Problem med Locus Map.

Jag har tidigare använt Viewranger till orientering, men nyligen gått över till Locus Map. Till den appen har jag laddat ner Lantmäteriets kartor.
Problemett är att att positionsbestämningen efter en stunds navigering blir mindre exakt. Efter några timmars användning kan positioneringen på kartan skilja sig från den verkliga med 3 km. ( !! ). Problemet löses genom att stänga av GPSen på telefonen och sedan sätta på den igen. Då blir det rätt.
För att helt undvika att positionsbestämningen på kartan blir fel måste jag stänga av och sätta på GPSen var 15 min. Jag tänker att det borde gå att rätta till på något sätt. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag kan bara gissa att appen stängs ner på något sätt när den inte används. Gå in på "Inställningar" (settings) och sök dig fram till "Plats" (möjligen kan det heta "Platstjänster"); klicka på den - välj "Appbehörigheter". Där skall det finnas en lista över de som "Tillåts alltid" och sedan en lista under den, "Tillåts bara vid användning". Om Locus ligger i den sistnämnda listan så trycker du på Locusikonen och väljer "Tillåt alltid". (Hoppas jag gissat rätt).

Locus support har svarat så här när det varit knepigt:
I usually suggest to search for any other application (some 3rd party tool), that may cause this. Like some memory optimizers, battery monitors, or similar applications, that may to apply own logic to save device resources (battery, CPU usage, ...)

Om du har någon egen batterioptimerare eller cpuoptimerare så kan du ju prova ta bort den och se om det hjälper.

Ett förslag till: Välj "Inställningar- Diverse"på Locus meny. Under "Allmänt" är första punkten "Kör locus Map Pro som en tjänst". Slå på den!

Senast ändrad:
Jag kan bara gissa att appen stängs ner på något sätt när den inte används. Gå in på "Inställningar" (settings) och sök dig fram till "Plats" (möjligen kan det heta "Platstjänster"); klicka på den - välj "Appbehörigheter". Där skall det finnas en lista över de som "Tillåts alltid" och sedan en lista under den, "Tillåts bara vid användning". Om Locus ligger i den sistnämnda listan så trycker du på Locusikonen och väljer "Tillåt alltid". (Hoppas jag gissat rätt).

Locus support har svarat så här när det varit knepigt:
I usually suggest to search for any other application (some 3rd party tool), that may cause this. Like some memory optimizers, battery monitors, or similar applications, that may to apply own logic to save device resources (battery, CPU usage, ...)

Om du har någon egen batterioptimerare eller cpuoptimerare så kan du ju prova ta bort den och se om det hjälper.

Ett förslag till: Välj "Inställningar- Diverse"på Locus meny. Under "Allmänt" är första punkten "Kör locus Map Pro som en tjänst". Slå på den!
Tack så hemskt mycket för denna utgörliga förklaring. Jag skall pröva detta och sedan återkomma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips