Jag tillskrev Primus Supportavdelning och undrade om de var medvetna om problemen med deras rykte som SIP börjat få, och fick följande kommentar till min privata e-post vid 17:38 fredag em
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Odd,
Det är ju tråkigt om det uppfattas så.
Men det finns många åsikter och påståenden på internets forum,
och det varierar mycket i både med sanningshalt och kunskap i vad som skrivs på dessa forum.
Har man funderingar så är det ett bättre sätt att göra som du och ställa frågan till källan istället.
Det är ingen hemlig blandning i våra gasbehållare.
SIP Power Gas innehåller ca 30% propan och 70% butan.
och "vanlig" Power Gas har ca 20% propan och 80% isobutan.
Det är alltså olika typer av butan men även olika proportioner vilket gör att egenskaperna på dessa i slutändan är väldigt lika. I kallare förhållanden närmare nollpunkten så har dock den vanliga Power Gasen lite bättre funktion, men då finns även Winter Gas, som är ännu bättre lämpad för de förhållandena.
Vi har senaste tiden sett några behållare som inte varit helt fulla vid leverans och dessa kan självklart returnera eller bytas ut mot fulla behållare.
Tyvärr är problem som dessa saker som kan uppkomma när man håller på med produktion av de flesta typer av varor, och när man kliver in i områden där ingen annan tidigare varit, vilket är fallet med en mer hållbar gasprodukt för friluftsliv, så är det inte lättare än om man går en färdigt utstakad väg.
Detta är under utredning för att finna vad orsaken till detta är, och var i produktions och leverans ledet det har skett, för att kunna minska risken att det skulle hända igen.
Att det skulle vara ett medvetet val att leverera dem delvis fyllda är jag i och för sig inte förvånad att det kan finnas någon teori om på nätet, men det hoppas jag verkligen du förstår är ett påstående helt utan verklighetsförankring.
Med vänlig hälsning,
Erik
Primus-Silva Sweden AB
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------