Ang. vindskydd så tycker jag att Primus nya vindskydd är riktigt smart!
Vet någon var man kan hitta detta vindskydd? Det passar kanske mitt Techno Trail!?
Johnny
Har svårt att se ett egentligt behov av ett vindskydd, huvuddelen av matlagningen sker i tältet/absiden, i de flesta fall förbereds även lunchen på samma ställe. Skulle man mot fömodan laga lunch så duger väl ryggan som barriär.
Kanske inte en Ultra Liten rygga...men ändå.
peter
Jag har provat att fippla med en vanlig toppmonterad brännare, folie och vanlig slät kastrull. Jag tycker att det blir helt värdelöst när det blåser och ganska dåligt i vanliga fall. Trangia med gastillsats klockrent om inte vikt och volym är väldigt viktigt. Det finns inga genvägar till det perfekta kok-kitet.
*Fippelkitet körde jag med under säkert fem år så jag har testat klart![]()
HA!! Trangia med gastillsats var mitt första kök, inköpt under 2:a halvan av 80-talet (??? Det år de var OS-sponsorer). Sådeså.
Been there-done that, s a s.
peter
Haha, jag är lite prylgalen så jag kommer att få krypa till korset nån gång. Jag övergav nämligen Trangia när jag flög ur boet för nästan 20 år sen. Har blivit frånkokad många gånger av Trangia fast mitt nya EtaExpress är fins som snus - för vattenkokning och soppor. Går också bra att fräsa ihop saker i men laga för mer än två och steka så är det sådär. Stekpannan är stor som ett snusdoslock - typ.
Kastrull 0,8 l i Alu-Teflon 157 g och stekpanna i dito 113 g.
Snart åter..
peter
Har du kollat på Snow Peaks grejor?
De liknar Li-tech kärlen i konstruktion, finns i olika storlekar och både i alu och titan. Jag har en Snow Peak 1400 alu, som jag är nöjd med. Teflonbelagd och lätt som ett löv. Antar att de i titan är lattare, men också teflonbelagda. om du kollar under "products" på snowpeak.com så har de en del coola lätta lösningar.
Alu är lättare än titan.. Men starkare, fast det finns väl inget direkt behov av styrka eller styvhet i ett kokkärl. Därmed borde alukärl gå att göra lättare.
Hittade detta intressanta kokkärl på Primus hemsida.
![]()
Nu verkar detta vara ett helt kit och det är jag inte intresserad av utan bara kokkärlet.
Finns det någon som vet mer om detta kokkärl och vet om/var man kan få tag på detta?
//Peter
Tråkigt! Men hälften av 198g för kokkärlet är ju jävligt intressant.
//Peter