Vart tar ni vägen vänner, om det blir krig ???

Jag har tänkt på vad man gör om man måste lämna hemmet för det blivit krig.
Hoppas det aldrig händer....
Eftersom jag har mycket bra o ha grejor till skogen, så tänkte jag iallafall dra ut dit med allt jag kan ta med.
Har tänkt ut vissa ställen där man inte så lätt blir hittad.
Det gäller bara att "bunkra" rätt bränsle, mat etc. när det börjar hetta till.
Hade i mina ungdomsår yxor, sågar etc. nedgrävda i rostskyddande påsar i skogen på ett par ställen, men hämtat tillbaks grejorna på senare år, eftersom jag tyckte det var väl paranoidiskt tänkt...
Vattentillgång är superviktig.
Synd om dom som måste inställa sig o försvara landet.
Men jag kan gärna glatt ställa till jävulskaper för en främmande makt när tillfälle ges.
På något sätt känns det inte bra att traska ner o sitta i ett skyddsrum o hoppas att allt ska gå bra....
Har inte ni någon gång funderat kring detta ?
Eller har jag för livlig fantasi ?

Hehe, jag har haft samma tankar, byggde faktiskt en stor bunker under jord som finns kvar än idag på ett väl valt ställe långt ute i skogen. Ingenting har hänt med den utan den är helt intakt. Kvar finns fortfarande "bra-att-ha-saker", men tyvärr ingen mat :)

// Jocke

Du har livlig fantasi men om den är för livlig kan bara framtiden utvisa.

Nog är grannrelationerna på väg lite tillbaka mot kalla-kriget-tiden. Ryssland gillar inte att Georgien och Ukraina närmar sig Europa. Men förmodligen hinner Sverige få en hyfsad förvarning...

Våra politiker påstår att EU är ett fredsprojekt men jag ser snarare tvärtom på det. Visserligen kanske länderna inom EU håller ihop men murarna utåt blir allt högre vilket framför allt Kina, Ryssland och USA har reagerat mot. Och de är ju inte vilka smånationer som helst.

För några år sen hade jag begett mig till järnvägsstationen i Ludvika. Men nu är man ju avskaffad, så det innebär ju att jag skulle kunna vara ledig om det blev krig. Najs, eftersom det finns en del biofilmer jag skulle kunna se.

Troligtvis blir det att sälla sig till resten av MÖP-arna som kommer att försvinna in i terrängen som spöken i en herrgård.
Närmaste aktiva militärbas ligger mer än tio mil bort landvägen så det är ju bara att glömma.
Man kanske skulle infiltrera terränglådan och bygga upp smuggelleder till grannen i väst.
Även om de flesta aktiva militärer vi har i Sverige just nu befinner sig utanför Sverige så finns det en ganska stor beväpnad kader att tillgå. Om ryssen anfaller tredje veckan i oktober, då kommer det att få svårt. Hela Sverige är besatt av folk i gröna kläder som har skjutriktningarna klara och bössorna nyladdade.

Vill inte ha krig, de e nog svårt å få tag på Drytechs Real Turs påsar som de e.

Hej då!
Peter, 5 år.

Detta är inte ett skämt...

Jag och min fru har åtskilliga gånger diskuterat hur vi skall hantera samhällsproblem i form av krig, naturkatastrofer mm.

Vi har suttit med kartor och sett ut alternativa vägar för att kunna lämna vårt jobb och bostadsområde. Vi bodde tidigare i Malmö, numera nära Barsebäck.

Bland annat kom vi fram till att vi drar till Dalsland, ett för främmande makt hyfsat ointressant område (förutom närheten till Norge), som är relativt nära för oss samt att vi har bekanta och släkt där, vi känner trakten rätt väl och ser det nog som vi skulle kunna ”överleva” där under ganska enkla förhållanden.

Vi har prylar hemma som gör att vi kan packa och dra med kort varsel, friluftsutrustning, pasta, bönor, gasburkar, vattenrenare, kartor, första förband ... ... ...

Både jag och min fru har föräldrar som har erfarenhet av att fly undan krig och lämna sitt hemland nattetid med nedbrunna hus och liknande...

Det skulle jag göra utan att blinka!
Finns det några alternativ?

Frågan är ju kanske mer: Var gör jag av familjen?

Ja var gör man av familjen, alla kan ju inte "kriga", tänker på den gamle bråkstaken i byn som slutat
o viftat med knytnävarna, den lokala tidningen intervjuade honom om hans förr i tiden vanliga knytnävsslagsmål, han svarade : jaa nuförtiden håller jag mig lugn när det blir slagsmål, jag brukar ligga på golvet under köksbordet o skära av hälsenorna på bråkstakarna istället...
Har man familj är det kanske inte heltokigt att ha en evakueringsplan man kan använda sig av vid om inte krig så kanske vid utsläpp, miljökatastrof eller liknande scenario.
Skulle nog inte satsa allt på telefonkatalogen i det läget.

Någonstans har jag läst att framtidens krig kommer att föras i bebyggelse/städer. Terrängen på väg dit (skog, fjäll, mm) är bara en transportsträcka. Då borde väl det vara bäst att ta sig ut i skogen så långt bort från ett mål som är värt att slåss om. Jag tror på Jämtland eller Dalarna, kanske småländska höglandet. Eller en ensam kobbe ute i skärgården långt bort från alla farleder.

Eller varför inte något annat land som inte är i krig... ;)

För min egen del så blir jag nog kvar i konfliktområdet men vart man gör av småsyskon, mamma mm det vette sjutton. De skulle nog inte överleva i Jämtland...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg