Man funnen efter 4 dygn i vildmarken

Varför detta fotbad? Är det så kallt på skotska toaletter att VÄRMEN är huvudproblemet? Således hade han åtminstone tillgång till dricksvatten...
 
Frågar mig samma sak, varför fotbad... men något ska man väl sysselsätta sig med...
Att spola varmvatten i handfatet för att höja rumstemperaturen det funkar nog. Även om risken är att det blir för fuktigt i rummet och därmed motsatt effekt.

"För att inte torka ut eller förfrysa doppade Leggat sina fötter i ljummet vatten."
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_680051.svd
Hmmm han hade nog kunnat överleva en månad till utan större problem!

Hmmmm.....Aberdeen..... Bowlinghall..... --> Vildmark...... va?

Annars är ju inte fyra dygn utan mat något större problem. Har man bara vatten överlever man en månad!
Jag har själv vid flera tillfällen vattenfastat, d.v.s. levt enbart på vatten i en vecka (7 dygn) och samtidigt varit fullt arbetsför, inte hemskt grå och skakig , utan pigg och fräsch.

Tycker att man fokuserar alldeles för mycket på att skaffa mat och för lite på att skaffa drickbart vatten nar man diskuterar överlevnad, i allmänhet.

///Claes
 
Senast ändrad:
Jag läste om en dam som fastnade i en hiss över natten. Rädd för att svälta ihjäl försökte hon ransonera sina Snickers. Saknar tyvärr länk till historien, som jag bara kommer ihåg på ett ungefär. Men folk överlag verkar tro att de svälter eller fryser ihjäl hur kvickt som helst. Damen ifråga hade dessutom energi lagrad för att klara flera veckor på blott vatten tror jag.

(Men visst ska man ha respekt för kylan, speciellt om man är full - somna i en snödriva är ju farligt)
 
(Men visst ska man ha respekt för kylan, speciellt om man är full - somna i en snödriva är ju farligt)

Ok, du har rätt i att det inte är kylan i sig som dödar snabbt. Det är inte samma tidshorisont som matbrist fast med tillgång till vatten. Frågan är om man fryser ihjäl snabbare än vad man törstar ihjäl?

Mvh /Joel
 
Luft 3 minuter, vatten 3 dagar och mat 30 dagar. Själv kan jag få matlängtan redan efter 5 timmar och efter 7 sjunker blodsockret bestämt. Längsta svältövningen 14 dagar, kan inte rekommenderas.
Men med tillgång till vatten torde 4 dygn inte vara några speciella problem om han kunde sova....
För kombinationen, hungrig, kall och sömnbrist blir lätt mer än farlig...
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.