Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”...

Mina två äldsta döttrar (fyra och sex år) är väldigt förtjusta i programmen av Ray Mears, deras favorit är när han är i djungeln. Därför kallar de honom också för ”djungelkillen”.

Jag är glad över att de så gärna vill att jag visar ett program med honom, inte för att de skall lära sig göra upp eld och sådant utan för att de får en förståelse för att man kan leva i skogen och bygga kojor utan spik.

Jag blev lite chockad den gång jag upptäckte att de satt och såg när det visades ruggiga sjukdomsbilder från djungeln, en man med en pung som en medicinboll och en flicka utan näsa.
Men de frågar och frågar och är intresserade av hur man kan bli så sjuk att man tappar näsan.

Och vid frukosten idag satt fyraåringen och gjorde spindlar med händerna och pratade om att det finns lejon i djungeln som man inte skall reta. (De har inte råkoll på allt men tanken är god tycker jag.)
Och hon berättade för mig att man skall titta i stövlarna innan man klär på sig, annars klättrar giftormar upp i byxorna när man går.


Så, Ray är familjens hjälte och jag tror hans program har gjort mina barn till bättre människor.
 
jag gillar oxå Raymond.. bra och lätt tillgängliga program som når en bred publik och skapar förståelse och intresse.. "nördarna=många av oss" vill ju ha lite mer "high tech robocop teenage mutant ninja turtle action" vill gnäller gärna när det blir lätt tillgängligt, det ska va lite hemligt.. Nää, Ray Mears och teamet omkring producerar jäkligt bra TV..
 
Om barnen gillar djungelprogram, så skulle jag rekommendera Tribe med Bruce Parry. Han besöker stammar som knappt haft någon kontakt med omvärlden och lever med dem i 3 månader och blir ofta upptagen i stammen som en av deras egna. Lite småkul med invigningsrutaler där man röker saker som gör en konstig och får se underliga saker. helt klart sevärt =)

Wild food tycker jag är det bästa han har gjort sen Tracks serien, då man kan lära sig av serien isället för att se en massa häftiga saker som Smearsy kan. Det senaste ryktet är att hans ny serie ska handla om olika walkabouts som han gör runt om i Australien och självklart kommer det en bok efter det också.

Var på Wilderness Gathering i England helgen och passade på och kollade lite när de undervisade barnen i deras Coyote Club. Det var fantastikst hur en kidsen efter lite grundläggande knivhantering kunde börja tälja både det ena och det andra. Finns mycket att lära oss av oss de små, för de har klart mycket mer fantasi än vad vi har.
 
I McGyver tycker jag inte han var så himla bra, men Jack O'Neill är gud:)

Fast ok, jag tycker att Sheppard tagit över hyffsat bra i Atlantis, McKay har sina poänger men är lite överdriven ibland.


(Men i ärlighetens namn... nog är det mesta med O'Neill skrivet i manus? Så det hänger kanske inte så mycket på skådisen.)


Hmm, eh, ja, vad handlade tråden nu om...? :) (Jag har faktiskt aldrig sett Mears, gissar att han inte sänds på nån av de fria kanalerna.)
 
han e faktiskt känd för att vara simpson tokig, jag vet inte hur mycket men en del av manuset var han kanske skyldig till, stod han inte som producent de sista säsongerna?

Jag tror han varit med som producent redan från början faktiskt... Nä, bara 108 avsnitt, 2000-2005 ser jag. Intressant att både Shanks (Daniel Jackson) och Judge (Teal'c) varit författare till vissa avsnitt.

Skulle ju lagt in länken också:)
http://imdb.com/title/tt0118480/fullcredits
 
Senast ändrad:
Jag tycker också att Ray Mears program är kanonbra!
De var ett tag sedan de sände det på Discovery Channel - men ajg har inte sett jättemycket så jag funderar faktiskt på att köpa DVD-serierna på hans hemsida www.raymears.com

Visst, dyrt - men det är faktiskt värt det. Helt underbar underhållning och kunskap.
 
Eventuella faktafel tycker jag inte gör honom oseriös.

Det ärinte en av många scener där han säger att temperaturen ”can drop below...”?

Enda gången jag verkligen stör mig på Ray är det program som handlar om Sverige, han påstår sådant som att på flygplatserna i norr går alla omkring med kniv i bältet utan problem. I beg to differ...
Och en massa annat turistbyråtrams.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.