Primus Power Gas SIP

Jag var i Breheimenen i Norge Kallaste turen sedan blivit "vuxen"var max ca +4 när anv några år gammal Jula gröna med totalvikt på 567 gr vid start med Otimus vega fick ut över 23L dock endast några liter kokande till potatispulver och THE resten till gröt och frystorkat.Någon gång så stark vind att jag märkte störningar i lågan då drog nog köket betydligt mer gas.
Jag lagade dock ej mat då det blåste och spöregnade som mest då fick man se till att inget blåste bort och lätta på innertältet för att ej få genomslag och ligga i mitten på tältet,blåste så bågarna flexade dvs då hade redan många andra sl tält gått sönder jag försökte bara sova vidare.
Anv i Abside på HB Unna med stängt tält men utspänt för bra ventilation så anv kängor och packning som vindskydd ej Optimus pga ev koloxid risk.
Oklart hur mkt jag anv tid vänd men troligen bara vid prov av kök så det mesta Propan kvar (hade med MSR pr de tid )
När tryck sjunkit så att det ej ökade vid max öppen ventil vände jag tub och körde tills kök slocknade samt skakade på tub och fick nog ut nästan all gas.
Det räckte precis tills sista dag jag hade något kvar att värma.

Slutsats av detta tag alltid med extra gas för flera dagar jag hade räknat ut att gasen i 300 ml skulle räcka men väder och många vad gjorde att det tog längre tid. The med lite reservsocker och salt fungerear som energi 1 dags vandring men utan gas hade det varit kallt och svårt smälta så mkt socker i vatten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips