Priser på Garmin

Hej på er,

Jag har tänkt att köpa en Garmin etrex legend. Nu såg jag att det kommit en ny version av den med färgskärm.

Vad tror ni, kan man förvänta sig ett prisfall på gråskalemodellen inom kort?
 
Jag är också på spaning efter en GPS, och fick tips om denna sajt: http://www.vitelectronics.com av en kompis. Snabb leverans och inget krångel enligt honom :)

När du kikar på priserna så måste du klicka på "buy"-knappen för att få deras pris, det betyder inte att du köpt nåt ;) Priset som syns först är Garmins minipris som de rekommenderar handlarna att ta ut...

En Etrex Legend C kostar 289 USD hos vitelectronics :)

Om jag nu bara kunde bestämma mig för en modell...
 
Re: Billigt...

wisher; sa:
Jag tror att man måste kolla vilken karta som ingår om man köper i USA...

http://www.vitelectronics.com: ( USA )
Unit includes:
* Americas Recreational Basemap



http://www.aspidshop.com: (sägs vara billigast i EU )
* European Basemap

De skriver också:

When you buy a GPS receiver in the U.S.A., in fact its price is, in most cases, cheaper compared to Europe. However, the GPS will bring U.S.A. basemaps only, that can not be changed to European basemaps. The only option would be to buy the detailed cartography for Europe, but that would make the total cost much more expensive, rather than buying everything in Europe


Frågan som infinner sig är väl vilken nytta man överhuvudtaget har av den basemap som följer med, oavsett om det är US eller EU version?

Särskilt om man som jag ska använda den i skogen, på fjället och kanske en del vid havkajakpaddling...Kan någon klok reda ut detta åt oss rookies? :)
 
Det är naturligtvis individuellt men ska man köpa en gps med kartfunktion så är det väl ändå ganska dumt att köpa en vars baskarta täcker en annan kontinent?

Den innehåller trots allt förvånansvärt mycket information, även om den är för grov för vandring och dylika aktiviteter. Man kan däremot snabbt leta upp en stad i sverige/italien/holland/tyskland osv snabbt och lätt och få en bra hum om var den ligger och vilka större vägar som leder dit.

Leif...
 
bogart; sa:
Det är naturligtvis individuellt men ska man köpa en gps med kartfunktion så är det väl ändå ganska dumt att köpa en vars baskarta täcker en annan kontinent?

Jag kanske åker till USA en vacker dag ;)

bogart; sa:
Den innehåller trots allt förvånansvärt mycket information, även om den är för grov för vandring och dylika aktiviteter. Man kan däremot snabbt leta upp en stad i sverige/italien/holland/tyskland osv snabbt och lätt och få en bra hum om var den ligger och vilka större vägar som leder dit.

Leif...

Ok, men jag ska ju som sagt använda den ute på fjället, i skogen och eventuellt för lite paddling, så då kan ju den prisskillnaden kontra vilken basmap man får faktiskt spela stor roll. Det handlar ju faktiskt om tusenlappar.
 
öringen; sa:
Ok, men jag ska ju som sagt använda den ute på fjället, i skogen och eventuellt för lite paddling, så då kan ju den prisskillnaden kontra vilken basmap man får faktiskt spela stor roll. Det handlar ju faktiskt om tusenlappar.
Om du vet att du aldrig kommer att göra något annat så har du förmodligen ingen större nytta av "rätt" grundkarta men några tusenlappar kan det väl aldrig bli fråga om? Om vi bortser ifrån fraktavgifterna så får jag det till 2700 kr när du betalat moms på $289 och 2934 kr om du handlar Legend C från http://www.aspidshop.com/export/store/
Bara du kan naturligtvis avgöra om du vill spara 234 kr på grundkartan men om du inte tänker behålla den en livstid bör den åtminstone ha lite bättre andrahandsvärde med europeisk grundkarta.

Anledningen till att flera av oss tjatar om detta med grundkartan är inte för att vara elaka utan för att hjälpa sådana som kanske inte är lika säkra som du över hur det framtida GPS-nyttjandet kommer att se ut. Ibland kommer man på nya användningsområden vartefter man inser möjligheterna och då kanske det inte är så skoj att behöva säga: "tänkte inte på det".
 
PR; sa:
Om vi bortser ifrån fraktavgifterna så får jag det till 2700 kr när du betalat moms på $289

På de större modellerna gör du mer pengar, t.ex 375 USD för GPSMAP 60CS = 2806 Skr. På aspid kostar den 759 € = 6926 Skr... iofs då med ett navi-kit, men det är ganska mycket pengar för det kitet tycker jag nog...


PR; sa:
Anledningen till att flera av oss tjatar om detta med grundkartan är inte för att vara elaka utan för att hjälpa sådana som kanske inte är lika säkra som du över hur det framtida GPS-nyttjandet kommer att se ut.

Tycker inte det är tjat, uppskattar alla bra svar och argument för och emot som alla ni som är mer insatta kommer med :) Fortsätt ge goda råd!
 
öringen; sa:
Tycker inte det är tjat, uppskattar alla bra svar och argument för och emot som alla ni som är mer insatta kommer med :) Fortsätt ge goda råd!
Dessutom har ju Garmin börjat med att ändra på modeller mellan olika marknader.
Själv funderar jag starkt på nya Quest och då visar det sig att US-modellen har 115 MB minne för City Select-kartor medans EU-modellen har 243 MB minne.

Nu tror jag iofs att det endast är Quest som skiljer sig åt mellan marknaderna, o inte extrex eller 60C som diskuteras i denna tråd.
/Leif
 
öringen; sa:
På de större modellerna gör du mer pengar, t.ex 375 USD för GPSMAP 60CS = 2806 Skr.
Nej det är en 60C som kostar $375, en 60CS kostar $415. Dessutom skall du på de priserna lägga på svensk moms och om vi sedan struntar i paketpriser och jämför bara enheterna mot varandra så blir skillnaden mot nämnda europeiska handlare istället som följer:

Legend C - 224,80 kr
Vista C - 385,65 kr
GPSMAP 60C - 931,05 kr
GPSMAP 60CS - 982,58 kr
GPSMAP 76C - 1 204,04 kr
GPSMAP 76CS - 1 346,49 kr

Återigen så är alla priser utan frakt och växelkurserna har jag tagit från Yahoo. Tydligen har kurserna ändrat sig sedan jag kollade på Legend C tidigare.
 
svlcm; sa:
Nu tror jag iofs att det endast är Quest som skiljer sig åt mellan marknaderna, o inte extrex eller 60C som diskuteras i denna tråd.
Ja jag tror bara det är på Quest som minnet skiljer. Tyvärr hittade jag den inte hos den amerikanske handlaren än annars hade jag tagit med den också. På Quest skall man också betänka att där ingår CitySelect i priset men vill man ha någon större nytta av en amerikansk Quest i Europa måste man köpa till CS Europe också.

På 276C som jag mer lutar åt som ersättare för GPS V var skillnaden plötsligt bara 307,90 kr trots att den kostar mer än de dyraste handhållna. Märkligt!
 
Quest

Kikade lite på Quest, den ser klart intressant ut (förutom att jag läste att den inte har utbytbara batterier). Har du hittat några svenska priser någonstans?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
errbe Grymma priser hos LM Navigering 1
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
buster23 GPS-priser flyttat till Forum "leverantörer" Navigering 0
bertilstenfeldt LMV's priser Navigering 6
Avslutatmedlemskapx Portabla väderstationer, tester och priser Navigering 0
niking Höjda priser från Lntmäteriet Navigering 5
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.