LMV's priser

Tidigare har det här på Utsidan diskuterats LMV's prispolitik vad gäller kartor på CD-rom.

Jag har råkat på en annan sida av prispolitiken. Jag håller på med en uppdatering av min hemsida och ämnar där beskriva några av de vandringar jag gjort, både i Sverige och i utlandet. Bl a tänker jag lägga ut utsnitt ur kartor med rutterna inritade.

Eftersom jag tycker att det är av vikt att ha tillstånd från kartutgivaren till publicering av kartutsnitt kontaktade jag LMV och fick då reda på att de vill ha 450:- för att skulle kunna publicera ett utsnitt, 9x7 cm, ur Sverigekartan (skala 1:700000).

Jag har tidigare lagt ut kartutsnitt från La Gomera och bett om och fått tillstånd till detta från utgivaren med det enda förbehållet att jag tog med en länk till deras hemsida.

Vad jag tycker om LMV's prispolitik lämpar sig inte för tryck.

Bertil
 
Tyvärr välkänt

Har tyvärr nog varit uppe förut. Kommer ej ihåg det exakta beloppet men Lantmäteriverket ville ha flera hundratusen SEK /år (har för mig att det var 400 000) i licensavgift av långfärdsskridskoföreningen för att få publicera en valfri bit om isläget på blå kartan.

Per Brune
 
Jag kan inte låta bli att dela med mig av den korta mailväxling jag hade med LM för ett tag sen:

Frågan:
"Jag hade tänkt köpa en karta digitalt på er hemsida (Din karta) men jag får så konstiga prisuppgifter. Ett utsnitt som motsvarar storleken på en vanlig
papperskarta (Terrängkartan), kostar 753 kr. Det är nästan 10 ggr mer än vad papperskartan kostar. Kan det verkligen stämma?"

Svaret:
"Prisuppgiften stämmer. Användningsområdet samt hållbarhetstiden är ju så mycket längre på en digital karta mot en tryckt. Det är dock inte vanligt att beställningar är så stora så att de motsvarar ett helt kartblad. Själva idén med tjänsten är att man ska kunna bestämma själv vilket område som är intressant."

Eeeh??? Är det ett trovärdigt svar?
 
Eeeh??? Är det ett trovärdigt svar?
Ja, det tycker jag. Problemet är ju att lantmäteriet inte har ett pris för "hobbyanvändning" som det ju är om man lägger ut en vandringsbeskrivning på sin hemsida. De har satt priserna för kommersiell användning..

Frågan är ju hur man övertygar dem om det lämpliga i ett "hobbypris", helst 0 kronor. Egentligen är det en politisk fråga. Med en god argumentering borde de kunna inse att _kostnaden_ att låta privatpersoner använda kartsnuttar är noll. Tyvärr kräver det väl att man pratar sig blå i ansiktet...
 
Jag är lite förvånad över att det de tar betalt för är själva formatet. Det rimliga vore väl att ta betalt för hur kartan kommer att användas?

Visst kan man förstå att de resonerar som så att "Köper man en digital karta kan man skriva ut den hur många gånger som helst". Men vadå? FÅR man skriva ut den hur många gånger som helst? Det kan ju inte ta betalt efter för vad man (hypotetiskt) KAN göra, priset måste ju basera sig på vad man FÅR göra med kartan?

Det går ju utan problem att klippa ihop stora kartor med hjälp av deras egen Kartsök (visserligen får man med en lgo diagonalt över kartan, men det GÅR ju faktiskt att undvika den genom att bara använda övre vänstra fjärdedelen av kartbilden).
 
Andra kartor?

Finns det inte andra kartor? Tänker på de ryska topokartorna över Sverige i skala ned till 1:10,000 som såldes för en spottstyver för tio år sedan. I kartbutiken i Riga berättade en expedit för mig 2001 att sovjetarmén lämnade järnvägsvagnar full med kartor när de drog sig tillbaka från landet. Av detta jättelager finns fortfarande en hel del kvar i olika skalor. Jag köpte olika kartor över Sverige och kontinenten. Det torde knappast finnas några copyrightbestämmelser eftersom de aldrig var avsedda att komma i civilt bruk. De ryska kartor som såldes i Sverige kom från butiken i Riga.

Om vägar och hus inte uppdaterats så väl spelar mindre roll för t ex ruttbeskrivningar för långfärdsåkning.
Kartdatum är nog ett värre problem för det är inte WGS84. Även det torde gå rätt lätt att lösa.

I den mån man inte hittar ett särskilt blad för att det är slutsålt bör man kunna efterlysa det. Försvarsstaben/Und bör ja skaffat sig några ex också.
Jag vet att teknisstudenter på väg och vatten gillade de ryska bladen också eftesom broars bärighet är utsqatta.

Det vore dessutom en rätt skön knäpp på näsan åt LMV om man lade ut ryska kartor i stället på nätet.

Förresten finns det ju ryska sjökort också. Som bekant är svenskar involverade i det kommersiella utnyttjande av ryska sjökortsdata. Jag kan tänka mig att det är lättare att förhandla med dem kring Transat m fl än med LMV och att de kan ha förståelse för ideell användning. Det finns också sjökortsmaterial på elektroniska media. Kankse kunde man få tillgång till kartografiska basdata rensade på navigationsinfo som prickar och fyrar?


Jonas Lönnroth
vpl ryskktolk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.