kritik på vad jag tänkt ta med.

Har tänkt ge mej ut på en liten fisketur på ett par dagar i skogen nu under våren så fort isen gått upp.
vill ha kritik på de saker jag tänkte ta med så jag inte glömt något viktigt.

som skydd tänkte jag bygga en enkel bivack kojja som kan stå hela sommaren eftersom det kommer att bli en hel del turer dit.

det jag tänkte ta med är:

filt att sova på och under
kniv
tändstål
1 kokkärl/gryta och hänga över elden för att tillaga mat
torkade grönsaker/kött för att minska vikten och mängden som behöver tas med.förhoppningsvis nån nyfångad fisk med.
förstahjälpen paket
extra tröja och strumpor/varma sockor
 
jag tycker faktiskt att du borde ta med sovsäck och hyfsat liggunderlag så du kan sova.. men det beror på syftet, ska man lära sig något och man vill utforska tekniker så är sova bra.. handlar det om ren uthållighetsövning så skrota allt bekvämt :) hur tänkte du fiska?
 
Som sagt vad är syftet. Pröva minimalistisk utr eller bygga koja och fiska? Sömn är alltid en god grund när man skall jobba.....nästa ? blir vad avser du driva dig själv med under tiden du bygger?
Mat brukar vara svaret.....
 
Tänkte fiska med fluga eventuelt lägga ut ett par mjärdar med.
syftet är att ha en kul fisketur i skön natur samtidigt som jag vill ha en så lätt packning som möjligt.
 
Verkar som du fortfarande tror på idéen.
Vi ser fram mot din utfallsrapport, speciellt sömn och mättnadsbiten.........
 
Maten blir inga problem för det kommer jag ha med mej vilket jag har skrivit ovan.torkade grönsaker och rotfrukter att koka soppor på samt torkat kött.Är mer den materialistiska biten jag vill ha hjälp med.är det bättre med sovsäck än en filt?behövs en yxa eller spade eller går det bra utan? Eller är det någon viktig pryl som man behöver ha med som jag inte tänkt på.
Men tack för dina synpunkter.kommer skriva om utfallet med hade jag tänkt.
 
Eftersom du tänker återkomma till den tilltänkta platsen flera gånger, kan man anta att den inte ligger alltför långt bort. Alltså ingen katastrof om något går lite snett, bara att vända hemåt i "värsta" fall.
Ta med dig den utrustning du bestämt dig för och testa dig fram vad som funkar/ inte funkar. Anteckna! Du kommer snart fram till din egen personliga utrustnigslista.

Det känns inte speciellt minimalistiskt att ha med både flugfiske-prylar och mjärdar?

Lycka till!
 
om jag hade tänkt ha det bra så hade jag nog funderat på att ta med en lättviktspressenning eller nått att täta kojan med... såvida du inte får ta stoora mängder granris och/eller näver...
 
okej,d låter helt vettigt med pressening.har ett par liggandes i förådet som jag kan använda.
sovsäck och liggunderlag kanske är skönast ändå.blir som sagt mycke å samla för att få en skön bädd och det är jhu lite onödigt å slösa på naturens resurser när det inte är en skarp överlevnadssituation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
Askel Vad gör jag för fel med tändstålet? Överlevnad 92
NoEntry Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter. Överlevnad 127
mimsis Klarar jag Kilimanjaro? Överlevnad 24
mipert Jag har plats i bil till överlevnadskurs, Tollerup 2/6 Överlevnad 1
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.