Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Beror lite på vad du skal använda den till. Är det mest långland så menar jag att det funkar fint. Är det primärt högfjäll och liknande så vill jag också ha komfort 0 grader. Sen kan man alltid stärka upp en något för kall säck genom underställ/extra kläder/ekstra liggunderlag/mössa/äta middagen innan sänggående osv men det förutsätter att du känner säcken och dig själv väl...

Har man på sommarfjället vaknat med snö utanför och -5 på natten som lägst då bär man gärna på en -5° sovsäck, blir det varmare får man bruka den som täcke. Hellre det än att frysa sig igenom natten.

go tur

Han har ju inte skrivit att han ska upp på fjället med den, så som en vanlig sommarsäck räcker den nog gott och väl. Sällan under 10 grader på sommarnätterna.

Den sovsäcken kan möjligen funka bra för låglandscamping under sommaren, TLimit +5C är faktiskt förvånansvärt dålig isolering mht sovsäckens fyllnadsvikt. Finns en risk att man sparat pengar i produktionen och inte sytt i riktiga mellanväggar mellan dunfacken (inte ovanligt för sovsäckar avsedda för varmare förhållanden).

Jag tycker att även med den extra rabatten är sovsäcken tveksamt prisvärd pga dess egenskaper. Det finns en Versa Mummy +0C som är lite mer allsidig, men även den i kyligaste laget för fjällbruk. Söker du en mer allsidig sovsäck i liknande dunkvalitet (fast behandlat mot fukt) som även klarar kyligare nätter finns ex Marmot Sawtooth (alternativt Marmot Anglefire om du är kvinna) för bara några hundralappar mer.
Som tipsats tidigare är Marmot Never Winter även ett bättre alternativ om du inte söker en tre säsongssäck, den kostar tom mindre än Exped säcken på rea.

Den är absolut för dyr för prestandan. Jag har en av märket Berguven som väger ett kg och klarar samma temp - den kostade 300 kr på intersport. Du kan få köpa den för en tusenlapp om du vill ;-).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips