Leva på lite buljong + kolhydrat /dag

Tjenamoss!
Funderar på att sticka ut 3-4 dagar och førsøka øverlev utan att æta. Gå några km varje dag, æta inget førutom lite buljong + lite kolhydrater,tex 1 dl havregryn per person och dag. om man ska æta bara lite, vad ær smartast att æta? bættre med fett?
Ideen med turen ær att iscensætta ett skarpt læge då maten tagit slut, och man tvingas dela upp den sista frukostgrøten på 3 dagar før att ta sig hem. Sån cirka.
hur bra klarar man sig om man bara dricker vatten? alltså inte æter några havregryn eller dricker nån buljong heller...
erfarenheter och tips?


sara
 
Det som behövs för att man skall bränna fett istället för muskelvävnad är att man tillför 1000kJ per dygn.. 1dl havregryn är 35gr och ger ca: 500kJ vilket inte är tillräckligt för att förhindra förbränning av muskelvävnad.. Med dom förutsättningarna så kan det nästan vara bättre att ta ett regält mål en dag än att småkladda alla dagarna.. Skulle du å andra sidan tillföra mer kolhydrater från det du hittar längs vägen så skall det räcka.. Går du bara någon kilometer om dagen så finns det gott om tid att samla..
 
Tack før svaret, låter intressant...

Nu har vi hørt nya røn som tyder på att vi ska æta ca 130g socker/dag och genom det slippa førbrænningen av muskelmassa och istællet førbrænna fett.

Tror ni på iden?

Sara
 
Korkskallar

Hmmm. Då blir det ju ingen riktig övning. Men det är ju synd att bränna muskler.

När jag var en liten kortklippt snorunge i gröna kläder (dvs gjorde värnplikten) hade vi en sån där svält-övning. Det gick ganska bra, men det intessanta är just hur kroppen reagerar utan kolhydrater. Man blir: Långsam, Kall, Klumpig och Korkad. Humöret var det dock inget fel på. Andedräkten luktar ammoniak, mörtar grillade utan salt smakar gott, Karl-Johan stekt i hudsalva är en delikatess och vassrötter helt OK.

Enda faran med en sådan övning är just det att man blir korkad och klumpig. Ta inga hastiga beslut, var medveten om att dina polare är mer korkade än vanligt (var överseende) och ta det lungt med yxan och elden.
 
brænna muskler eller ej..

Jo, først tænkte vi att vi inte skulle æta nått, ha bara vatten och inte heller få fiska, æta røtter, bær osv. men i och med att vi ær så mycket ute på tur, och ska ut på tur efter denna tur också, så vill vi inte ødelægga hela vår muskulatur. Det ær en svår balansgång, vi vill ju få det så realistiskt som møjligt, utan att brænna muskler. Jag kan førestælla mig att man kommer vara ungefær lika hungrig och tænka ungefær lika oklart om man æter lite havregryn, som om man inte gør det......
eller?
 
Om ni kommer förbruka muskler beror inte enbart på kosten.
Det finns ingen regel som säger att man behåller muskelmassan bara för man äter ett visst antal kalorier.
Om man tex inte styrketränar förlorar man sina muskler även om man ligger i soffan hemma och äter 10000Kcal/dag.

Alltså om ni är ute och vandrar men ändå klarar att träna lika höga vikter som om ni hade varit hemma och tränat på gymmet som vanligt så tappar ni inga muskler oavsett hur ni äter i stort sett. Nu klarar man självklart inte samma vikter och därmed tappar man motsvarande mängd muskler som man tappar styrka.Utför era maxlyft på gymmet som vanligt alltså och musklerna förblir intakta.

En annan variabel är eran aktuella hormonstatus.
Ytterligare en viktig variabel är vilken kroppsfettprocent
ni ligger på. Ligger ni tex runt 5% så kommer muskler användas som bränsle även om det gymtränas och käkas maximalt effektivt på hemma plan. Är man överviktig och har tex 25% kroppsfett är det MKT enklare att behålla musklerna.

Sen spelar statusen på era glykogendepåer innan vandringen STOR roll!


Slutligen, ni skulle ni vara ute i 3 dagar va?
Isåfall kan ni strunta fullständigt i eventuella tankar på att tappa muskler. Jag skulle tro att ni inte är elitbodybuilders utan har en mer normal kroppskomposition. Om ni skulle bara rent generellt uppskattat göra av med 6000Kcal totalt per dygn samtidigt som ni bara äter 100Kcal och vara ute i tre dagar så betyder det att ni skulle gå max 20000 kaloriminus och förmodligen mkt mindre minus än det.
Men om vi skulle säga 20 000 så kan ni räkna med att maximalt ett kilo muskler skulle ryka.
Resten av energin skulle plockas från era glykogendepåer samt från kroppsfettet.

Om du som tjej väger tex 50kg och går bara några km per dag kanske du förbrukar 2000Kcal istället totalt.
Isåfall går du runt 6000Kcal minus och något hekto muskelmassa skulle ryka i värsta fall.

Ingen fara alltså, är vad som helst på vandringen eller inget alls
 
Re: brænna muskler eller ej..

Rodluvan; sa:
.....så vill vi inte ødelægga hela vår muskulatur. [/QUOTE

Kroppens glukosförråd, (kolhydrater) är slut efter ca 24 tim. Efter det första dygnet börjar nedbrytning av muskler eftersom levern börjar att producera glukos med hjälp av aminosyror från musklerna. Kroppen börjar också att bränna fett.

Nedbrytningen av muskulaturen börjar relativt fort, men jag tror inte att ni behöver vara oroliga för någon stor ödeläggelse eftersom en vuxen, frisk och välnärd människa kan överleva i upp till nio veckor av total svält, (vilket betyder endast intag av vatten).

Energibehovet blir förstås större om man rör sig mycket och om det är kallt eller om mn har en infektion i kroppen.
Far inte för långt från civilisationen.

Om du vill undvika att tappa muskler/fett kan du se till att du äter socker. Jag tror att 125g glukos/dygn skall vara tillräckligt för upprätthålla energibalansen, men då blir det ju inget test, eller?
 
Svält

Om man nu ska simulera en överlevnadssituation så ska du inte nåt alls de 2 eller om de 3 första dagarna. Kroppen ställer då in sig på svält och allt som du sedan äter suger kroppen ut all näring och energi av och på sätt kan kroppen tillvarata allt du äter till max.

Om man ska genomföra en sådan här övning är det viktit att det finns folk runtomkring med sjukvårdsutbildning och folk som kan hålla koll på er.
 
Rodluvan; sa:
Tack før svaret, låter intressant...

Nu har vi hørt nya røn som tyder på att vi ska æta ca 130g socker/dag och genom det slippa førbrænningen av muskelmassa och istællet førbrænna fett.

Tror ni på iden?

Sara

Det kommer nya rön hela tiden, senast i somras så hörde jag att det bästa var att inte äta alls i en överlevnadssituation, bara dricka.. Men, men.. man vet aldrig vad som är mest rätt av alla gamla och nya teorier.. Hur ditt test kommer att fungera beror väl lite på hur du skall göra.. Skall du bara äta av "nödprovianten" eller skall du försöka samla under din transport.. Jag tror inte man skall bli allt för teoretisk, men ut å testa.. 3-4dagar bryter inte ner dig så mycket, titta på dom som fastar..? (nu anser jag att fasta är förkastligt)

en annan sak med socker, rent teoretiskt så kan det fungera men tänk på vad som händer med "skallen" när man petar i sig så mycke socker och inget annat.. Sedan så är 130g socker betydligt energirikare än de 1000kJ jag angav, det e ju mer än det dubbla i snabba kolhydrater, insulinnivåerna kommer att studdsa som en gummiboll... (så det nya rönet var egentligen samma gamla kunskap som fanns innan) :)
 
Helt klart är det skillnad om ni äter något gämfört med om ni inte gör det. Även om det bara är lite mat. Försök som gjorts visar att den minsta mängd energi som behövs för att man ska orka med en del fysiskt arbete är ca 500kcal per dag, vilket motsvarar ca 125g socker. Man vill sträva efter att hålla blodsockret på en normal nivå. Sjunker det blir man såsig i knoppen. Likaså undvika vätskebrist. Meningen är ju dock att man ska uppleva dessa symtomer (i måttlig mängd!) för att lära känna hur man själv reagerar.

Frågan är hur mycket fysiskt arbete ni kommer att utföra. Har ni tält, sovsäck, liggunderlag mm. Eller ska ni själv fixa skydd, eld mm? I så fall går det åt en hel del energi.

Annars kan jag rekommendera att gå en överlevnadskurs. Där man utsätter sig för detta under säkra förhållande.
Efter ett antal svältövningar kan jag bara säga att man återhämtar sig väldigt snabbt.

/mattias
 
norpan_; sa:
Annars kan jag rekommendera att gå en överlevnadskurs. Där man utsätter sig för detta under säkra förhållande.
Efter ett antal svältövningar kan jag bara säga att man återhämtar sig väldigt snabbt.

/mattias

Det är det absolut bästa.. Det e alltid svårt att lära sig från en bok.. eller ett forum för den delen :)
 
Just socker tror jag är en dålig grej att äta på en svältövning. Gissar på att man får ganska stor obalans i blodsockernivåerna om man äter så snabba kolhydrater med huvudvärk och trötthet som följd. De ursprungliga havregrynen är nog en bättre idé.

Och angående det här med att tappa muskler. Skit samma, kroppen klarar sånt. Låt gym- och aerobics människor oroa sig över sådana detaljer. Himalaya klättrare kan tappa 10 kg och det kommer tillbaka väldigt fort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NoEntry Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter. Överlevnad 127
Mats_J Leva i skogen! Överlevnad 48
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
kontroll lite videos, bushcraft,,, Överlevnad 6
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
Griffon Lite bilder från en överlevnadskurs Överlevnad 0
Griffon Lite bilder från en överlevnadskurs Överlevnad 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.