Nödvändig utrustning för långtur i skogen?

Jag håller på att planera en tur på MTB rakt genom sverige. Från Sundsvall till Norska gränsen i Jämtland.

Den väg vi tänker cykla på är en vandringsled som totalt är ca 40 mil lång. De första 30 milen är det 90% skog vi kommer att färdas i.

Jag vill gärna höra era tankar om vilken utrustning som är absolut nödvändig för att hantera eventuella olyckor, svåra som lindriga.

Vad gäller övrig utrustning så tar jag gärna emot tips också!

//Andreas
 
Fallskador?

Några spontana idéer, förutom standardutrustningen (plåster för skavsår/småsår, någon antiseptisk vätska för sårrengöring samt diverse piller) så kan det vara idé att beakta:
* Benbrott? Ska man spjäla ben/arm så är gasbinda behändigt. I skogen borde det finnas raka gren-/trädbitar.
* Tryckförband för kraftigt blödande sår? Men det går förmodligen att utnyttja klädesplagg för dylikt?

Men jag har ingen idé om hur följande fallskador skulle kunna åtgärdas:
* Hjärnskakning. Förebygga med hjälm?
* Landa-på-ryggen-på-den-stora-stenen och skada ryggraden.
* Utslagna tänder (tja, man kanske får ta fram bästa NHL-leendet då och cykla på)!
 
bergholm; sa:
Jag håller på att planera en tur på MTB rakt genom sverige. Från Sundsvall till Norska gränsen i Jämtland.

Den väg vi tänker cykla på är en vandringsled som totalt är ca 40 mil lång. De första 30 milen är det 90% skog vi kommer att färdas i.

Jag vill gärna höra era tankar om vilken utrustning som är absolut nödvändig för att hantera eventuella olyckor, svåra som lindriga.

Vad gäller övrig utrustning så tar jag gärna emot tips också!

//Andreas

antiseptisk puder från apoteket... för en öm bak
mitella, något att spjälka med, ipren 200mg, sårsalva,
sommartid-solskyddsfaktor, små plåster, listan går nog att göra hur lång som helst!! det viktigaste är nog myggmedel :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.