Prioritering av nödutrustning

nermander; sa:
Jag brukar säga att bästa sättet att ta reda på vad man behöver i asken det är att ge sig iväg ut utan någon utrustning alls. Sen försöker man klara sig utan utrustning och märker ganska snart vilka saker man skulle ha velat haft med sig.

Att dra ut utan utrustning är väldigt lärorikt. Som alltid spelar kunskap och erfarenhet stor roll. Att på detta vis välja ut de saker man tänkt ha i en eventuell nödask är inte fel. Det beror dock på när på året, var man gör detta och hur man är klädd. Jag tror det finns en och annan som skulle prioritera saker som inte får plats i en nödask men som man har i sin ordinarie utrustning.

Snackar vi ren överlevnad så finns det ju ett par saker som gör situationen betydligt behagligare samtidigt som man sparar en massa tid.

Sovsäck/liggunderlag: I Sverige är det kyligt även på sommarnätterna. Man slipper samla ved varje dag för att hålla sig varm. Man behöver inte göra en så ordentlig bädd som man annars fått göra. Man blir mer utvilad.

Pressenning/tarp: Är vatten och vindtätt. Slipper bygga skydd vilket tar mycket tid och energi (framförallt om man förflyttar sig och bygger nytt skydd varje dag).

Gryta/kastrull: Förenklar matlagning och vattenrening avsevärt.

Yxa & kniv: Var jag tvungen och välja skulle jag tagit yxan, som jag tycker är ovärdelig i skogen.

Elddon: Vattentätt förpackat. Förenklar elduppgörningen avsevärt, annars blir det till och gnida pinnar mot varandra:)

Med det här kittet kommer man nog väldigt långt om man har en viss skogsvana. Nu menar jag inte att nödasken skulle vara onödig, tvärtom tycker jag det är en mycket vettig sak. Det är bara det att ska man välja några saker genom att vara ute utan utrustning kanske det är lite större grejor man prioriterar först.

Sedan är det ju, som redan nämnts på många ställen, mycket klokt att ha första förband, mobiltelefon mm.

Oj vad långt det här blev då!
/mattias

-Patric-; sa:
och när du ligger i vattnet som du inte kan ta dig ur så sliter du fram din ask med en uppblåsbar gummiflotte? det enda man behöver i den situationen är att kunna simma..

Nej, man behöver kunna simma med ryggsäck och kläder på sig:) Alternativt kunna offra ryggsäck och jacka för att ta sig upp. Och vips har man inte dem kvar.

En ryggsäck som är packad för vandring brukar inte fungera som flythjälpmedel. Och även om den kanske fungerar som fluthjälpmedel så kanske strömmen är för stark för att man skall orka ta sig upp med packningen på ryggen.

(Vilket påminner mig om att jag ska prova på att simma klädsim med mina ordinarie vandringskläder. Sist jag simmade klädsim var det med jeans och collegetröja och det har jag inte använt i friluftslivet på många år.)

ska man öva så e det fusk med en ask, hur svårt e det att klara sig med en ask? näää, ut och öva med endast kalsonger och mora-kniv(kolstål, dom kan användas som tändstål)... alright, lite kläder då...

Kniv? Nä, den ska man INTE ha med sig när man övar. FÖr då lär man sig ju inte hur man klarar sig utan den.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
norpan_; sa:
Snackar vi ren överlevnad så finns det ju ett par saker som gör situationen betydligt behagligare samtidigt som man sparar en massa tid.

Jo men övningen handlar ju om att hitta de saker man MÅSTE ha. D.v.s. de saker som man inser är så pass viktiga att man vill se till att ha dubbelt med sig av dem, ifall man skulle bli av med det ordinarie (jämför med livflotte och fallskärm).

nermander; sa:
Nej, man behöver kunna simma med ryggsäck och kläder på sig:) Alternativt kunna offra ryggsäck och jacka för att ta sig upp. Och vips har man inte dem kvar.

En ryggsäck som är packad för vandring brukar inte fungera som flythjälpmedel. Och även om den kanske fungerar som fluthjälpmedel så kanske strömmen är för stark för att man skall orka ta sig upp med packningen på ryggen.

Peter, Peter, Peter. Ryggsäcken är ALLTID vattensäkrad medelst vattentät innerpåse/ihopvirad sopsäck. Särskilt vid vattenövergångar / svåra vad. Många har liksom jag (Putte exempelvis) övat vattenövergång liggandes över den flytande ryggsäcken. Ligger du väl i forsen offrar du måhända säcken ändå, men flyter lär den göra ett bra tag.

OT alltså.

/ G

tigertamjaren; sa:
nermander; sa:

Peter, Peter, Peter. Ryggsäcken är ALLTID vattensäkrad medelst vattentät innerpåse/ihopvirad sopsäck. Särskilt vid vattenövergångar / svåra vad. Många har liksom jag (Putte exempelvis) övat vattenövergång liggandes över den flytande ryggsäcken. Ligger du väl i forsen offrar du måhända säcken ändå, men flyter lär den göra ett bra tag.

OT alltså.

/ G

prexis.. usch, har fortfarande mardrömar om ytsimning och kalla vattenövergångar iklädd endast kungens lejonskor..

-Patric-; sa:
prexis.. usch, har fortfarande mardrömar om ytsimning och kalla vattenövergångar iklädd endast kungens lejonskor..

Jag har också mardrömmar om vinterstrapatser i lumpen. En gång var till exempel bullarna slut i Order- och Mässtältet när jag skulle ta en paus i skrivandet av brigadordern.

Nordesjö; sa:
Jag har också mardrömmar om vinterstrapatser i lumpen. En gång var till exempel bullarna slut i Order- och Mässtältet när jag skulle ta en paus i skrivandet av brigadordern.

det låter som en underdrift.. du har säkert fått skrivkramp både en och två gånger?

-Patric-; sa:
det låter som en underdrift.. du har säkert fått skrivkramp både en och två gånger?

Såklart inte. Vi hade ju fyspass för att motverka sånt.
Men en gång var det en dansk major som spillde ut t-rödsflaskan över hela jäkla kartan. Det luktade illa.
Så det är ju inget man vill uppleva igen. Lät konstigt gjorde han också.

Utrustning och brukbarhet

Mobiltelefon i all ära men bara runt bergshörnet och vips har man blott en onödigt tung klocka och räknedosa med sig...
Med svenskt normalväder föredrar jag att gå ut ur äventyret. Filmen Tuching the Void bör ses och förstås av den som eventuellt funderar på vad överlevnad egentligen handlar om. STOP och Vilja....Läs i handboken och begrunda.
Men tråden är intressant. Erfarenheter ersätts aldrig av skrivbordsövningar, så gå ut och elda våt ved, i vått väder...En pilsner och ett gott smörgåspaket gör det så mycket mer njutbart, liksom regnkläder.... Eldsäkra do var skaffar man dem?

Go Tur

Johan K

Mycket skrivet redan

Att ha fantasi och tänka överlevnad samt att ha skaffat en del kunskap t ex via en överlevnadskurs är nog viktigast. Sedan får man anpassa efter vad det är för tur, för väder, för deltagare osv. Minimalism anbefalles.

Kompass är bra i stort sett oavsett vad du skall göra.

Smärtstillande tabletter kan vara användbara.

Mycket går att improvisera.

Tändare i en plastpåse liksom kniv kan vara klokt om man rör sig i terräng där det finns ved.

Lite reparationsutrusning vid längre skidturer och liknande.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips