Primus Power Gas SIP

Jag har provat att lägga både brännare och kanister i frysen och ställt kök i snön
Biltema brandgula burk med påstods hög propanhalt

Fungerar men reducerad effekt
Även kört med en gul gammal Primus tub på vintern och vallar skidor även den fungerar ok fast ingen propan alls

Uppvuxen med T spritkök så är alla gasblandningar bra
Men har man bråttom kör med Gasol eller fotogen på vintern

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sambon gavs denna när han fick uppdrag att köpta Power Gas åt mig. Jättebra att Primus jobbar på hållbarheten, men det känns inte som jag vill testa något nytt i skarpt läge utan att ha koll, så vill kolla om någon har erfarenheter? Jag hittar inget på nätet mer än att en skillnad jämfört med vanliga Power Gas är att det är Butane istället för Isobutane vilket ska vara mindre effektivt när det är kallt, samtidigt skriver man att "most campers won’t notice a significant difference" vilket gör mig orolig eftersom jag inte är "most campers". :D Hur likvärdiga är frågan? Total brinntid och koktid är det relevanta, likvärdig funktion vid kyla och blåst är nödvändigt, så jag har koll på att en tub räcker som planerat. Är detta försämrat eller ej? Någon som testat?
Jag har använt den gasen under min vandring i höga temperaturer, 10-20 grader ( Sarek) men jag tycker den räcker betydligt färre dagar än den gamla. Den gamla räckte i 8 dagar koka ca 1,5 l vatten om dagen. Det nya knappt i 5 dagar. Ska nog köpa MSR gas

En ytterligare notering om gas.

Gick i maj Long Pelion Trail i Grekland. I Aten köpte jag en 230 gram gastub av märket "Olympos” -- noterade att den var "Made in Greece" samt att trycket var mycket sämre än jag är van vid. Tidigare har väl alla gastuber tillverkats i Sydkorea fram tills det började dyka upp albanientillverkade. Har vid tillfälle även sett någon som var "Made in France".

Idag landade jag i Tromsö för att ta mig till Kilpisjärvi imorgon och gå Nordkalottleden. Det var tur att jag hade gott om tid då all gas var slut på Biltema, Jula och XXL. Efter mycket rungringande så visade det sig att Naturkompaniet hade gas. Som 230 grams-modell hade det endast Primus SIP och ej den röda "Power Gas". Noterade då att Primus SIP också var tillverkad i Grekland. Tog mig då vidare till Intersport som hade den röda Power Gas "Made in Korea" och köpte den.

Gissar att det är samma fabrik i Grekland som tillverkat både "Olympos"-gasen och Primus SIP -- men om någon vet något mer så får ni gärna fylla i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips