alternativ till fnöske

hullo

Jag fick ett trevligt litet eldstål i brevlådan idag, och skulle gärna vilja testa det. Dessvärre har jag inte tillgång till vare sig natur eller fnöske, så vad tar man då? Jag har för mig att jag någon gång på en kurs använde stålull?! Finns det något annat i närheten av civilisationen man kan fånga upp gnistor bra med?

/m
 
Du fick alltså både stål + flinta?
Man kanske skulle kunna pilla av svalet från tändstickor, men om det tar sig så får du rycka undan handen illa kvickt!
 
ja, det svedde på tummen :)

det var en firesteel som jag köpt på nätet och fick hem idag. kul pryl! ska bara leta efter lite fnösketickor någon helg med!

m
 
fnöske?

Hm.
Du kan använda nästan vad som helst som brinner, papper, tyg, näver o dylikt.
Prova gärna impregnerat tändpapper, det är bra att öva på och lätt att tända.
Fnöskestickor?
Fnöske tillverkar man i en lång process och är inget man bara hittar färdigt i naturen som många tycks tro men du kan prova att tälja flisor ur en tjärstubbe.
Du känner direkt på lukten när du hittat en.

Tekniken är enkel, rugga upp materialet du ska tända och dra bestämt med tex baksida på en kniv för att med gnistorna tända primärtändmedlet.
Tänk på att du inte ska slå fram gnistor!
 
itet tips

Om man vill instruera - och imponera på folk - i bruket av magnesiumelddon och liknande, ska man smyga ned en torr bomullstuss i det man tänker tända. Tänder vanligtvis i första draget och ser oerhört proffsigt ut. Lite kaliumpermanganat skadar inte som ytterligare tillsats.
mvh
 
Det verkar råda lite förvirring här.

Om det verkligen var ett eldstål så ska man slå med stålet på flintan, och gnistorna hoppar då åt motsatt håll. Fnöskebiten ska man alltså hålla på ovansidan av flintan om man slår nedåt.

Det fnösket gör är att det fångar upp gnistan och glöder, det borde fungera bra med en bit avrivet hushållspapper eller en tygbit (fast de slocknar antagligen snabbare).

Om det däremot är ett magnesiumelddon så behövs det inte mycket mer än nåt som brinner (halva svenska folket såg väl i Robinson-finalen hur man gör?:).
 
nermander; sa:
Det verkar råda lite förvirring här.

Om det verkligen var ett eldstål så ska man slå med stålet på flintan, och gnistorna hoppar då åt motsatt håll. Fnöskebiten ska man alltså hålla på ovansidan av flintan om man slår nedåt.

Det fnösket gör är att det fångar upp gnistan och glöder, det borde fungera bra med en bit avrivet hushållspapper eller en tygbit (fast de slocknar antagligen snabbare).

Om det däremot är ett magnesiumelddon så behövs det inte mycket mer än nåt som brinner (halva svenska folket såg väl i Robinson-finalen hur man gör?:).

Firesteel är ett magnesiumelddon, så man har ingen anledning att använda fnöske till det. Precis som de flesta inte använder fnöske till sina tändsticksor!
 
Tjärstubbe...

Här kommer mina 50-öre

När du väl kommer ut i naturen med din sticka så kan du med fördel leta upp en gammal tjärstubbe.

Vad f-n é en tjärstubbe då?
En tjärstubbe är oftast, till utseendet, en grå nästan söndervittrad stubbe av gran eller tall (Någon eller båda, minns inte). På utsidan ser den som sagt inte mycket ut för världen men inuti finns the good stuff. Stenhårt, kådimpregnerat kärnvirke.

Hur hittar man en tjärstubbe då?
Leta upp gamla stubbar enligt ovanstående utseende och sparka på dom. En del är ruttna och blir bara mos. När du hittar en som inte blir mos borde du hamnat rätt.

Hur gör man sen?
Tälj loss en bit ur stubben och ta med så har du alltid tändmaterial. Du vet att du är på rätt spår när du känner en tydlig kådlukt sprida sig
Det räcker oftast med några tunna spån eller "skrap-fnas" för att ta eld.
Vet inte hur det fungerar med flinta och stål men det var ju heller inte din fråga..

Till jukkasticka (eller liknande elddon) fungerar det utmärkt.

Annat tips...
Har man aldrig använt jukkasticka tidigare kan det vara klurigt att få till det. Då kan det vara värt att försöka att försiktigt försiktigt skrapa på stickan utan att det blir gnistor.

Skrapet man får lägger man på lämpligt tändmaterial och sen gnistrar man på. Då behöver man inte "pricka" så bra.
 
Tjärved är tall (murknar utifrån och in, när nästan allt är borta är det som är kvar tjärved). Gran murknar innifrån och ut (blir alltså ett hål mitt i stubben först) så där blir det ingen tjärved.

Tjärveden känner man bäst igen på lukten, den luktar ungefär som tjära (och det är väl därifrån namnet kommer antar jag?).
 
man kan _köpa_ mayastickor ocksa.. kärved som massproduceras? och säljs bla pa clas ohlson tror de tog 15 sek for 5 ganska stora pinnar lr nat sant.. hade trevlit i skogen!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.