Programera GPS:en via datorn?

Hej, ni som är experterer, hjälp!!!!!
Har skaffat kabel med tanken att jag skall programera GPS:en via datorn. Nu är frågan: Vilket eller vilka program behöver jag och vad kostar det? Finns det gratisprogram att ladda hem via internet? Vem eller vad hjälper mig att komma igång? Har försökt själv men har inte lyckats.
/Sten.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hej, Brune!
Har en Garmin 12 CX och vill i största allmänhet förenkla handhavandet med hjälp av datorn. Kanske har jag fel om jag tror att det går att göra det, förenkla handhavandet alltså. Kanske är det bara omständigare att ta datorn till hjälp. Vad det närmast handlar om är att i förväg lägga in waypoint för en tripp i okänd terräng på land eller till havs.
Mvh! Sten.

Tack för hjälpen Brune!
Fugawi verkar intressant men för mycket pengar för min kassa och sporadiska användning. Behöver för träning ett gratisprogram och en kurs i handhavandet.
Mvh! Sten.

GPSU...

...finns i en (lite begränsad) gratisversion att ladda hem; se P Brunes sista länk. Jag använder det och gillar det! Köpte visserligen fullversionen men det var så låg kostnad så det var lugnt, tror det var 25 engelska pund om man betalade via post.

http://www.gpsu.co.uk

Hälsningar
Stefan N

Tack Stefan!
Låter bra och kostnaden ligger tydligen på ungefär 40 USD för fullversion. Skall ta och prova vid tillfälle.
Mvh! Sten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips