Klarar jag Kilimanjaro?

Hej!
Detta kändes som ett lämpligt forum för denna fråga :)
Jag har sedan länge en dröm att någon gång bestiga Kilimanjaro. Nu har jag möjlighet att uppfylla den drömmen, men får samtidigt kalla fötter och funderar på om det verkligen är klokt. Jag frisk och relativt vältränad, springer en hel del, marathon och halvmarathon. Men jag har dock inte så mycket erfarenhet av höga höjder. Har vandrat i svensk/norska fjällen nån varje år senaste somrarna och ska vandra en vecka i sommar och försöka nå toppen av Kebnekaise om vädret tillåter. Är det dumristigt att ge sig på Kilimanjaro utan att nånsin ha varit högre upp än Kebnekaise? Läser om var och varannan som varit uppe på Kilimanjaro så det verkar ju vara något som vi vanliga dödliga också kan våga oss på (inte så passande ordval kanske... :) Är det någon med mer erfarenhet än mig som har goda råd att bjuda på? Tips? Nåt speciellt man bör tänka på? Tack på förhand.
 
Du ju vara en person i fysisk trim om du springer marathon, men det är dock ingen garanti att du tål högre höjder.


[brasklapp]Jag har ingen personlig erfarenhet av höga höjder[brasklapp]
 
Det

finns en stor fara med Kilimanjaro och det är akut höjdsjuka. Det dör varje år ett antal vandrare på Kilimanjaro till följd av detta.

Kunskap hos alla i gruppen speciellt att kunna förstå när det är de allvarligare formerna av akut höjdsjuka och att snabbt minska höjd är det enda effektiva. Att vänta till nästa dag kan innebära dödsfall.

Symtomen kan förebyggas, ca 75% ´har nytta av förbehandling med Diamox, men kunskapen och beredskapen att vända är viktigare.

Finns rätt många tidigare trådar om detta här på Utsidan. Sök på akut höjdsjuka. Allmänt bra kondition förebygger inte akut höjdsjuka.

Thure
 
Vi var åtta som startade på vår bestigning av Kilimanjaro. Tre klarade sig till den lägre toppen medan vi var fyra som kom ända upp. Det underliga var att den mest tränade av oss alla, en maratonlöpare, endast kom till det sista lägret. Guiden påstod att hans muskler krävde så mycket syre att han därför inte kunde fortsätta. Tar inte ställning till om detta är sant.

Har bestigit en del toppar men Kilimanjaro är helt outstanding och jag tycker att du absolut bör prova.
koivu
 
Jag tror det är väldigt svårt att praktisera överlevnad runt kilimanjaro. Många parkvakter som inte blir särskilt glada över att du smyger runt i buskarna utan guide.
 
Ja du kan klara Kilimanjaro, men jag rekommenderar att du bestiger någon lägre topp innan.

Acklimatisering är nyckeln till framgång för när jag besteg Kili var det inga problem alls för mig. Då hade jag bestigit Peak Lenana i Kenya veckan innan.

- Befinn dig en vecka innan i Tanzania eller Kenya på 1500 meters höjd. Gör t.ex. en safari innan.
- Acklimatisera dig genom att gå upp på t.ex. Peak Lenana eller Mt Meru (ligger bredvid Kilimanjaro).
- Gå en längre rutt typ Machame istället för den kortare varianten. Då acklimatiserar du dig bättre.

Sen vet man inte hur du klarar det ändå. Jag fick ingen huvudvärk eller så. Att du är vältränad är definitivt ingen nackdel.
 
Kili är inga problem för en normalt tränad friluftsmänniska. Ta en extra aklimatiseringsdag på ca 3000-3500m höjd.
Tips nr ett är "pole Pole" som betyder långsamt. Allyt du gör skall ske långsamt, se till at inte få upp pulsen på korta ruscher utan ta god tid på dig och håll nere pulsen. Då har du en mycket god chans att nu toppen.

Diamox är bra, men det finns en överhängande risk att man maskerar symtomen om man inte kännt av höjdsjuka förr. som med alla medikamenter så går det ju bra att knapra om man vet vad man håller på med och använder sunt förnuft


Klart du skall testa

lycka till


R
 
Tack alla ni för snabba svar!
Nu håller jag på att kolla upp era tips och förslag.

En till fråga: Kan en allmän läkarundersökning innan vara på sin plats?
Eller är det onödigt om man känner sig fullt frisk?
 
Acklimatisering

är bästa förebyggande åtgärden med det tar tid och den tiden har man inte på Kilimanjaro men att bestiga mindre toppar innan är utmärkt idé.

Diamox kan du ha nytta av. Läkarundersökning ger inte så mycket om det inte finns något specifikt att bedöma, men doktorn kan ju skiva Malariaprofylax om det är aktuellt samt skriva recept på Diamox. Hur gammal är du? Springer du 10 km under en timme räcker konditionen.

Thure
 
Det finns gott om exempel på helt otränade, rejält överviktiga som baxas upp på liknande höjder m.h.a tålmodiga guider. Det som verkar farligt med Kilimanjaro är att det ofta ges aldeles för lite tid till aklimatisering, med extradagar mår nog de flesta bättre och får en trevligare upplevelse.
 
Om du klarar det eller inte skulle jag säga till 20-30% beror på din fysiska status. Sen är det helt andra faktorer som kommer att avgöra:

- Din förmåga att aklimatisera dig.
- Vädret på toppdagen
- Du har ett starkt psyke
- Om är frisk (lätt att dra på sig magproblem tex)
- Din fältvana (vårda tex sina fötter noga)
 
Japp, ska def tänka främst på acklimatisering då, har ingen brådska mot toppen. Drömmer mest om själva vandringen, men såklart vore toppen ett plus. Har också tankar på att kombinera med safari. Jag är 31 år och springer milen på 48min (förhoppningsvis 46 i år!) Hur många dagar bör man räkna med om man nu skulle ta den längre rutten Machame som Utter föreslog?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.