böcker till skogen som tål

hej

tänke göra mina överlevnadsböcker vattentäta/slittåliga och jag undrar om ni vet några sätt att göra detta på?

finns det inte en sån där plast till böcker man kan klippa till stora bitar och stryka fast på hela blad?
fast det skulle nog ta lite tid att göra, kanske dålig ide?


/G
 
Nån gång har jag tänkt i samma banor, men sen ändrat mig. Det är mindre jobb att skaffa sig ett jobb (fast just nu kan man ju undra...) och för en lönen köpa sig nya böcker när man nött ut de gamla.

Pocket Shop har ett enkelt plastfodral som man sätter över ryggen på sina böcker (om man inte vill klistra kartplast), det förlänger överlevnaden(!) avsevärt. Sen antar jag att impregneringsspray kanske kan hjälpa lite.
 
Det finns självhäftane plast just för detta ändamål (eller nja, kanske inte speciellt för friluftsliv för böckerna...). Det är inte alls så jättesvårt. Klipp först till en lagomstor bit, med 4-5 cm invik för pärmarna.

Ha boken hopvikt.
Dra bort skyddspapperet från den sida som ska gå över bokens framsida.
Ha plasten på bordet och lägg boken på plasten. Då är det lätt att rikta in sig.
Vik in kanterna.
Dra bort resten av papperet och stryk fast plasten på bokens baksida och kör samma procedur där med flikarna.
 
Vikt och plastlöst

Precis som i gamla skolan, läser du texterna nöjaktigt, hemma, antecknar väsentligheter, strycker för och under/över samt lär dig det väsentliga. Den börda du bär i huvudet väger föga och sitter där.
Eventella pengar till kartplast lägger du istället på en resa....
 
tack för tipsen jag fått hittills,
mitt mål är att kunna bo/överleva i skogen och inte behöva komma tillbacka och köpa nya böcker så det är därför jag vill förvara böckerna så bra som möjligt, jo jag vet om man lär in sig all information böckerna har så behöver man inte böckerna men 400 sidor + kan vara rätt svårt iaf för mig att lära in så att det sitter förlivet

mer tips önskas

/g
 
tack för tipsen jag fått hittills,
mitt mål är att kunna bo/överleva i skogen och inte behöva komma tillbacka och köpa nya böcker så det är därför jag vill förvara böckerna så bra som möjligt, jo jag vet om man lär in sig all information böckerna har så behöver man inte böckerna men 400 sidor + kan vara rätt svårt iaf för mig att lära in så att det sitter förlivet

mer tips önskas

/g

Se dom inte som textböcker utan böcker som ger dig principer/strukturer/grundideér, nåt att bygga vidare på. Sitter grunderna kommer lösningarna oftast av sig själv. Men så mycket mer än förordet hinner du inte med innan du svälter ihjäl.


peter
 
Överlevnad lär man sig eftersom i en trygg och lugn miljö.
Att ge sig ut i skogen med en överlevnadsbok och tro att man ska klara sig är ingen lyckad idé.

Lär dig istället olika saker på hemmaplan och ge dig därefter ut på kortare tripper och testa det du lärt dig hemma. Efter hand så sitter det och du kan utöka ditt förråd av kunnande.
 
Överlevnad lär man sig eftersom i en trygg och lugn miljö.
Att ge sig ut i skogen med en överlevnadsbok och tro att man ska klara sig är ingen lyckad idé.

Lär dig istället olika saker på hemmaplan och ge dig därefter ut på kortare tripper och testa det du lärt dig hemma. Efter hand så sitter det och du kan utöka ditt förråd av kunnande.

japp så övar jag just nu och har lärt mig en del, men vill ändå ha någon bok med mig som en extra trygghet
 
japp så övar jag just nu och har lärt mig en del, men vill ändå ha någon bok med mig som en extra trygghet

Behöver du en bo som trygghet, så behöver du öva mera. Fantasi finns inte i böcker och det är det du kommer behöva mest av dp du ska lösa de problem som dyker upp.

Men boken Eld, ett kilo kaffe och en fing single malt nerpackat i en ICA kasse så har du många trevliga och trygga stunder framför elden
 
Jag packeterade ihop "Försvarets överlevnadshandbok" som en karta till programvaran Trekbuddy så att man kan läsa den i mobilen, funkar hyfsat på min 240x320 skärm som nog får ses som ett minimum för att få någon behållning av det hela, blev precis så att det är läsbart med 1 sida i taget, fixade även så att man kan zooma i boken och la oxå ut waypoints på de olika kapitlen för att lättare kunna hitta runt bland sidorna.
Inte lika mysigt som en riktig bok kanske men men.
edit: sån här skärpa och upplösning blev det, om någon är intresserad så kan jag försöka lägga ut den på nätet i dagarna.
 

Bilagor

  • overlevnad_ZoomX3_2560_2304.png
    overlevnad_ZoomX3_2560_2304.png
    99.8 KB · Visningar: 428
Senast ändrad:
Behöver du en bo som trygghet, så behöver du öva mera. Fantasi finns inte i böcker och det är det du kommer behöva mest av dp du ska lösa de problem som dyker upp.

Men boken Eld, ett kilo kaffe och en fing single malt nerpackat i en ICA kasse så har du många trevliga och trygga stunder framför elden

det är vel självklart att man måste öva, behöver inge fler tips av en stadsbo som dig gå du din väg me din ica kasse :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.