Borde vara bra att mäta tryck och temperatur. Den med högst tryck borde fungera bäst i kyla. Går nog hitta något diagram med propan, butan i samma diagram.Å självfallet kontrollvägdes gasoltuberna innan start?
/Niklas
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Primus Power Gas SIP
- Trådstartare Elvah
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Max pådrag ger ALLTD lågor som är större än optimalt. Så också i de här två fallen. Men det var ju inte vad som skulle undersökas - vi var ute efter precis det TS frågade efter: Total brinntid och koktid - och det har vi fått svar på. Mystifierande svar...Odd! Kände du att maxpådraget på ffa Powergasen gav högre lågor än optimalt?
Aha, tack.Låg i kvarlämnadlådan i Abisko.
11,5 till 12 möh brukar jag säga - och min altan ligger ~750m från kuststranden.Nu var det ju hyfsat varmt ute enligt Odd, och han bor ju inte särskilt många meter ovan havet.
Så varken omgivningens temperatur eller tryck borde påverka gasolåtgången.
Så de påverkar inte alls sånt här.
/Odd
Jag tillskrev Primus Supportavdelning och undrade om de var medvetna om problemen med deras rykte som SIP börjat få, och fick följande kommentar till min privata e-post vid 17:38 fredag em
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Odd,
Det är ju tråkigt om det uppfattas så.
Men det finns många åsikter och påståenden på internets forum,
och det varierar mycket i både med sanningshalt och kunskap i vad som skrivs på dessa forum.
Har man funderingar så är det ett bättre sätt att göra som du och ställa frågan till källan istället.
Det är ingen hemlig blandning i våra gasbehållare.
SIP Power Gas innehåller ca 30% propan och 70% butan.
och "vanlig" Power Gas har ca 20% propan och 80% isobutan.
Det är alltså olika typer av butan men även olika proportioner vilket gör att egenskaperna på dessa i slutändan är väldigt lika. I kallare förhållanden närmare nollpunkten så har dock den vanliga Power Gasen lite bättre funktion, men då finns även Winter Gas, som är ännu bättre lämpad för de förhållandena.
Vi har senaste tiden sett några behållare som inte varit helt fulla vid leverans och dessa kan självklart returnera eller bytas ut mot fulla behållare.
Tyvärr är problem som dessa saker som kan uppkomma när man håller på med produktion av de flesta typer av varor, och när man kliver in i områden där ingen annan tidigare varit, vilket är fallet med en mer hållbar gasprodukt för friluftsliv, så är det inte lättare än om man går en färdigt utstakad väg.
Detta är under utredning för att finna vad orsaken till detta är, och var i produktions och leverans ledet det har skett, för att kunna minska risken att det skulle hända igen.
Att det skulle vara ett medvetet val att leverera dem delvis fyllda är jag i och för sig inte förvånad att det kan finnas någon teori om på nätet, men det hoppas jag verkligen du förstår är ett påstående helt utan verklighetsförankring.
Med vänlig hälsning,
Erik
Primus-Silva Sweden AB
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Odd,
och det varierar mycket i både med sanningshalt och kunskap i vad som skrivs på dessa forum.
Har man funderingar så är det ett bättre sätt att göra som du och ställa frågan till källan istället.
Det är alltså olika typer av butan men även olika proportioner vilket gör att egenskaperna på dessa i slutändan är väldigt lika. I kallare förhållanden närmare nollpunkten så har dock den vanliga Power Gasen lite bättre funktion, men då finns även Winter Gas, som är ännu bättre lämpad för de förhållandena.
Vi har senaste tiden sett några behållare som inte varit helt fulla vid leverans och dessa kan självklart returnera eller bytas ut mot fulla behållare.
Tyvärr är problem som dessa saker som kan uppkomma när man håller på med produktion av de flesta typer av varor, och när man kliver in i områden där ingen annan tidigare varit, vilket är fallet med en mer hållbar gasprodukt för friluftsliv, så är det inte lättare än om man går en färdigt utstakad väg.
Detta är under utredning för att finna vad orsaken till detta är, och var i produktions och leverans ledet det har skett, för att kunna minska risken att det skulle hända igen.
Att det skulle vara ett medvetet val att leverera dem delvis fyllda är jag i och för sig inte förvånad att det kan finnas någon teori om på nätet, men det hoppas jag verkligen du förstår är ett påstående helt utan verklighetsförankring.
Med vänlig hälsning,
Erik
Primus-Silva Sweden AB
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På detta svarade jag:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OK, tack för svar Erik.
Av ditt svar verkar det som jag alltså fick en felaktigt fylld 230g SIP Power Gas -behållare när jag köpte den från Naturkompaniet på gågatan i Uppsala i tisdags - inför den jämförande provning jag lovat forumets deltagare att jag skulle göra (när jag nu ändå har all provutrustningen samlad för "Fotogenbrännare i Trangia"-projektet). Vilket isåfall gett felaktiga provresultat för just SIP Power Gas. Kommentarer? Hur stor var den sannolikheten?
Då skulle jag vilja ha några ytterligare klargörande frågor besvarade:
1 Vad ska en korrekt fylld SIP Power Gas -behållare ha för bruttovikt (inkl. den röda plombproppen), säg inom ± 5 gram när? För 230 grammare och 450 grammare
2 Vad är det för blandning i era andra EN 417 gasbehållare? "Summer Gas" och "Winter Gas"? Detta är en frågeställning som varit vanlig på Utsidan-forumet och som vi nu skulle kunna bilägga... För övrigt tar jag för givet att er CP250-behållare "Summer Cassette Gas" innehåller ren n-butan, eller?
Vänliga hälsningar,
/Odd
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi får väl se om jag får någon respons...
/Odd
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OK, tack för svar Erik.
Av ditt svar verkar det som jag alltså fick en felaktigt fylld 230g SIP Power Gas -behållare när jag köpte den från Naturkompaniet på gågatan i Uppsala i tisdags - inför den jämförande provning jag lovat forumets deltagare att jag skulle göra (när jag nu ändå har all provutrustningen samlad för "Fotogenbrännare i Trangia"-projektet). Vilket isåfall gett felaktiga provresultat för just SIP Power Gas. Kommentarer? Hur stor var den sannolikheten?
Då skulle jag vilja ha några ytterligare klargörande frågor besvarade:
1 Vad ska en korrekt fylld SIP Power Gas -behållare ha för bruttovikt (inkl. den röda plombproppen), säg inom ± 5 gram när? För 230 grammare och 450 grammare
2 Vad är det för blandning i era andra EN 417 gasbehållare? "Summer Gas" och "Winter Gas"? Detta är en frågeställning som varit vanlig på Utsidan-forumet och som vi nu skulle kunna bilägga... För övrigt tar jag för givet att er CP250-behållare "Summer Cassette Gas" innehåller ren n-butan, eller?
Vänliga hälsningar,
/Odd
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi får väl se om jag får någon respons...
/Odd
Jag läser en underton av banalisering och internetforumförakt i svaret från Primus. "Tråkigt om det uppfattas så". "Åsikter och påståenden." "Teori på nätet".Jag tillskrev Primus Supportavdelning och undrade om de var medvetna om problemen med deras rykte som SIP börjat få, och fick följande kommentar till min privata e-post vid 17:38 fredag em
Hej Odd,
Med vänlig hälsning,
Erik
Primus-Silva Sweden AB
Lite märkligt att ha den inställningen till sina konsumenter och inte minst de top end-användare som bemödar sig om att skriva om sina erfarenheter i skarpt läge, göra tester och utvärdera säkerheten hos produkter. Det är väl överlag hög grad av kvalificerade erfarenheter och väl underbyggda "tyckanden" här. Undantag finns givetvis.
Som sagt, mycket märkligt synsätt och bemötande gentemot en engagerad och kompetent konsumentgrupp. Det smartare valet hade varit att ge dig så mycket info som möjligt och stötta dig till att kunna göra ett så bra produkttest som möjligt. Jag hade skickat fungerande tuber till dig för att testa, inte minst som kompensation om du nu köpt en felaktig produkt.
Jag hade varit väldigt glad för att det finns konsumenter som testar och uppmärksammar i Sveriges största friluftsforum. Om det nu är en så bra produkt.
Har du möjlighet att göra om mätningen med en annan SIP-tub, Odd?
Senast ändrad:
Var in på Biltema igår och noterade att de börjat sälja en ny 300g gasbehållare med 7/16" gänga med högre innehåll av Propan. Dock lite knepigt format:
Ja naturligtvis, men inte för närvarande. Det är en heldagsövning att ta sig in till Naturkompaniet från Östhammar, de har ju gömt sig inne bland modebutiker etc på gågatan i centralaste Uppsala... Naturkompaniet är det enda stället jag träffat på som har SIP i lager - och nu vet jag ju vad tuben har för verklig taravikt... Våg måste medföras...Har du möjlighet att göra om mätningen med en annan SIP-tub, Odd?
Men jag vill helst ha ett tydligt besked från Primus: Vad ska en korrekt fylld SIP Power Gas -behållare ha för bruttovikt (inkl. den röda plombproppen), gärna inom ± 5 gram när - så man kan säkerställa fyllningsgrad redan i butiken, innan man slantar upp.
/Odd
Senast ändrad:
Nu när det saknas så mycket gasol i SIP-tuberna, påverkas gasblandningen av detta, eller är det bara totalmängden gasol som har minskat?
Ty om det nu är vanlig 30/70-blandning i SIP-gasolen och man tar bort propanet, så saknas det ju lite drygt 60 g i en 230 g tub, d.v.s. ungefär den mängd som saknades enligt Odd!
/Niklas
Ty om det nu är vanlig 30/70-blandning i SIP-gasolen och man tar bort propanet, så saknas det ju lite drygt 60 g i en 230 g tub, d.v.s. ungefär den mängd som saknades enligt Odd!
/Niklas
Senast ändrad:
Då passade jag på att köpa typ 50 tuber i olika storlekar. De rea ut dem till halva priset. Jag tömde hela hyllan.Axley var det fabrikat Jula sålde innan de valde att trycka sitt eget varumärke Kayoba på tuberna. Såvitt jag vet samma gas med olika tryck på tuberna.
När Jula bytte för några år sedan reade de ut Axley tuberna🙂
Primus hade ju kunnat skicka en kartong sip power gas som ren good will. Det hade givit mycket positiva reklam.Ja naturligtvis, men inte för närvarande. Det är en heldagsövning att ta sig in till Naturkompaniet från Östhammar, de har ju gömt sig inne bland modebutiker etc på gågatan i centralaste Uppsala... Naturkompaniet är det enda stället jag träffat på som har SIP i lager - och nu vet jag ju vad tuben har för verklig taravikt... Våg måste medföras...
Men jag vill helst ha ett tydligt besked från Primus: Vad ska en korrekt fylld SIP Power Gas -behållare ha för bruttovikt (inkl. den röda plombproppen), gärna inom ± 5 gram när - så man kan säkerställa fyllningsgrad redan i butiken, innan man slantar upp.
/Odd
Nu kommer jag, och säkert många andra som läst denna tråd, att undvika SIP-gas.
OK, nu har det snart gått 2 veckor - och något svar hart inte inkommit från Primus om bruttovikterna.Men jag vill helst ha ett tydligt besked från Primus: Vad ska en korrekt fylld SIP Power Gas -behållare ha
för bruttovikt (inkl. den röda plombproppen), gärna inom ± 5 gram när - så man kan säkerställa fyllnings-
grad redan i butiken, innan man slantar upp.
Så jag tar med mig vågen och taravikten (151 gram inkl plastplomben) till Naturkompaniet nästa
gång jag är i Uppsala under kontorstid - och väger mig igenom deras förråd av 230g SIP-behållare
tills (om!) jag hittar en som väger brutto mellan 376 och 386 gram...
Sen så får vi återupprepa SIP-provet igen...
/Odd
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 943 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg