Projekt: Tältkåta

Nu har jag slutat att bara drömma om att sy en tältkåta, nu har jag börjat skissa och kolla upp material. Så här har jag tänkt mig den:


Taltkata.jpg



Några brister i min konstruktion? Tankar och idéer?

Jag hade tänkt skippa tältgolv till att börja med. Jag kommer att använda den främst på spelmansstämmor till att börja med. Har därför tänkt sy själva ytterdelen i första hand. "Måste" man ha golv? "Måste" man ha innertält?

Dörren kommer att ha två blixtlås. Jag vill kunna ha ett helt öppet dörrhål.

Alla tips och idéer är av intresse!

//Frida


PS: "Sök på forumet"-svar undanbedes, det har jag redan gjort.
 
Ventilen ja

Måttet 2.41 får ni ta med en nypa salt, naturligtvis ska inte tårbitarna gå ända upp! Det blir myggnät i toppen på varje tårtbit såklart, och sedan en lös hatt utanpå det.
 
^_^; sa:
..."Måste" man ha golv? "Måste" man ha innertält?
....

Nej, Nej, Varken innertält eller golv behövs för sommarcamping men du får räkna med ngt fler insekter i kåtan.
I mitt album finns bild på sommarcamping i Tyskland, då hade vi en pressenning som golv eftersom marken var väldigt jordig (billigt och effektivt).

Jag förstod inte dörrkonstruktionen, menar du två parallella lodräta dragkedjor?

/M
 
Vad med lattadörr? Det fanns mig veterligen en orsak till att både nordamerikas indianer och lapparna brukade det, det är praktiskt och fungerar.
Alla mått är funktioner av vikt och ursprungsmaterial men inte minst bruksfunktionen.
Ståhöjd och var? Kamin och rökavgång, hur?
Kåtan och tippin bestod av två huvuddukar, pga vikt och volym. Tippins vindstrut är mycket klok.
Ett av problemen med mittrörskåtor är kraftnedtagningen.
Vi har ett stort segel, de många slanorna i traditionella växlar ner krafterna och fördelar dem.
Det är mycket att fundera över medan man drömmer....

go tur
 
johankse; sa:
Vad med lattadörr?
go tur

Lattadörr=En dragkedja på diagonalen. Kolla på moskoselskåtan för "inspiration"

Jag har just sytt ihop alla tårbitar på ett eget projekt och har kvar detaljerna, som linfästen, stormmattor och stånginfästningen. Ungefär 140 meter raksöm avverkat hittils. Lycka till :)
 
På min skiss har jag kapat av en bit (ca 15cm) av hörnen nertill på tårtbiten. (ser ut att vara gjort så på moskoselkåtan) Tänkte sätta linfäste där.

Har köpt material från Shelby. http://www.shelby.fi

Antar att du även besökt http://www.andersj.se för inspiration.

Hur har du tänkt fixa mittstången?

/Ulf
 
Extra inluft

Hej!

När du ändå är igång och syr som bäst skulle jag rekommendera att du sätter en extra inluft "klockan 12", det är en av de saker jag gillar med min Moskoselare. Du får då möjligheten att ta in luft i lä väldigt snabbt om vinden vänder.

Lycka till med skrädderiet!
 
granbom; sa:
Jag förstod inte dörrkonstruktionen, menar du två parallella lodräta dragkedjor?

/M

Just precis. Så att man kan rulla upp hela dörren och ha öppet ut. Som en dörröppning på ett hus liksom. Fast dörren går uppåt istället för åt sidan.
 
johankse; sa:
Vad med lattadörr? Det fanns mig veterligen en orsak till att både nordamerikas indianer och lapparna brukade det, det är praktiskt och fungerar.

Japp, och det finns en orsak till varför jag vill ha en sådan här dörr som jag vill ha. Svårt att förklara utan att komma in på en doktorsavhandling om folkmusik och spelmansstämmor...

Angående kamin så har jag inte tänkt mig någon sådan. Vad jag förstår så "måste" man inte elda bara för att man har en tältkåta. Men om det ska eldas så gör man det väl i mitten. Och när det gäller ståhöjd så är det väl rätt uppenbart på ritningen att det är i mitten.

[Ändrat av ^_^ 2007-03-02 kl 11:12]
 
Wolf25; sa:
På min skiss har jag kapat av en bit (ca 15cm) av hörnen nertill på tårtbiten. (ser ut att vara gjort så på moskoselkåtan) Tänkte sätta linfäste där.

Har köpt material från Shelby. http://www.shelby.fi

Antar att du även besökt http://www.andersj.se för inspiration.

Hur har du tänkt fixa mittstången?

/Ulf

Okej, bra att veta. Hur många markpinnar ska man ha i nederkanten? Måste man ha en per hörn (8 st) eller räcker det med färre?

Jo Shelby har jag koll på, Andersj med. När det gäller mittstång så tänker jag i framtiden köpa en från Tentipi, men till att börja med tänkte jag börja med en enklare variant:
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=6273

Jag ska inte bege mig ut till fjälls med denna tältkåta på ett bra tag, därför tänkte jag spara in kostnaden på mittstången tills vidare.
 
Re: Extra inluft

Punkarn; sa:
Hej!

När du ändå är igång och syr som bäst skulle jag rekommendera att du sätter en extra inluft "klockan 12", det är en av de saker jag gillar med min Moskoselare. Du får då möjligheten att ta in luft i lä väldigt snabbt om vinden vänder.

Lycka till med skrädderiet!

Tack!

Hur menar du då? Att jag ska ha tre stycken markventiler? Jag tänkte göra något liknande som Andersj.se har på sin tältkåta. Tänkte att det räckte med två, men tre kanske är att föredra?
 
Hej Frida..
Jag får inte riktigt matten att gå ihop..
hur hög takhöjd skall din kåta ha ?
jag får den till ca 170 nu, och då innebär det att du nog inte kan stå i den..

Längd tyget = 241 cm
Längd Golv/2 =171 cm
höjd = ca 170 cm och toppen kan du ju inte använda ändå.
det blir trångt om du inte är väldigt liten.

Det kan vara jag som har räknat helt fel.
men det känns ganska rätt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.