nermander; sa:Jag brukar säga att bästa sättet att ta reda på vad man behöver i asken det är att ge sig iväg ut utan någon utrustning alls. Sen försöker man klara sig utan utrustning och märker ganska snart vilka saker man skulle ha velat haft med sig.
Att dra ut utan utrustning är väldigt lärorikt. Som alltid spelar kunskap och erfarenhet stor roll. Att på detta vis välja ut de saker man tänkt ha i en eventuell nödask är inte fel. Det beror dock på när på året, var man gör detta och hur man är klädd. Jag tror det finns en och annan som skulle prioritera saker som inte får plats i en nödask men som man har i sin ordinarie utrustning.
Snackar vi ren överlevnad så finns det ju ett par saker som gör situationen betydligt behagligare samtidigt som man sparar en massa tid.
Sovsäck/liggunderlag: I Sverige är det kyligt även på sommarnätterna. Man slipper samla ved varje dag för att hålla sig varm. Man behöver inte göra en så ordentlig bädd som man annars fått göra. Man blir mer utvilad.
Pressenning/tarp: Är vatten och vindtätt. Slipper bygga skydd vilket tar mycket tid och energi (framförallt om man förflyttar sig och bygger nytt skydd varje dag).
Gryta/kastrull: Förenklar matlagning och vattenrening avsevärt.
Yxa & kniv: Var jag tvungen och välja skulle jag tagit yxan, som jag tycker är ovärdelig i skogen.
Elddon: Vattentätt förpackat. Förenklar elduppgörningen avsevärt, annars blir det till och gnida pinnar mot varandra
Med det här kittet kommer man nog väldigt långt om man har en viss skogsvana. Nu menar jag inte att nödasken skulle vara onödig, tvärtom tycker jag det är en mycket vettig sak. Det är bara det att ska man välja några saker genom att vara ute utan utrustning kanske det är lite större grejor man prioriterar först.
Sedan är det ju, som redan nämnts på många ställen, mycket klokt att ha första förband, mobiltelefon mm.
Oj vad långt det här blev då!
/mattias