Problem med Locus Map.

Jag har tidigare använt Viewranger till orientering, men nyligen gått över till Locus Map. Till den appen har jag laddat ner Lantmäteriets kartor.
Problemett är att att positionsbestämningen efter en stunds navigering blir mindre exakt. Efter några timmars användning kan positioneringen på kartan skilja sig från den verkliga med 3 km. ( !! ). Problemet löses genom att stänga av GPSen på telefonen och sedan sätta på den igen. Då blir det rätt.
För att helt undvika att positionsbestämningen på kartan blir fel måste jag stänga av och sätta på GPSen var 15 min. Jag tänker att det borde gå att rätta till på något sätt. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag kan bara gissa att appen stängs ner på något sätt när den inte används. Gå in på "Inställningar" (settings) och sök dig fram till "Plats" (möjligen kan det heta "Platstjänster"); klicka på den - välj "Appbehörigheter". Där skall det finnas en lista över de som "Tillåts alltid" och sedan en lista under den, "Tillåts bara vid användning". Om Locus ligger i den sistnämnda listan så trycker du på Locusikonen och väljer "Tillåt alltid". (Hoppas jag gissat rätt).

Locus support har svarat så här när det varit knepigt:
I usually suggest to search for any other application (some 3rd party tool), that may cause this. Like some memory optimizers, battery monitors, or similar applications, that may to apply own logic to save device resources (battery, CPU usage, ...)

Om du har någon egen batterioptimerare eller cpuoptimerare så kan du ju prova ta bort den och se om det hjälper.

Ett förslag till: Välj "Inställningar- Diverse"på Locus meny. Under "Allmänt" är första punkten "Kör locus Map Pro som en tjänst". Slå på den!

Senast ändrad:
Jag kan bara gissa att appen stängs ner på något sätt när den inte används. Gå in på "Inställningar" (settings) och sök dig fram till "Plats" (möjligen kan det heta "Platstjänster"); klicka på den - välj "Appbehörigheter". Där skall det finnas en lista över de som "Tillåts alltid" och sedan en lista under den, "Tillåts bara vid användning". Om Locus ligger i den sistnämnda listan så trycker du på Locusikonen och väljer "Tillåt alltid". (Hoppas jag gissat rätt).

Locus support har svarat så här när det varit knepigt:
I usually suggest to search for any other application (some 3rd party tool), that may cause this. Like some memory optimizers, battery monitors, or similar applications, that may to apply own logic to save device resources (battery, CPU usage, ...)

Om du har någon egen batterioptimerare eller cpuoptimerare så kan du ju prova ta bort den och se om det hjälper.

Ett förslag till: Välj "Inställningar- Diverse"på Locus meny. Under "Allmänt" är första punkten "Kör locus Map Pro som en tjänst". Slå på den!
Tack så hemskt mycket för denna utgörliga förklaring. Jag skall pröva detta och sedan återkomma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips