Magsjuka på överlevnadsövning !

Hej på er

Är det någon som vet vem som arrangerade kursen där åtta människor fick campylobacter efter att ha inmundigat kanin? Det skulle ha skett i Stockholmsområdet.
 
Har ingen aning, men jag tycker att det är intressant...

Det är tydligen inte helt ovanligt, så det finns nog flera kurser som har resulterat i campylobacterdiarré.

Artikeln från Smittskyddsinstitutet:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/BigArticle____5698.aspx#överlevnad

Men egentligen vet jag inte om det är så allvarligt att man måste varna... det belyser ju bara hur viktigt det är att inte slarva med tillagning och hygien i en överlevnadssituation eller friluftliv i övrigt, något som väl är en solklar byggsten i alla överlevnadsövningar.

Ska myndigheterna varna för att det är lätt att snubbla eller skära sig på kniven när man har lågt blodsocker också? Det kan ju vara farligare än diarré som går över på en vecka.
 
Nordesjö; sa:
Ska myndigheterna varna för att det är lätt att snubbla eller skära sig på kniven när man har lågt blodsocker också? Det kan ju vara farligare än diarré som går över på en vecka.

jag tycker att myndigheterna ska varna för att gå ut överhuvudtaget. Man kan ju snubbla och bryta sig :p
 
Det handlar oftast om okunskap eller rent slarv.
Jag har tittat på frågan livsmedelshygien och konstaterat att det finns stora brister i kunskap om tillagning av mat i fält.

Vad myndigheterna anbelangar så är friluftssektorn en grå zon där ingen kan ta fullt ansvar förutom i fjällmiljö. Att varna människor innebär ju att man blir medveten om risken och kan ställa högre krav när man köper en kurs eller upplevelse. Jag ser inget bekymmer med att smittskyddsinstitutet varnar för detta.
 
Varför kaniner?

Risken för magsjuka under liknande aktiviterer torde vara rätt stor. Minns fortfarande vad jag råkade ut för under det så kallade "fria kriget"! i lumpen 1975.

Men det verkar lite underligt med kaniner. Knappast överlevnadssällskapet.

Thure
 
Är det verkligen tillåtet att plocka in kaniner hur som helst för "nöjes skull"? Med nöjes så syftar jag på att det rörde sig om en övning och inte en riktig överlevnadssituation för personerna inblandade.
Okej att kaniner är snabba på att föröka sig men någon lag verkar ju vaka över dem eftersom de tillåts springa runt hur som helst i Karlbergsområdet.

Någon som sitter inne med info om detta?
 
Bestämmelser ang djurhantering

Det finns inget rakt svar på frågan men är det enbart för att äta så räknas det som livsmedel. Dvs som bonden som kan slakta för hushållsbruk. Är det däremot utbildning, räknas det som djurförsök och då gäller särskilda bestämmelser ang uppfödning etc.
Avlivas inte djuret på rätt sätt så blir det ett grymt lidande för djuret. Jordbruksverkets hållning i frågan är att slaktutbildning skall bedrivas i slakteri och ingen annanstans. Så att vem som helst kan bedriva slakt för utbildnings skull är nog svårt.

Försvaret har särskilda bestämmelser kring detta.
Ett av kraven är att man skall vara Överlevnadsinstruktör för att överhuvudtaget få hantera djur kopplat till överlevnad. Bestämmelserna är lika om det är landlevande som sjölevande (fisk).
 
Re: Bestämmelser ang djurhantering

battlerbritton; sa:
Det finns inget rakt svar på frågan men är det enbart för att äta så räknas det som livsmedel. Dvs som bonden som kan slakta för hushållsbruk. Är det däremot utbildning, räknas det som djurförsök och då gäller särskilda bestämmelser ang uppfödning etc.
Avlivas inte djuret på rätt sätt så blir det ett grymt lidande för djuret. Jordbruksverkets hållning i frågan är att slaktutbildning skall bedrivas i slakteri och ingen annanstans. Så att vem som helst kan bedriva slakt för utbildnings skull är nog svårt.

Försvaret har särskilda bestämmelser kring detta.
Ett av kraven är att man skall vara Överlevnadsinstruktör för att överhuvudtaget få hantera djur kopplat till överlevnad. Bestämmelserna är lika om det är landlevande som sjölevande (fisk).


Del av försvarsmaktens regler kring färska livsmedel och dess tillagning vid överlevnad finns att läsa på försvarasmaktens överlevnadsenhets hemsida:
http://www.k3.mil.se/article.php?id=11531
Viktigt att koka kniven under lång tid före slakt och att man kokar länge, tills kötet lätt lossnar från benen.

Vet inte vilka regler som gäller civilt, om det finns några.

/Patrik, som tillagat och ätit enligt ovanstående regler och inte blivit sjuk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Äta kol från brasa vid diare. Överlevnad 31
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.