Programera GPS:en via datorn?

Hej, ni som är experterer, hjälp!!!!!
Har skaffat kabel med tanken att jag skall programera GPS:en via datorn. Nu är frågan: Vilket eller vilka program behöver jag och vad kostar det? Finns det gratisprogram att ladda hem via internet? Vem eller vad hjälper mig att komma igång? Har försökt själv men har inte lyckats.
/Sten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej, Brune!
Har en Garmin 12 CX och vill i största allmänhet förenkla handhavandet med hjälp av datorn. Kanske har jag fel om jag tror att det går att göra det, förenkla handhavandet alltså. Kanske är det bara omständigare att ta datorn till hjälp. Vad det närmast handlar om är att i förväg lägga in waypoint för en tripp i okänd terräng på land eller till havs.
Mvh! Sten.

Tack för hjälpen Brune!
Fugawi verkar intressant men för mycket pengar för min kassa och sporadiska användning. Behöver för träning ett gratisprogram och en kurs i handhavandet.
Mvh! Sten.

GPSU...

...finns i en (lite begränsad) gratisversion att ladda hem; se P Brunes sista länk. Jag använder det och gillar det! Köpte visserligen fullversionen men det var så låg kostnad så det var lugnt, tror det var 25 engelska pund om man betalade via post.

http://www.gpsu.co.uk

Hälsningar
Stefan N

Tack Stefan!
Låter bra och kostnaden ligger tydligen på ungefär 40 USD för fullversion. Skall ta och prova vid tillfälle.
Mvh! Sten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips