Primus Power Gas SIP

Nu var det ju hyfsat varmt ute, enligt Odd och har bor ju inte särskilt många meter ovan havet. Så varken omgivningens temperatur eller tryck borde påverka gasolåtgången.
/Niklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Odd! Kände du att maxpådraget på ffa Powergasen gav högre lågor än optimalt?
Max pådrag ger ALLTD lågor som är större än optimalt. Så också i de här två fallen. Men det var ju inte vad som skulle undersökas - vi var ute efter precis det TS frågade efter: Total brinntid och koktid - och det har vi fått svar på. Mystifierande svar...
Låg i kvarlämnadlådan i Abisko.
Aha, tack.
Nu var det ju hyfsat varmt ute enligt Odd, och han bor ju inte särskilt många meter ovan havet.
Så varken omgivningens temperatur eller tryck borde påverka gasolåtgången.
11,5 till 12 möh brukar jag säga - och min altan ligger ~750m från kuststranden.
Så de påverkar inte alls sånt här.
/Odd

Jag tillskrev Primus Supportavdelning och undrade om de var medvetna om problemen med deras rykte som SIP börjat få, och fick följande kommentar till min privata e-post vid 17:38 fredag em
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Odd,
Det är ju tråkigt om det uppfattas så.
Men det finns många åsikter och påståenden på internets forum,
och det varierar mycket i både med sanningshalt och kunskap i vad som skrivs på dessa forum.
Har man funderingar så är det ett bättre sätt att göra som du och ställa frågan till källan istället.

Det är ingen hemlig blandning i våra gasbehållare.
SIP Power Gas innehåller ca 30% propan och 70% butan.
och "vanlig" Power Gas har ca 20% propan och 80% isobutan.

Det är alltså olika typer av butan men även olika proportioner vilket gör att egenskaperna på dessa i slutändan är väldigt lika. I kallare förhållanden närmare nollpunkten så har dock den vanliga Power Gasen lite bättre funktion, men då finns även Winter Gas, som är ännu bättre lämpad för de förhållandena.

Vi har senaste tiden sett några behållare som inte varit helt fulla vid leverans och dessa kan självklart returnera eller bytas ut mot fulla behållare.
Tyvärr är problem som dessa saker som kan uppkomma när man håller på med produktion av de flesta typer av varor, och när man kliver in i områden där ingen annan tidigare varit, vilket är fallet med en mer hållbar gasprodukt för friluftsliv, så är det inte lättare än om man går en färdigt utstakad väg.

Detta är under utredning för att finna vad orsaken till detta är, och var i produktions och leverans ledet det har skett, för att kunna minska risken att det skulle hända igen.

Att det skulle vara ett medvetet val att leverera dem delvis fyllda är jag i och för sig inte förvånad att det kan finnas någon teori om på nätet, men det hoppas jag verkligen du förstår är ett påstående helt utan verklighetsförankring.

Med vänlig hälsning,
Erik
Primus-Silva Sweden AB
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På detta svarade jag:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OK, tack för svar Erik.

Av ditt svar verkar det som jag alltså fick en felaktigt fylld 230g SIP Power Gas -behållare när jag köpte den från Naturkompaniet på gågatan i Uppsala i tisdags - inför den jämförande provning jag lovat forumets deltagare att jag skulle göra (när jag nu ändå har all provutrustningen samlad för "Fotogenbrännare i Trangia"-projektet). Vilket isåfall gett felaktiga provresultat för just SIP Power Gas. Kommentarer? Hur stor var den sannolikheten?

Då skulle jag vilja ha några ytterligare klargörande frågor besvarade:
1 Vad ska en korrekt fylld SIP Power Gas -behållare ha för bruttovikt (inkl. den röda plombproppen), säg inom ± 5 gram när? För 230 grammare och 450 grammare

2 Vad är det för blandning i era andra EN 417 gasbehållare? "Summer Gas" och "Winter Gas"? Detta är en frågeställning som varit vanlig på Utsidan-forumet och som vi nu skulle kunna bilägga... För övrigt tar jag för givet att er CP250-behållare "Summer Cassette Gas" innehåller ren n-butan, eller?
Vänliga hälsningar,
/Odd
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi får väl se om jag får någon respons...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips