Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ska till södra Korsika och norra Sardinien. Undrar om någon vet om det går att få tag i Primus Power Gas- behållare (eller motsvarande med skruvgänga) där som passar till Primus gasbrännare till Trangian?
Korsika verkar vara ett friluftstät ö så jag tror absolut att du kommer kunna hitta ett Decathlon i någon av de större städerna. Mina erfarenheter av gas utomlands är att funkar gängorna funkar gasen.
Jag hittade fungerande gas i en järnhandel motsvarande, märket var Camping Gaz och var som långa tuber liknande hårspray. Inte samma gas blandning som primus o optimus men det funkade fint.
Mitt råd följer därefter: Passar gängan passar gasen. Och finns det gas i en järnhandel i en småstad i frankrikes inland finns det på Korsika.
Ta med dig Markills två gastubs-adaptrar
- så står du garanterat ALDRIG utan gas, oberoende av vilken anslutningsstandard som favoriseras av den lokale nasaren...
någon som har sett 7/16-primusgänna adapter till CP250-flaskor ännu - dom börja bli väldigt vanliga överallt (till dom sk. japanköken) och dessutom till lågt pris i många fall. Dock inget för användning i kall väderlek då dessa består till det mesta av n-butan och mindre andel isobutan och tappar trycket direkt så fort det blir lite kallare.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...