Primus Power Gas SIP

Jag var i Breheimenen i Norge Kallaste turen sedan blivit "vuxen"var max ca +4 när anv några år gammal Jula gröna med totalvikt på 567 gr vid start med Otimus vega fick ut över 23L dock endast några liter kokande till potatispulver och THE resten till gröt och frystorkat.Någon gång så stark vind att jag märkte störningar i lågan då drog nog köket betydligt mer gas.
Jag lagade dock ej mat då det blåste och spöregnade som mest då fick man se till att inget blåste bort och lätta på innertältet för att ej få genomslag och ligga i mitten på tältet,blåste så bågarna flexade dvs då hade redan många andra sl tält gått sönder jag försökte bara sova vidare.
Anv i Abside på HB Unna med stängt tält men utspänt för bra ventilation så anv kängor och packning som vindskydd ej Optimus pga ev koloxid risk.
Oklart hur mkt jag anv tid vänd men troligen bara vid prov av kök så det mesta Propan kvar (hade med MSR pr de tid )
När tryck sjunkit så att det ej ökade vid max öppen ventil vände jag tub och körde tills kök slocknade samt skakade på tub och fick nog ut nästan all gas.
Det räckte precis tills sista dag jag hade något kvar att värma.

Slutsats av detta tag alltid med extra gas för flera dagar jag hade räknat ut att gasen i 300 ml skulle räcka men väder och många vad gjorde att det tog längre tid. The med lite reservsocker och salt fungerear som energi 1 dags vandring men utan gas hade det varit kallt och svårt smälta så mkt socker i vatten

OK,
då har jag varit in i Uppsala för bränslebunkring..:
Enligt Primus egen specifikation på hemsidan som länkas i föregående inlägg skall
tuben väga 390 g (säkert då inkluderat det röda plastlocket) vid leverans så uppen-
bart brister Primus kvalitetskontroll.
Jag skulle säga att de ska väga 381 ±ca5 gram, då stämmer allt.
Dvs 376 till 386 gram innan den röda plastplomben bryts bort...
Om det nu saknas 59 g gas i SIP-flaskan, så bör man ju fråga sig
varför det saknas så mycket gasol i tuben?
Det finns nog 3 möjliga felkällor:
För lite gasol påfyllt vid tillverkningen. Dvs undermålig kvalitetskontroll hos tillverkaren...

Läckage över tid via otät behållarventil. Något den vanliga Korea-tillverkaren klarat
att hantera under många år, så uppenbarligen har den nyvalda europeiska tillverkaren
en bit kvar att vandra fram till perfektion... Detta är min personliga killgissning på
trolig grundorsak.

Generalagenturen har förvarat inleveranserna från den 'närproducerande tillverkaren'
alldeles för länge (dvs långt mycket längre tid än vad den normala leveranstiden från
Korea är) så oacceptabla mängder gasmolekyler har kunnat långsamt migrera genom
packnings-/tätnings- material.
Är det Primus som (medvetet eller omedvetet) fuskat,
Ytterst osannolikt skulle jag säga.
eller har butiken t.ex. använt den aktuella gasoltuben för demoeldning av sina gasolkök
och sedan råkat ställa tillbaka gasoltuben på hyllan?
Nej, den var orörd och plomberad vid köpet.
det borde verifieras med ett vågtest. För väger alla SIP-tuber mycket mindre än de ska,
så är det Primus, som med rätta ska hängas ut.
Ja, de två SIP-behållare som fanns kvar i butiken vägde bägge två under förväntade
381±5 gram bruttovikt. De vägde 302 resp 319 gram. Jag fick bägge två - och kom-
mer att 'hälla ihop' dem till en som väger 381±5 gram brutto. Juste hanterat av butiken!
Har du möjlighet att göra om mätningen med en annan SIP-tub, Odd?
Ja, nu kan jag göra en bättre jämförande bränn-provning, med till korrekt fyllnings-
vikt fylld SIP-behållare (när överfyllningen är avklarad). Så vi kan få ett svar på hur
många liter 18-gradigt vatten vi kan få upp till de stipulerade 98° på innehållet i en
korrekt fylld SIP-behållare.
Samt hur många minuter fullgaseldning i en Trangia GB77 Storm-brännare som be-
hållaren räcker till...

Nu siktar vi framåt mot resultatet av min nästa proveldning, sen kanske vi kan lämna
den här frågan om SIP-gasen. Och förvänta oss att Primus löser vad det nu än är som
har orsakat sommarens problem. Själv ser jag fram emot tillgång till en 30/70-mix
som är pålitlig till inverterat bruk, såväl mitt i smällkalla vintern som under resten av
året...
/Odd

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Du har fortfarande ingen koll på vilken gasblandning det blir i den "nya" gasoltuben, vilket är synd då det kan påverka koktider m.m.
/Niklas

Nej, jag är inte kemist - och har inte tillgång till ett sånt labb. Men bägge behål-
larna är/har varit 30/70-märkta/fyllda - och kommer från samma leveransbatch...
Så toppar man upp en SIP-behållare med innehållet från en annan SIP-behållare
så har man i slutändan, i princip, samma gasblandning som SIP-behållare generellt
innehåller. Jag fyller naturligtvis över som vätska mellan behållarna, inte som gas...
Då blir det så nära som vi amatörer kan komma anser jag.

Och ursprungsfrågeställningen gällde total brinntid resp. antal upphettade litrar
med vatten. Och det får vi ett tillräckligt tydligt svar på imho.

Samma kvalitet på provresultat som det vi fick för den korrekt fyllda röda icke-SIP
PowerGas-behållare som jag provade den sista juli.
/Odd

Då det skiljer rätt mycket mellan uppmätt och angiven vikt, så skulle jag ta angivna blandningssiffror med en  mycket stor nypa salt.

Min gissning är att den faktiska propanhalten i dina två gasoltuber är mycket lägre än 30%. Dels för att propanets partialtryck i en full gasolflaska i rumstemperatur är klart större än 30%, p.g.a propanets lägre kokpunkt (-42 C vs -0,5 C). Så beror diffen på att ventilen inte tätar, så borde det läcka ut rätt mycket propan och inte så mycket n-butan.

Dels för att den uppmätta diffen motsvarar nästan hela mängden angiven propan i flaskan. Jag misstänker starkt att det är propanöverföringen som krånglat. Medvetet eller ej låter jag vara osagt, men propangas brukar väl vara klart dyrare än vanlig butangas?

Hur som helst, skulle jag rekommendera att låta SIP-gasen vila några månader, för att undersöka var felet ligger. Ty om ventilen läcker, så borde den fortsätta läcka, vilket lätt kan upptäckas med en ny kontrollvägning efter ett antal månader. Visar vågen däremot lika, så är det snarare problem med själva fyllningen.
/Niklas

Då det skiljer rätt mycket mellan uppmätt och angiven vikt, så skulle jag ta angivna blandningssiffror med en  mycket stor nypa salt.

Min gissning är att den faktiska propanhalten i dina två gasoltuber är mycket lägre än 30%. Dels för att propanets partialtryck i en full gasolflaska i rumstemperatur är klart större än 30%, p.g.a propanets lägre kokpunkt (-42 C vs -0,5 C). Så beror diffen på att ventilen inte tätar, så borde det läcka ut rätt mycket propan och inte så mycket n-butan.

Dels för att den uppmätta diffen motsvarar nästan hela mängden angiven propan i flaskan. Jag misstänker starkt att det är propanöverföringen som krånglat. Medvetet eller ej låter jag vara osagt, men propangas brukar väl vara klart dyrare än vanlig butangas?

Hur som helst, skulle jag rekommendera att låta SIP-gasen vila några månader, för att undersöka var felet ligger. Ty om ventilen läcker, så borde den fortsätta läcka, vilket lätt kan upptäckas med en ny kontrollvägning efter ett antal månader. Visar vågen däremot lika, så är det snarare problem med själva fyllningen.
/Niklas
Läckage bör inte vara så svårt att kolla på den lilla tuben. Tag varmvatten i en hink för driva upp trycket och dränk tuben.

Det låter som en bra idé Niklas - jag toppar upp den behållaren som väger mest
(=har läckt minst?) till full - och låter sedan donatorn ligga till sig till i höst, eller så.
Den har ju läckt mest hittills och är det ventilläckage så går det lätt att indikera
med mätdatum, timme och bruttovikt (mätt ner på halvgrammet) noterat med
tuschpenna på undersidan - som sedan kontrolleras efter 6-8-10-12 veckor.
kan vi definitivt se om den fortsatt mikroläcka över tid - med normalt tryck både
i, och utanför, behållaren. Utan att stressa fram ett ev. läckage... Bra idé, så gör vi.

Och då kan jag ändå köra färdigt eldningstestet med den toppade behållaren.
Så här års påverkas inte total brinntid resp. antal upphettade litrar med vatten
påtagligt av den lilla skillnaden på energi/gram mellan propan och n-butan.
[propan: 12,87 Wh/g och n-butan: 12,71 Wh/g dvs Δ=<1%]
/Odd

Till vilket kommer att ingen av de tre behållarna luktar det minsta av merkaptan
vilket de borde gjort om läckaget varit stort nog att skapa bubblor genom att
man stressar upp trycket. Jag ska luktprova med lite friblåsning i samband med
överfyllningen. Bara för att säkerställa att det verkligen ÄR luktämne tillsatt i den
här omgången SIP...
/Odd

Det förutsätter ju att läckaget är tillräckligt stort för att generera bubblor.. Är det däremot en liten pyspunka, som pågått i flera månader eller t.o.m. år, så kanske läckaget är så litet att man inte ser några bubblor...
/Niklas
Jag vill man testa det går det lägga ett lock över men ändå i vattnet. Nu börjar det bli småpuspunka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips