Träff i skogen med bara kniven

Hej!

Är någon sugen på att hänga med ut i skogen
under en vecka i vår(maj?) på överlevnad?
Tänkte oss "regler" för detta dessutom...

Kläderna på kroppen och EN kniv gäller.
Och för att leka lite robinson så kan
varje deltagare ta med sig en personlig pryl
oxo.
Det kan vara något av följande:

1; Yxa
2; Cig/Snus
3; Multitång
4; Kärl

Observera att elddon av alla slag är förbjudna!!!
Egentligen är dessa fyra saker "fusk" men det är inget som hindrar att vi gör om det om det blir för lätt, fast utan saker(kanske t o m skippa kniv?)

Fast vi struntar i öråd och koncentrerar oss på att lära av varandra och utöka kunskaperna på ett lite mer praktiskt plan. Böcker i all ära men inte står det i boken hur du beter dig när andra inte gör som du tänkt exempelvis och struntar i vad du tycker.(psykologi)

Överlevnaden sker i södra Stockholm, en ö som heter Granholmen.
För att skapa en känsla av överlevnadssituation så avgår vi från skanssundet med apostlahästarna till en udde som kallas för Vårdkaseberget och simmar(blött, kallt, svårt...) till ön vi ska vara på.
Avståndet från fastlandet till ön är ca 200m och lär vara ganska kallt i Maj. För säkerhets skull är en båt och övervakar oss under simturen så ingen skull få för sig att drunkna.
Idealiskt tidpunkt för detta är på förmiddagen.
Mobiltelefon(täckning finns) finns att tillgå endast för nödsituationer som ligger utanför allas kunnande.(Väldigt akuta sjukdomsfall).

Intresseanmälningar/frågor tas emot på sm0whq@spray.se
 
Låter väldigt intressant, men jag skulle gärna vilja vara med om ngt liknande i Ume-trakten.
Någon här i kring som oxå är intresserad?

Danne
 
Huh...

Tillbringade ett dygn på en skärgårds ö i somras...
Gissa hur många fästingar jag hittade på min kropp efter det?

Rätt svar ska vara 25 st helt otroligt har aldrig haft en fästing innan men då 25st!!
Fast det är ju mat det med..:)
Intressant projekt.
/Kalle.
 
(hutter)

Sjysst ide´!

Hur är det med förutsättningarna?
Växtbestånd till mat och redskap, möjlighet till vatten osv?

Bara en kniv, inget elddon, blöt och kall ankomst...

Någon som gjort något liknande förut, dragit ihop en träff menar jag?
 
Förutsättningar

Hej!

Vad gäller förutsättningar på ön i fråga så finns det följande:

Torr ved(på träd givetvis....)

Olika arter av ätbar lav
Vass(mest kaveldun)
Kärleksört mfl.

Mao finns det mat. Det är även fina vatten att fiska
gädda/abborre/gös i. Ganska långgrunt.

Träden på ön är företrädesvis tall och gran även om det finns gott om björk oxo.

Ön är en grön ö med god frodighet vilket innebär att det finns vatten på ön. Vattnet runt om är bräckt.
Ön är ca 300m bred och 500m lång med fin sandstrand på ena sidan och hårda klippor på andra sidan(tuschlav!).

Jag tvekar inte en sekund på att alla bekvämligheter kan uppfyllas på ön så vi får en lärorik upplevelse tillsammans.

Ha det!
 
Har ni tillstånd att vara på ön?
Finns det sjukvårdsutbildat tillgängligt?
Är det någon som har de kunskaper som krävs som förevisar vad man ska/bör äta?
 
Utb

Hej!

Jag själv har ingen omfattande sjukvårdsutbildning annat än den man får i lumpen och den obligatoriska
första hjälpen en gång om året på jobbet.

Tillstånd... Ön är obebodd och har aldrig haft problem
med att bo där innan.

I övrigt så är det tio minuters båtfärd till land/bebyggelse. Vi har även mobiltelefon med oss som sagt.

Kom ihåg att det inte är någon större "övning" utan att vi helt enkelt träffas och åker ut gemensamt för en tid att öva färdigheterna.
Inte konstigare än att gå på vandring vart som helst.
 
Kanske bör man fråga markägaren/staten om lov innan man hugger ner och eldar upp träden på ön? Låter kul annars.
 
Vedfrågan

Självklart kan man fråga. Personligen tänker jag inte
börja fälla färska träd för eldning...

Det finns gott om självdöda torra träd som ligger på marken och bara väntar på att bli använda både
för bivackändamål och annat.

Som vanligt måste man ju visa respekt för naturen och
inte sabba något.

Ska dock ta reda på vem som är markägare(förmodligen kommunen) och höra med dom.

Bara för att det är överlevnad så behöver man inte nödvändigtvis bete sig som en vettvilling som ska ta livet av fåglar, fälla träd, utplåna växtriket etc...
 
Re: Vedfrågan

Landers; sa:
Självklart kan man fråga. Personligen tänker jag inte
börja fälla färska träd för eldning...

Det finns gott om självdöda torra träd som ligger på marken och bara väntar på att bli använda både
för bivackändamål och annat.

Som vanligt måste man ju visa respekt för naturen och
inte sabba något.

De döda träden på ön är med stor sannolikhet de som har de största biologiska värdena! Död ved är en stor bristvara i de svenska skogarna, framförallt på grund av de tidigare rådande skogsskötselmetoderna som nu börjat förbättrats. Den döda veden kan utgöra viktigt substrat för hotade arter av blandannat vedlevande insekter. Jag tycker därför ni bör tänka till en gång till innan ni ser alla träd som inte står upp och lever som värdelösa och oviktiga.

Naturligtvis ska ni ha markägarens godkännande innan ni simulerar en överlevnadssituation där ni gör inskränkningar på allemansrätten!

Min personliga åsikt...

Liknande situation diskuteras här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=5036

Läs även här:
http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/lagar/bedgrund/skog/skogdok/skogved.html

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.