Projekt: Tältkåta

Förutom värme och kokmöjligheter, så är kamin ett utmärkt sätt att jaga ut insekter. Mygg avskyr inte bara rök, utan också värme. Så även om man har kamin med rör så kan man jaga ut myggen genom att elda.
 
Jag antar att bredden nertill på tårtbitarna på 142 cm är valda för att du har ”hittat” ett tyg med bredden 150 cm.

När man syr något som man helst vill ska vara vattentätt ska man inte nåla ihop tyget i onödan. Använd maskeringstejp i stället. Det är bara sy rakt över maskeringstejpen och när man är sytt klart river man bort maskeringstejpen.

Jag har en bekant som sytt ett vindskydd, liknande Fjällrävens pyramidtält (4 sidor) och om jag minns rätt så ska sidorna i tårtbitarna (dina 2,41 m) inte vara helt raka utan lite bågformade. För annars blir det veck att något slag och att tältduken inte går att spänna. Om sedan bågen ska vara konkav eller konvex kommer jag inte ihåg. Men det borde vara konkav (inåtbuktande) om man vill ha bort tyg, och få tyget spänt.

Sedan gäller det att hitta en ”bra” sytråd. Det finns massor av olika sytrådar och vad som är ”bra” till ett tält vet jag inte. Tidigare nämnda Anders Jonsson http://www.andersj.se/ och kanske även NUI Jörgen Johansson http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=26807 bör veta detta.

Kolla länken
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28644 (27 sidor) som handlar om kåtor. Tyvärr funkar inte många av länkarna till bilderna längre.

PS: Är du ”samma Frida” som Frida Mangs som var ute och cyklade och spelade för något /några år sedan?. DS

Per Brune
 
Re: Re: Extra inluft

^_^; sa:
Punkarn; sa:
Hej!

När du ändå är igång och syr som bäst skulle jag rekommendera att du sätter en extra inluft "klockan 12", det är en av de saker jag gillar med min Moskoselare. Du får då möjligheten att ta in luft i lä väldigt snabbt om vinden vänder.

Lycka till med skrädderiet!

Tack!

Hur menar du då? Att jag ska ha tre stycken markventiler? Jag tänkte göra något liknande som Andersj.se har på sin tältkåta. Tänkte att det räckte med två, men tre kanske är att föredra?

Om jag själv skulle sy en kåta i dagens läge skulle jag utan att blinka fixa 3 inluftar, naturligtvis med myggnät och utvändigt regnskydd -fast det har du säkert tänkt på själv. Jag vet inte riktigt hur du har tänkt dig att sy ventilmössan i toppen, men ta gärna en titt på exempelvis Moskoselkåtan om du har möjlighet. Den konstruktionen i kombination med regleringslinorna inifrån är en suverän konstruktion! Det är väldigt lätt att ändra om vinden vänder, och du undviker snabbt att röken trycks ned i kåtan av vinden.

Jag tror att jag någonstans har en hyfsad bild på hur det ser ut inifrån, om jag bara hittar bilden postar jag den i forumet någon gång under helgen.
 
Tack för alla fina svar!

När det gäller mina mått så postar jag väl hela räkneprocessen... Tyget är 150 cm brett och jag räknar med 4 cm sömsmån på varje sida om tårtbitarna. Här kommer hela uträkningen inklusive formler (äntligen nån nytta med Mathematics Handbook!) och allt.


Taltkata_utrakning.jpg



Tack för tipsen Per! Det blir jobbigt att försöka göra konkava / konvexa kanter, men det är nog helt sant som du säger. Det låter helt klart rimligt. Tråd tänkte jag köpa en nylontråd från Shelby. Jo det är samma Frida som var ute på cykelturné 2005!


Bra med tipset om tre ventiler. Det ska jag ta fasta på! Tyvärr har jag ingen möjlighet att titta på Mososkelkåtan mer än på bild...
 
Om sytråd, segelmakarn har sin uppfattning och andra må ha sin, men jag har fått en 5km bobin av Fj med mycket stark ryggsäckstråd, bomull ytterst, sväller och tätar och en spunnen polytenkärna. På etiketten står det AKN, Coats Koban, Art. Nr N571M, färgkoder och 5000m(5470yd). Den är stark.
Jag frågade om innerhöjden då man bör kunna stå utan att vidröra duken och mittstången.....Totalhöjd och ståhöjd är inte riktigt samma sak.
Det finns ju en orsak till att man fäster stora tält med spett, halvstora med smidda järnpinnar, dragkrafterna uppåt i seglet. Mitt lilla 8m3 patrulltält har 250mm långa smidda tältspik, 10 är minimum. Det har bara kryp och sitthöjd men goda torkmöjlighet samt bra mysfaktor.
Att som du föreslår ha 16 markspik verkar klokt. Angående inluftsventiler skulle jag nöja mej med tre, två plus dörren, 120 graders förskjutning. Givetvis mygg och regntätade.
Markkappa är bra med den får man tält och kåtor dragtätade. FMs tält ställer ju ytterpinnarna på innerkappan, men i kåtor hur gör man?
Om krokiga sömmar, så bör de vara konkava och rätt stora radier, 2-3x diametern gissade segelmakarn. (Han har hitintills endast sytt terass och bomtält men vi skall ändra på det, bara jag vet vad jag vill ha och i vilket material.)
Kåtor och Yourier har en spännställning i takets mitt. FMs tält har tälttallrik runt skorstensröret/mittstången. Själv tycker jag att skorstensrör borde kunna göras både tunnare och lättare. Att eldlådor och spisar kan bli lättare har vi alla sett.
Själv är jag övertygad om att eldtält är prima gejor.

go tur
 
johankse; sa:
...
Jag frågade om innerhöjden då man bör kunna stå utan att vidröra duken och mittstången.....Totalhöjd och ståhöjd är inte riktigt samma sak.
...
Att som du föreslår ha 16 markspik verkar klokt. Angående inluftsventiler skulle jag nöja mej med tre, två plus dörren, 120 graders förskjutning. Givetvis mygg och regntätade.
Markkappa är bra med den får man tält och kåtor dragtätade. FMs tält ställer ju ytterpinnarna på innerkappan, men i kåtor hur gör man?
Om krokiga sömmar, så bör de vara konkava och rätt stora radier, 2-3x diametern gissade segelmakarn.
...

Jag tycker inte att ståhöjden är så intressant, man sitter ju mest i ett tält i alla fall. Vad som däremot är EXTREMT intressant i mitt fall är sitthöjden! För att kunna sitta på en campingstol och spela fiol hyffsat bekvämt (alltså utan att slå i tältduken för mycket med stråken) så behöver man i alla fall 150 cm takhöjd.


Taltkata_spelspace.JPG



Det blir alltså en åttakantig cirkel med diametern 1.18. Med tanke på hur bra man kan knöka ihop sig om viljan finns så lär man få plats åtminstone 5-6 pers spelande i tältet. Ännu fler om folk sitter på golvet. :-D

Okej, 16 markpinnar it is. Jag tänkte köpa Hillebergs eftersom jag tycker de funkar bra. Även Hillebergs linspännare tänker jag investera i, jag tycker de är så hiskeligt smidiga.

Markkappa har jag funderat på, den ska i så fall börja innan tältduken tar i marken antar jag?

Lite jobbigt med konkava sömmar, hade hoppats på en massa raksömmar ju. =) Men det är väl inte värre än att sy något annat antar jag.
 
Om du ska ha 2.30 cm totalhöjd så blir längden på tårtbitarna ca 287 cm plus sömnsmån. Minus hur stort rökhål du ska ha. Lite jobbigt att beställa för lite tyg bara

4 cm sömnsmån på varje sida låter lite häftigt tycker jag. Jag tog omväxlande 2 och 1 cm på varannan tårtbit som ska skarvas ihop. Med fällsöm så blir det dem marginalerna ungfär--den ena sömnsmånen dubbelt så stor som den andra.
 
Sytråd

Sjutton vad ni svarar fort ;). Jag hinner inte med att skriva för det poppar in nya inlägg hela tiden ;)


Jag har förmånen att ha cykelavstånd till den lokala fallskärmsshopen (där jag nog är den största kunden där som inte håller på med fallskämshoppning). Jag brukar fråga dom som jobbar där om råd, för dom är proffs på att sy. Fallskärmstyg som jag sytt lite småsaker av är gjort av nylon och är inte UV beständigt. Dom säger att om en fallskärm hängt i ett träd ett halvår (efter ett reservdrag och ingen hittat fallskärmen) så är det bara linor och band kvar. Tyget har försvunnit. Jag ska göra ett prov med fallskärmstyg på balkongen till sommaren.

Vad jag ville komma till är att det inte är säkert att ”vanlig” sytråd i nylon eller polyester är UV beständig. Jag vet inte, men ska du lägga ner så mycket pengar och tid på att sy en kåta, som ska stå uppe även dagtid (om jag förstått saken rätt) så bör du förvissa dig om att tråden är UV-beständig.

När jag för ca 10 år sedan försökte mig på att sy ett tält av tältduk från Hilleberg, så var jag okunnig om detta med UV-beständighet. Nu blev aldrig tältet färdigt, men när jag höll på att skaffa material så kunde den lokala Fjällräven återförsäljaren ta hem tyg och bågar från Fjällräven. Men jag valde att handla från Hilleberg. Numera säljer inte Hilleberg till ”gör det självare”, men kolla med en Fjällräven återförsäljare om de kan ta hem den sytråd Fjällräven använder. Jag har 2 två tillfällen de senaste åren köpt G1000 via den lokala Fjällräven återförsäljaren.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.