lite videos, bushcraft,,,

jasså,?? skulle vara kul att få veta hur du tänker när du säger att det är ett intressant val av kniv,,

du verkar kunna hantera en kniv, det syns när du arbetar.. jag har länge hävdat att handen som håller kniven är viktigare än vilken kniv man har, då tycker jag att det är kul att se att en som verkar att vara duktig med kniv väljer en ganska enkel kniv.. det bekräftar mina egna erfarenheter.. inte för att jag har något emot dyrare knivar men jag tycker oftast att en mora funkar bäst, enkel att slipa och enkel att arbeta med. ofta så brukar man se att folk med "flashiga" knivar, dom tror att kniven kan kompensera för bristande teknik..
 
härligt, både bra musik och trevligt tema.. intressant val av kniv..

du verkar kunna hantera en kniv, det syns när du arbetar.. jag har länge hävdat att handen som håller kniven är viktigare än vilken kniv man har, då tycker jag att det är kul att se att en som verkar att vara duktig med kniv väljer en ganska enkel kniv.. det bekräftar mina egna erfarenheter.. inte för att jag har något emot dyrare knivar men jag tycker oftast att en mora funkar bäst, enkel att slipa och enkel att arbeta med. ofta så brukar man se att folk med "flashiga" knivar, dom tror att kniven kan kompensera för bristande teknik..

thanks,,,,,,,,

frågan är,, hur många sätt kan man tälja med en kniv ??? är det att tälja,, att svinga kniven likt en neandertalare svingar en sten mot en trästam?? saningen är att det nästan inte går att tälja så som jag gör med gammla tekniker med en stor kniv,, att kniv företagen säljer stora knivar beror bara på att det finns en marknad för det,, som inte vet att handen som håller kniven är viktigare än storleken,,

ett problem med större knivar är att dom inte är stora (tunga) nog att hugga med heller,, homo sapiens satte stenen i ett trä skaft och fick yxan,, som fungerar mycket bättre än en sten ( stor kniv ) i handen,, Jag har fått hört mycket,, att det är bra att ha ett långt blad om man ska klyva stockar,, till ved,, är det inte bättre att plocka ved som har rätt storlek från början?? så har jag gjort i 20 år nu ,, och det fungerar bra,,, och det kan också vara bra att komma i håg att nendertalarna är ut döda!!

saningen är,,, att den stora sami kniven fanns inte före 1940ca,, efterfrågan från turister på stora knivar kom när vi svenskar börja vandra i fjällen och ville köpa same knivar,, Och samerna är väll inte dumma ,, dom får ju mer betalt för en stor kniv en för en liten,,,

När sameran vandra runt i fjällen och skogarna hade dom en liten yxa och en liten kniv som hande en rundad egg,, den rundade eggen var för att inte göra knive för vass, när dom öron märkte renarna,, renarana kunde blöda till döds om knive var för vass,,, man blöder mer av en vass kniv!! så alltså,,, en liten slö kniv,, vem kunde tro det??

den klassika bowe knive ritades inte förren ca 1840,,, av Jim Bowe,,, familje företaget Bowe är även det företaget som rita den klassiska Ka Bar kniven,,
ko boys andvände sig mest uteslutande ut av små fick knivar, ( stockman fäll kniv )

Tittar man på natur folk,, så täljer dom flesta i mot sig,, och knivarna är inte störe en vad dom be höver vara,,,

Så vad ska man tro på, ett knivföretag som vill göra pengar på dig ,,
eller på dom som har bott i skongen ett helt liv?
 
Dom som kan simma får ett simborgarmärke.
Du kan leva i en skog, så du får ett skogsborgarmärke =)

Jättefina filmer.

Punkvågen = alla kan spela.
youtube = alla kan vara bergman.


PS. AC/DC släpper ny skiva i oktober =) .DS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.