Projektarbete Överlevnadsvecka

Soldater??
Vem snackar om soldater....

Trodde att trådskaparen ville ut och öva överlevnad, och ville ha råd. Så mitt råd är ut och lek överlevnad öva alla olika moment men ta med mat. Framför allt om han nu ska ge sig ut till någon ö ensam. Allt kan hända när hjärnan trögar ut. Och då blir hans övning skarp.

En jämförelse med tanke på att vissa menar att man ska testa svältdelen av överlevnad hemma
 
Sprängsticka. Gillar du te eller kaffe ska du lära dig hitta sprängsticka. Finns på björkar. Kolla här: http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/flora/sprangticka.htm
Corander säger att det fungerar som te, men har du varit utan kaffe en vecka, överdoserar kraftigt, och sjuder/kokar i en timme så får det kaffestuk.
Skrapa bort det svarta med din kniv.

En lite ankedot om sprängticka, i Ryssland kallas det för Chaga och används som botemedel mot cancer, sprängtickepriset liger väl runt 300 kr/kg uppåt 1000 lappen så det är dyra koppar te ;-)
 
En jämförelse med tanke på att vissa menar att man ska testa svältdelen av överlevnad hemma

Med vissa hoppas jag att du menar mig. Åter igen gäller det ju trådskaparen och hans önskemål. Vad dina soldater gör handlar om min säkerhet mot främande makt så om de tränade svält i någon lokal anser jag att de slösar mina skatte pengar.

Men att som ensam hobbyöverlevare öva svält med egen insamlad kunskap, bra som bristfällig annser jag vara på gränsen till idioti. Och det tror jag att du också kan hålla med om. Där av tycker jag man bör börja öva de andra momenten först.
Men för många här är överlevnad lika med några galningar på discovery. Med andra ord en lite trend = att många sk. experter dyker upp utan någon som helst äkta och verklig kunskap.
 
Med vissa hoppas jag att du menar mig. Åter igen gäller det ju trådskaparen och hans önskemål. Vad dina soldater gör handlar om min säkerhet mot främande makt så om de tränade svält i någon lokal anser jag att de slösar mina skatte pengar.

Men att som ensam hobbyöverlevare öva svält med egen insamlad kunskap, bra som bristfällig annser jag vara på gränsen till idioti. Och det tror jag att du också kan hålla med om. Där av tycker jag man bör börja öva de andra momenten först.
Men för många här är överlevnad lika med några galningar på discovery. Med andra ord en lite trend = att många sk. experter dyker upp utan någon som helst äkta och verklig kunskap.

Tycker personligen det är både farligt och meningslöst att öva överlevnad utan handledare eller liknande. har gjort det själv och är inget jag kan rekommendera. Det blir för lätt att ge upp när det inte finns någon som lägger lite press på en. Dock så anser jag att man mycket väl kan lära sig mycket under svält om man har en bra lärare som kan styra det hela på ett bra sätt. Men sen kan ge lite mat under en period vilket kan ibland kännas ännu jobbigare.

Överlevnadsprogram är ofta långt ifrån ur det fungerar i verkligheten oc de som är med i tv har redan kunskap och spenderar tid innan varje avsnitt för att lära sig special kunskap. Alltså lite som en överlevnadskurs brukar vara upplagd, en lärobit och en testdel =)
 
Kul att läsa lite om sprängticka, som jag felaktigt kallade sprängsticka :)
Hur som så fungerar det som kaffesurrogat, vilket jag inte läst om någonstans. Kanske beroende på priset?

Som stor kaffedrickare ser jag det inte som ett kaffesurrogat utan mer som ett svart te. Drycken ma får fram när man kokar spängtickan är ett väldigt svart te som påminner om kaffe mn smakar långt ifrån kaffe. Men blandar man i t.ex. tallbarr så kan man få en lite mer spännand dryck.
 
Tycker personligen det är både farligt och meningslöst att öva överlevnad utan handledare eller liknande. har gjort det själv och är inget jag kan rekommendera. Det blir för lätt att ge upp när det inte finns någon som lägger lite press på en. Dock så anser jag att man mycket väl kan lära sig mycket under svält om man har en bra lärare som kan styra det hela på ett bra sätt. Men sen kan ge lite mat under en period vilket kan ibland kännas ännu jobbigare.

Överlevnadsprogram är ofta långt ifrån ur det fungerar i verkligheten oc de som är med i tv har redan kunskap och spenderar tid innan varje avsnitt för att lära sig special kunskap. Alltså lite som en överlevnadskurs brukar vara upplagd, en lärobit och en testdel =)

Jaha då var vi redan överrens.
Visst är det lättare att ge upp om man inte har någon som låt oss säga vaktar, men tänk dig vad du grym du blir om du lär dig att pressa dig själv under extrema som normala situtioner.
Hoppas vår trådstartare hitar sin nivå.
 
...
Sprängsticka. Gillar du te eller kaffe ska du lära dig hitta sprängsticka. Finns på björkar. Kolla här: http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/flora/sprangticka.htm
Corander säger att det fungerar som te, men har du varit utan kaffe en vecka, överdoserar kraftigt, och sjuder/kokar i en timme så får det kaffestuk.
Skrapa bort det svarta med din kniv.
...
!

Ska man skrapa bort det svarta på tikkan och koka det eller ska man skrapa bort det svarta från det man tänker koka...?

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.