Om man inte eldar i den och skrapar bort hinnan är ventilationen inga problem.

Men du får gärna kontra genom att berätta om omständigheterna runt ert äventyr. Trång snöka? Igenskottad ingång? Discodans i snökan? Eldning?

Kom an! ;)

/ G
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.