Vart hittat man fnöske?

Hitta och hitta - tillverka

Fnöske tillverkas av fnöskticka som växer på döda björkar. Innanmätet skärs ut och kokas i lut varefter det skärs i tunna skivor. Skivorna är det som kallas fnöske.

Fnöske brinner mycket dåligt, men är lätt att få att glöda. Därefter behövs något annat som brinner bra som kan tändas med det glödande fnösket. Fnöske är alltså bra att ha om man vill göra eld med eldstål och flinta eller gnistan från en tändare, men ganska oanvändbart annars.

Dock kan fnösktickan läggas i elden som den är varvid den börjar glöda efter en stund. Den glöder sedan mycket länge och kan användas för att spara glöd till senare.

Att tänka på är att det inte bara är att gå ut och samla fnösktickor, de ingår inte i allemansrätten.
 
Med rundad topp...

Nordesjo; sa:
Fnöske gör man av fnösketicka som växer på döda björkar. Man kokar den i lut och torkar sen.
Det brukar stå i överlevnadshandböcker hur man gör.
Onödigt arbete, tamponger glöder bra och är förpackade i vattentäta omslag // Roland
 
Fnöske

Fnösketicka är lite fel. Det är Björktickan som man gör fnöske av. Det är samma svamp.
Har aldrig hört fnösketicka.
Hur man bereder?
Jo man tar den aska man fått efter brasan av helst björkved. Det är inte kolet utan den vita lättflygande askan. Denna kokar man och får lut. Därefter kokar man tickan som man skurit i skivor.

Den som får sotiga grytor, spishällar (keramik) eller glasen framför braskaminen. Ta en väl fuktigt hushållspapper. Helst Katrin. Doppa i askan och tvätta sedan glas gryta mm. Låt ev det blöta vara en stund. Torka rent med en ren trasa.
Ett enkelt ganska miljövänligt medel.
Ingvar
 
Re: Fnöske

sm5jyp; sa:
Fnösketicka är lite fel. Det är Björktickan som man gör fnöske av. Det är samma svamp.
Har aldrig hört fnösketicka.
Ingvar

Misstänkte att jag skulle få någon med svampkunskaper på mig för fnöskticka istället för björkticka. Har hört båda namnen och aldrig begripit om det är exakt samma svamp även om de alltid fungerat att göra fnöske av.

Hur som helst, stor, grå, hård klump som växer på gamla eller döda björkar.
 
Re: Fnöske

sm5jyp; sa:
Fnösketicka är lite fel. Det är Björktickan som man gör fnöske av. Det är samma svamp.
Har aldrig hört fnösketicka.
Hur man bereder?
Jo man tar den aska man fått efter brasan av helst björkved. Det är inte kolet utan den vita lättflygande askan. Denna kokar man och får lut. Därefter kokar man tickan som man skurit i skivor.

Ingvar


Fnöskticka (Fomes fomentarius) och björkticka (Piptoporus betulinus) är två olika arter. Björktickan växer enbart på björk och orsakar kraftig brunröta. Fnösktickan förekommer på olika lövträd främs då björk och bok och orsakar kraftig vitröta. Eldtickan (Phllinus ignarius) och sprängtickan (Inonutus obliquus) kan också användas på samma sätt för att transportera glöd som fnösktickan. Att tillreda björkticka på samma sätt som fnösktickan för att få fnöske har inte fungerat då jag provat det.

Mer om fnösketillverkning finns på denna tråd.

Mvh mattias
 
Kokningen i lut suftar väl till att "luta bort" ligninget från svampen så det bara blir cellulosa kvar? Eller är det tvärtom, att lutningen fräster bort cellulosan så det bara blir ligning kvar? (eller består inte svampens innanmäta av cellulosa och lignin??)

Anledningen till att jag undrar är att jag försökt dra lite paralleller till papperstillverkning (som jag halkade in på när jag blev lite intresserad av bokbindning). Alltid intressant när man så att säga kan "korsutnyttja" det man lärt sig. (T.ex. att den näringsfysiologi man lärt sig när det gäller överlevnad kan tillämpas när man hjälper sambon att viktväkta)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.