Primus Power Gas SIP

Jag har provat att lägga både brännare och kanister i frysen och ställt kök i snön
Biltema brandgula burk med påstods hög propanhalt

Fungerar men reducerad effekt
Även kört med en gul gammal Primus tub på vintern och vallar skidor även den fungerar ok fast ingen propan alls

Uppvuxen med T spritkök så är alla gasblandningar bra
Men har man bråttom kör med Gasol eller fotogen på vintern

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sambon gavs denna när han fick uppdrag att köpta Power Gas åt mig. Jättebra att Primus jobbar på hållbarheten, men det känns inte som jag vill testa något nytt i skarpt läge utan att ha koll, så vill kolla om någon har erfarenheter? Jag hittar inget på nätet mer än att en skillnad jämfört med vanliga Power Gas är att det är Butane istället för Isobutane vilket ska vara mindre effektivt när det är kallt, samtidigt skriver man att "most campers won’t notice a significant difference" vilket gör mig orolig eftersom jag inte är "most campers". :D Hur likvärdiga är frågan? Total brinntid och koktid är det relevanta, likvärdig funktion vid kyla och blåst är nödvändigt, så jag har koll på att en tub räcker som planerat. Är detta försämrat eller ej? Någon som testat?
Jag har använt den gasen under min vandring i höga temperaturer, 10-20 grader ( Sarek) men jag tycker den räcker betydligt färre dagar än den gamla. Den gamla räckte i 8 dagar koka ca 1,5 l vatten om dagen. Det nya knappt i 5 dagar. Ska nog köpa MSR gas

En ytterligare notering om gas.

Gick i maj Long Pelion Trail i Grekland. I Aten köpte jag en 230 gram gastub av märket "Olympos” -- noterade att den var "Made in Greece" samt att trycket var mycket sämre än jag är van vid. Tidigare har väl alla gastuber tillverkats i Sydkorea fram tills det började dyka upp albanientillverkade. Har vid tillfälle även sett någon som var "Made in France".

Idag landade jag i Tromsö för att ta mig till Kilpisjärvi imorgon och gå Nordkalottleden. Det var tur att jag hade gott om tid då all gas var slut på Biltema, Jula och XXL. Efter mycket rungringande så visade det sig att Naturkompaniet hade gas. Som 230 grams-modell hade det endast Primus SIP och ej den röda "Power Gas". Noterade då att Primus SIP också var tillverkad i Grekland. Tog mig då vidare till Intersport som hade den röda Power Gas "Made in Korea" och köpte den.

Gissar att det är samma fabrik i Grekland som tillverkat både "Olympos"-gasen och Primus SIP -- men om någon vet något mer så får ni gärna fylla i.

Jag har funderat lite medan jag varit utan datorn;

Om jag hittar en 230-grammare av vardera sorten så skulle jag, nu när jag ändå har
hela provutrustningen samlad för fotogentestandet, kunna köra ett kapacitetstest
på de här två gasolsorterna. (Kunde ju ändå inte slutföra fotogentestet - eftersom
datorn inte var tillräckligt återställd för det...)

Idén jag fick var att se hur länge en standard Storm-brännare (i sitt Trangiakök) brin-
ner på fullt pådrag, samt hur många liter vatten som kan kokas upp under den tiden
- genom att växelvis byta mellan ytter- och inner-kastrullerna med hela tiden en ny
kallvattenliter när digitaltermometern når sina 98°. Borde kunna genomföras tillräckligt
lika-för-lika för att slutresultatet ska kunna indikera om det är någon större skillnad
i energiinnehåll mellan Primus röda Powergas och deras Powergas SIP.

[Vilket, nu mitt i högsommaren, naturligtvis helt bortser från eventuella lågtemperatur-
skillnader. Men provet kan ju upprepas i vinter...]

Kommentarer?
/Odd

Nu finns det tydligen gasburkar tillverkade i Italien också.
1000020029.jpg

Och blandningsförhållande 70B/30P är ju alldeles utmärkt - perfekt för inverterad vinterdrift...
Var hittade du den där italienaren?
/Odd

PS
Nu har jag fått tag i en av vardera 230g Powergas-behållare
så kör det provet som nästa på labb-bordet...

OK, då har vi fått våra misstankar bekräftade - det är något fuffens med Primus nya Powergas SIP.

I alla fall om mitt test från idag 31 juli '25 (omfattande EN behållare av vardera sorten) är något att tro på.

Lufttemperatur 22-25° Starttemperatur vatten (ur regnvattentunnan som står i skugga) ~18°
Trangia 25 med alldeles färsk GB77 Storm -brännare och växelvis en inner- och en ytter-kastrull med 1000ml vatten och en av vardera Primus röda Powergas '230g' och Primus SIP Powergas '230g' i rödgrönt körda med maxpådrag i Stormbrännaren.

Röd 230g Powergas räckte till 15 uppkok av en liter vatten. Den sista nådde iofs bara 91° [ inte målet 98° ] när gasen efter 5483 sekunder (91min23sek) tog slut. Bruttovikt FÖRE provet var 381 gram [ utan röda plomberingsproppen ] och EFTER provet vägde behållaren 150 gram. Netto viktförlust blir då 231 gram [ vilket stämmer väl med uppgivna viktstandarden "230g" ] Med hanterandet vid kastrullväxling tog uppkoket av de 10 första litrarna 3500 sekunder (58min20sek) vilket blir ~350 sekunder per liter.

Grönröd 230g SIP Powergas räckte till drygt 12 uppkok av en liter vatten. Den nästa litern, den 13e, nådde bara till 81° [ dvs inte målet 98° ] när gasen efter 5011 sekunder (83min31sek) tog slut. Bruttovikt FÖRE provet var 322 gram [ utan röda plomberingsproppen ] och EFTER provet vägde den här behållaren också 150 gram. Netto viktförlust blir då 172 gram [ vilket stämmer väldigt illa med den uppgivna viktstandardens "230g" ] Med hanterandet vid kastrullväxling tog uppkoket av de 10 första litrarna 3698 sekunder (61min38sek) vilket blir ~370 sekunder per liter.

Så inte nog med att SIP:en inte innehöll några netto 230 gram gasol, den värmde uppenbarligen sämre per tidsenhet också med sina ~20 sekunder extra per uppkok av en liter vatten - och den listas ju av Primus själva som 20 kronor kostsammare än den vanliga röda, så varenda uppkok blir påtagligt kostsammare.

Provet är kört i exakt samma Trangia T25 med exakt samma GB77 Storm och vatten ur exakt samma regnvattentunna - vid exakt samma tillfälle (direkt efter varandra). Det går nog inte att prova mer rättvisande än så...

Jag kommer att hålla mig lååångt borta från Primus SIP i framtiden, hur ni andra gör är upp till er, men jag lyfter på hatten för Hanna 'Elvah' Johanssons initiala känsla och misstänksamhet mot den här produkten.
Det ÄR något fuffens med Primus nya Powergas SIP...
/Odd

Å självfallet kontrollvägdes gasoltuberna innan start?
Naturligtvis. Står i texten som bruttovikt FÖRE provet 381 gram resp. 322 gram...

Inte för att jag tror det har någon betydelse, men den röda är köpt från Clas O på Gränby i Uppsala
och den grön/röda är köpt från Naturkompaniet på gågatan i Uppsala. Bägge i tisdags...
/Odd

Det kan väl inte vara kravet på KUNDEN att man ska ha med sig både lilla knarkvågen
OCH lista på kända taravikter när man ska handla campinggasoltuber!?!

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips