Pris på Tarptent Double Rainbow

Hej,

är det någon som vet om man kan få köpt Tarptents i buitk i Polen? Jag ska till Wroclaw i början av april och tänkte passa på att se efter en del utrustingsdetaljer, bla en tarp eller ett tarptent!

/Andreas

Jag har aldrig varit i Polen, men jag skulle vara mycket förvånad om det fanns Tarptents där. I synnerhet tarptent.com tält. De tillverkas i USA och har få återförsäljare i europa.

Linern

Har en liner till mitt Double Rainbow. Använd en gång! Ingen höjdare - det blir lågt i tak. Har hellre full takhöjd med kondens, det är ju så pass högt att man som regel kan ducka. (Min längd är 1,82 m.)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Haft ett DR i tre år i skog på läger och i alperna. Linern vill jag absolut inte vara utan. Jag slipper komma åt Kondensen när jag rör mig i tältet. Linern så flexibelt infäst att kondensen bakom lätt kan torkas bort på morgonen. Köp den.

Tarptent

Hej.
Köpte ett Contrail för 2 år sedan och är inte särskilt imponerad. Det säckar i fotändan vid regn så man får sparka bort vattnet med jämna mellanrum, sen är det inte särskilt stabilt vid blåst. Annars funkar det bra. Men, men du tänkte köpa en annan modell. har för mig att jag hade det hemma för en tusing ungefär.

Haft ett DR i tre år i skog på läger och i alperna. Linern vill jag absolut inte vara utan. Jag slipper komma åt Kondensen när jag rör mig i tältet. Linern så flexibelt infäst att kondensen bakom lätt kan torkas bort på morgonen. Köp den.

Men du verkar ju ändå mena att linern bara är "inbillning". Om du inte rör vid tältväggen när du rör dig så kommer du ju ändå inte åt kondensen, eller?
//Peter

2770 SKR landade allt på om nån skulle undra. Packar upp tältet i skrivande stund och uttrycket "flortunnt" ligger nära till hands för någon som Hillebergat dom senaste 20 åren. MVH//Jonas

Jag bytte ut mitt Hilleberg Akto mot ett Double Rainbow förra sommaren och tycker inte väven var nämnvärt tunnare. Andra detaljer är däremot rejält klenare, men rätt uppsatt och med lite extra linor ska Double Rainbow ändå vara hyfsat vindstabilt. I finväder är tältet avsevärt mycket trevligare än Akto, då man har bra utsikt från tältet och ändå ordentligt myggskydd.

IMG_0138.JPG

IMG_0529-hd.jpg

Tyvärr (eller så inte) har jag inte testat det i regn ännu.

Jag bytte ut mitt Hilleberg Akto mot ett Double Rainbow förra sommaren och tycker inte väven var nämnvärt tunnare. Andra detaljer är däremot rejält klenare, men rätt uppsatt och med lite extra linor ska Double Rainbow ändå vara hyfsat vindstabilt. I finväder är tältet avsevärt mycket trevligare än Akto, då man har bra utsikt från tältet och ändå ordentligt myggskydd.

IMG_0138.JPG

IMG_0529-hd.jpg

Tyvärr (eller så inte) har jag inte testat det i regn ännu.
Ser ju underbart ut Peter, jag längtar som fan till sommaren då jag får testa tältet fullt ut. Väven är markant tunnare än mitt Nammatj tält men det behöver ju inte betyda att det är dåligt. Vad tycker du om tältets prestanda på vintern? MVH//Jonas

Ser ju underbart ut Peter, jag längtar som fan till sommaren då jag får testa tältet fullt ut. Väven är markant tunnare än mitt Nammatj tält men det behöver ju inte betyda att det är dåligt. Vad tycker du om tältets prestanda på vintern? MVH//Jonas

Akto har en hel del tunnare väv än Nammatj, så där ligger väl skillnaden. Jag har inte mycket erfarenhet av Double Rainbow på vintern, på bilden ovan tog jag bara med det för att vinna ens några grader värme. Det var nästan 30 minusgrader och min Marmot Never Summer är lite klenaste laget för den temperaturen. I bra väder fungerar Double Rainbow bra även på vintern, men jag kan tänka mig att uselt väder med en viss sorts snö inte är optimalt med nättyg.

Det har varit en härlig vinter men visst ska det bli skönt med sommar igen.

Senast ändrad:
Double Rainbow

Tältet funkade finfint kan jag meddela. Tror att det skulle kunna palla ganska bra med vind innan det viker ner. MVH//Jonas

Bilagor

• DSC_5559.jpg
    DSC_5559.jpg
    61.1 KB · Visningar: 929
  • DSC_5856.jpg
    DSC_5856.jpg
    38.1 KB · Visningar: 859

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg